کاشت مرجان بصورت مصنوعی در سواحل جزیره هنگام آغازشد.
کد خبر: ۱۷۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 11 February 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، معاون دریایی محیط زیست کشور در جزیره قشم گفت: در این طرح قرار است در2 هکتار از سواحل جزیره هنگام به صورت آزمایشی مرجان کاشته شود.

پروین فرشچی افزود: برای اجرای این طرح یک میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه می شود.

وی با اشاره به اهمیت مرجانها گفت:کاشت مصنوعی مرجان یکی از راههای حفظ محیط زیست دریایی است که می تواند موجب جذب گردشگر و اشتغالزایی در منطقه شود.

معاون دریایی محیط زیست کشور افزود: در صورت موفقیت این مرحله ،این طرح در 20 هکتار از سواحل جزیره هنگام نیزاجرا می شود. 

مدیر طرح کاشت مرجان در جزیره هنگام نیز گفت: طرح مطالعاتی کاشت مرجان در سواحل هنگام از سال 89 زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد.

حسین آقاخانی افزود: گرمایش زمین، حرکت کشتی ها، فعالیت آب شیرین کن ها و افزایش آلودگی ها از مهمترین عوامل تخریب زیستگاه های مرجانی  است.

وی گفت: با اجرایی شدن این طرح می توان علاوه بر توسعه غواصی، زیرساخت های لازم به منظور توسعه صنعت گردشگری به ویژه محیط زیست را فراهم کرد.

مدیر طرح کاشت مرجان در جزیره هنگام  افزود:هم اینک سه گونه مرجان شاخ گوزنی، نقره ای و مغزی که بومی جزیره هنگام هستند برای تکثیر و قلمه زنی در این منطقه انتخاب شده است.

حسین آقاخانی افزود: با افزایش مرجان ها می توان بستری شبیه به جنگل با هدف کاهش شدت امواج ساحلی تا 90 درصد را نیز ایجاد کرد.

وی ایجاد اشتغال برای 60 نفر در مرحله نخست طرح کاشت مرجان در سواحل جزیره هنگام را از ویژگی های این طرح عنوان  کرد و گفت: در صورت اجرای سه مرحله این طرح، برای 800 نفر به صورت مستقیم و برای حدود پنج هزار نفر به صورت غیر مستیقیم اشتغالزایی ایجادمی شود.

8 درصد آبسنگ های مرجانی دنیا در خلیج فارس قرار دارد که نشان دهنده  منحصر به فرد بودن محیط زیست دریایی این منطقه است .
 
14 گونه از 36 گونه مرجان های خلیج فارس درفهرست قرمزاتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند.

تا کنون 10 در صد مرجانهای جهان بطورکامل تخریب ،30در صد در معرض تهدید و تخریب شدید است.

امسال بسیاری از آبسنگ های مرجانی جزیره قشم به علت تغییردمای آب و گرمای خلیج فارس سفید شده اند.

حدود 25هزار گونه آبزی در آبسنگ های مرجانی زندگی می کنند که در صورت نابودی مرجان ها زیستگاه این آبزیان نیز از بین می روند.

مرجان ها در زمان توفان و وقوع جریان های دریایی دیوار حفاظت کننده از سواحل هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار