کسب مدال طلای پارالمپیک توسط ورزشکار کیش، امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان های فنی حرفه و منطقه آزاد ، مطالعه طرح ایمن سازی سواحل، اجرای طرح خانه های پیش ساخته، بازگشایی مجدد مراکز پذیرایی و افزایش فوتی های کرونا از جمله رویدادهای این جزیر در هفته است.
کد خبر: ۹۹۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳ 04 September 2021

به گزارش «تابناک جزیره»، جزیره کیش در هفته گذشته از ۶ تا ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ شاهد رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت بود که خلاصه‌ای از آن در این گزارش آمده است.

ورزش

ورزشکاران کیش در هفته گذشته در صدر اخبار بودند به طوریکه زهرا نعمتی ورزشکار این جزیره که به عنوان یکی از نماینده های تیراندازی با کمان ایران در بازی های پارالمپیک است با پیروزی مقابل ورزشکاری از ایتالیا به سومین مدال طلای خود در بازی‌های دست یافت.

وی که نهمین مدال طلای کاروان ایران در این مسابقات را به دست آورده است در مسابقه فینال و در یک رقابت نفس‌گیر با نتیجه  ۶ بر ۵ و در تیر طلایی وینسنزا پتریلی حریف ایتالیایی خود را شکست داد.

همچنین کسب ۱۱ مدال رنگارنگ توسط دختران کاراته کای این در رقابت های بین المللی کاتای مجازی سبک شیتوریو اینویی با مربیگری هاجر راستگو دیگر خبر ورزشی در هفته گذشته بود.

کیش در هفته ای که گذشت

سیاسی

هفته گذشته کیش شاهد سفر ۲ مقام ارشد دولت بود که در نتیجه یکی از این سفرها روز سه شنبه سازمان های منطقه آزاد کیش و فنی و حرفه ای با حضور علی اوسط هاشمی معاون وزیر و رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور و جعفر آهنگران مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تفاهم نامه همکاری مشترک و توسعه آموزش های مهارتی امضا کردند.

این تفاهم نامه روز سه شنبه در ۶ بند به امضا رسید که ارتقا مهارت های فنی و حرفه ای در بین صنوف و واحدهای فعال در حوزه صنعتی، تجاری،خدماتی و گردشگری جزیره کیش، ایجاد مراکز تخصصی مهارتی، برگزاری مسابقات مهارتی، برگزاری المپیاد ملی مهارت و نمایشگاه و جشنواره مناطق آزاد کشور و  تهیه و تدوین اطلس مشاغل مرتبط با کیش از جمله اهداف ان بود.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور در امضای این تفاهم نامه گفت: هر شهروند یک مهارت یکی از طرح های مهم در حال پیگیری سازمان فنی و حرفه است که با توجه به پتانسیل های مختلف کیش دز مینه های کسب و کار انتظار می رود این جزیره تبدیل به پیشتاز این طرح در کشور شود.

هاشمی، ایجاد زیرساخت‌ها و چگونگی سرمایه گذاری و تسهیل گری جامعه محور را لازمه تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به معین مهارت ملی اعلام کرد و گفت: برای اولین بار مرکز اموزش فنی حرفه ای هتلداری در کیش راه اندازی شده است.

حمیدرضا مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی دومین مسوول ارشدی بود که هفته گذشته به کیش سفر کرد و وی در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی و روسای جوامع صنفی اظهار داشت: با استناد به شاخص گزارش های هشت ساله در کنار مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد کشور و ۱۲۰ هزار فرصت شغلی در این مناطق ایجاد شد.

وی با بیان بخش خصوصی فعال با یک نیروی مضاعف، اندیشه و وظایف جدید می تواند در  توسعه، پیشرفت و تحول منطقه نقش آفرینی کند افزود: بر اساس شاخص های به دست آمده از گزارش های ارائه شده نقش مناطق آزاد در ایجاد زیرساخت های کشور هشت درصد بوده که این نقش با سهم ۹۲ درصدی سرمایه گذاران محقق شده است.

کیش در هفته ای که گذشت

اقتصادی و عمرانی

کیش به واسطه مهاجر پذیری، افزایش نرخ ارز و تحریم ها همواره در سالیان گذشته شاهد افزایش هزینه مسکن اعم از خرید و کرایه مواجه بوده و تامین آن یکی از دغذغه های کیشوندان محسوب می شود که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در شورای معاونان و مدیران این سازمان خبری خوش برای تامین مسکن مورد نیاز کارکنان شرکت های بخش خصوصی و دولتی خبرداد.

جعفر آهنگران آهنگران با اشاره به تورم املاک در جزیره کیش اظهار داشت: با هدف کنترل و مهار تورم املاک در جزیره، با اختصاص زمین نسبت به احداث خانه های پیش ساخته اقدام خواهد شد.

توسعه پایدار همواره از ماموریت های سازمان منطقه آزاد در این جزیره است که مدیر تسهیل تولید و صنایع کیش در این باره به ایرنا گفت: این جزیره ۳۷ طرح صنعتی در حال اجرا دارد که پس از افتتاح ۷۹۱ نفر در آنها مشغول به کار خواهند شد.

سید رضا صمدی اظهار داشت: این طرح ها با کاربری های مختلف صنایع چوب و سلولوزی، آرایشی و بهداشتی، پزشکی و لوازم خانگی با سرمایه گذاری ریالی ۶ هزار و ۷۴۷ میلیارد ریالی و ۴۴ میلیون دلاری ارزی در حال ساخت است.

طرح ایمن سازی سواحل کیش دیگر خبر حوزه عمران جزیره بود که هفته گذشته خبری شد و مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات جزیره کیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طبق استانداردهای بین المللی در حال مطالعه است.

عبدالنبی شرفی با اشاره به اینکه مطالعات این طرح در مرحله نهایی قرار دارد افزود: طرح پس از اتمام مطالعات و تصویب جهت اجرای طرح های مختلف به دستگاه های اجرایی جزیره ابلاغ می شود تا در سریع ترین زمان ممکن امکانات آن استاندارد سازی شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر نصب تابلوهای اخباری و هشداری، دسترسی آسان معلولان، ایجاد خدمات ویژه برای استفاده آنان از سواحل، دیدبان سواحل از جمله مواردی است که در طرح ایمن‌سازی رعایت خواهد شد.

آغاز عملیات اجرایی طرح بلوار شهرک سبز  از میدان پرواز به دهکده ساحلی از دیگر اخبار حوزه عمران شهری کیش در هفته گذشته بود که به منظور ارتقا سطح کیفی ارائه خدمات شهری و استاندارد سازی مسیرها و ارتباط بین میدان پرواز به بلوار دهکده ساحلی و بلوارگردشگری اجرا می شود.

با اتمام این طرح زیرساخت‌های لازم در راستای تامین رفاه ساکنان کیش در این دو محور محقق می‌شود و تسطیح، آبپاشی و کمپکت بستر به میزان ۲۵ هزار مترمربع، اجرای لایه زیر اساس سه هزار و ۶۰۰ متر مکعب، لایه اساس سه هزار و ۳۰۰ متر مکعبی و اجرای لایه آسفالت به میزان ۲۰ هزار مترمربع از جمله عملیات پیش بینی شده در این طرح است.

ممنوعیت ادامه طرح طلوع تا غروب کیش خبری بود که در فضای مجازی به صورت گسترده موافقان و مخالفانی داشت که رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در گفت و گویی مهمترین دلیل توقف این طرح را عدم همخوانی آن با اسناد بالادستی اعلام کرد.

مریم محمدی با بیان اینکه در طرح‌های بالادستی و طرح جامع کیش بر بکر ماندن سواحل جنوبی تاکید شده است، افزود: طرح کاربری اراضی و تمام فعالیت‌های اجرا شده باید با طرح جامع مطابقت داشته باشد چرا که در آن طرح به تمامی موارد مربوط به محیط زیست اشاره شده است.

وی کیش گفت: یکی از مناطقی که در  امتداد این طرح وجود دارد سایت لاک پشت‌ها بوده که به خاطر نورپردازی در ساحل و همچنین تعریض جاده و ایجاد پیست دوچرخه این ساحل از حالت طبیعی و بکر خارج شده و از طرفی حریم حفاظتی که باید ۱۲۰ متر باشد تا ۲۵۰ متر افزایش یافته و تهدیدی برای این زیست گاه محسوب می‌شود.

سلامت و کرونا

کرونا حدود ۲ ماه گذشته در کیش یکه تاز میدان بود که هفته گذشته اولین هفته پسا محدویت های شدید بود به طوریکه کیشوندان و مسافران شاهد بازگشایی مجدد مراکز پذیرایی جزیره پس از ۲۰ روز تعطیلی بودند.

مدیرنظارت بر مراکز و اماکن گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در این ارتباط  اضافه کرد: با ابلاغ مصوبات ستاد تخصصی مقابله با بیماری کرونای منطقه آزاد کیش، فعالیت تمام واحدهای زیر مجموعه جامعه پذیرایی آغاز شد.

علی ابراهیمی معینی افزود: مراکز پذیرایی ملزم به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی فاصله هر میز چهار متر و حداکثر چهار نفر در هر میز و همچنین باید تعیین ظرفیت پذیرش درب ورودی مراکز پذیرایی نصب شود.

رییس مرکز توسعه سلامت نیز گفت: بازرسان و ناطران بهداشتی این مرکز در یک ماه گذشته و در دوران اعمال شدید محدویت ها پنج واحد صنفی متخلف را به مراجع قضایی معرفی کردند و هفت واحد نیز پلمب شد.

محمدرضا رضانیا اضافه کرد: در نتیجه طرح تشدید نظارتی این مرکز  بازرسان ۲ هزار و ۲۴ مورد بازدید از مراکز تهیه، توزیع و توزیع مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و اماکن عمومی داشتند.

دورکاری ۷۰ درصد کارکنان ادارات، نهادها و شرکت های خصوصی و دولتی جزیره به مدت یک ماه تا ۳۱ شهریور، قرنطینه اجباری پنج روزه با استفاده از مرخصی برای کارکنانی که به سفر رفته اند، تعیین ساعات کاری کارکنان از هشت صبح تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه از جمله محدویت های بوده کماکان در این جزیره برقرار است.

تسریع روند واکسیناسیون از  دیگر خبرهای حوزه کرونا در این جزیره بود که به گفته مسوول کمیته واکسیناسیون جزیره کیش، تا کنون ۲۲ هزار و ۳۵۸ دز واکسن به صورت تجمیعی (مرحله اول و دوم) بین کیشوندان توزیع شده است.

مریم ستاریان اظهار داشت: واکسن های تزریق شده در این جزیره شامل ۱۶ هزار و ۶۶۵ دز در مرحله اول و پنج هزار و ۶۹۳ ذز در مرحله دوم است.

اما استقبال کم مادران باردار کیش از واکسیناسیون از دیگر اخبار این حوزه در هفته گذشته بود که از سوی سخنگوی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام شد.

فاطمه نوروزیان با اشاره به استقبال کم مادران باردار در کیش، بندرعباس و پارسیان از طرح واکسیناسیون کرونا، افزود: کمتر از ۳۴ درصد از جامعه هدف در این مناطق در این طرح شرکت کرده اند.

اما فوتی های کرونا همچنان در هفته گذشته در صدر اخبار بود که در این مدت ۲ بانو جان خود را از دست دادند و به گفته سخنگوی شورای سلامت جزیره کیش آخرین مورد آن یک خانم  ۳۷ ساله با سابقه تماس با بیمار کرونا تعداد بود که با جانباختن وی تعداد قربانیان این ویروس در جزیره به ۵۵ نفر رسید.

کیش در هفته ای که گذشت

اجتماعی

برگزاری آیین انتخاب اعضای هیات رییسه ششمین دوره شورای اسلامی شهر کیش نیز از جمله اخبار بخش اجتماعی جزیره در هفته گذشته بود که بر اساس اعلام سخنگوی این شورا این با حضور معاون فرماندار بندرلنگه برگزار شد.

براساس انتخابات صورت گرفته حجت بزنی به عنوان رییس ، لیلا زارعی به عنوان نایب رییس و بدریه بحرینی به عنوان دبیر و سخنگوی شورا و نماینده شورای اسلامی شهر کیش در شورای اسلامی شهرستان انتخاب شدند.

استعفای عبدالنبی شرفی دیگر عضو شورای اسلامی از دیگر اخبار بخش اجتماعی این جزیره بود که وی علت کناره گیری خود را واگذاری مدیریت شرکت عمران ،آب و خدمات شهری کیش ، جلوگیری از شائبه اعلام کرده است.

تدوین سند ارتقای زنان هم دیگر خبر حوزه اجتماعی جزیره کیش بود که رییس اداره امور زنان کیش به ایرنا گفت: این سند مسایل کلیدی حوزه زنان را مشخص و راهکارهای لازم آن را نیز ارایه می‌کند تا عاملی در راستای تحقق عدالت جنسی و بهبود شاخص های آن باشد.

عالمه خسروی اضافه کرد: این سند در راستای شناسایی وضع موجود زنان و خانواده در جزیره کیش بر مبنای اطلاعات پایه مستند، ارزیابی وضع موجود بر اساس مقایسه داده ها با میانگین کشوری با لحاظ تفکیک جنسی و احصای مسائل کلیدی زنان و خانواده و فهرست بندی مشکلات و فرصتهای مهم تدوین شده است.

کیش در هفته ای که گذشت

انتظامی

بخش انتظامی کیش نیز در هفته گذشته سهم بسزایی در اخبار جزیره داشت که در این مدت سرهنگ علی اصغر جمالی فرمانده انتظامی و پایگاه دریابانی ویژه کیش در حکمی سرگرد مهدی توانگر را به عنوان رئیس جدید پلیس راهور  کیش را منصوب کرد.

تلاش برای برقراری انضباط ترافیکی، کاهش تصادفات رانندگی و کاهش جان باختگان، ایجاد تعامل با رده‌های تخصصی در راستای ارائه خدمات مطلوب در حوزه راهور، ایجاد فضای معنوی و انقلابی در مجموعه پلیس راهور از موارد مهم و مورد تاکید فرمانده انتظامی ویژه کیش در حکم انتصاب سرگرد توانگر است.

همچنین توقیف ۱۰ شناور  شناور غیرمجاز حمل مسافر دیگر خبر حوزه انتظامی بود که فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش در این باره گفت: این شناورها به رغم ممنوعیت تردد و تدابیر مبارزه با کرونا اقدام به حمل مسافر در آب‌های این جزیره کرده بودند.

سرهنگ جمالی اظهار داشت: این شناورها با ۳۱ سرنشین حین ورود به جزیره کیش توسط نیروهای پایگاه دریابانی با همکاری بومیان جزیره، رصد و توقیف و مالکان شناورها و مسافران برای رسیدگی برابر قانون به مرجع قضایی معرفی شدند.

مشارکت مردم برای تامین امنیت همواره از تاکیدات نیروی انتظامی و زیر مجموعه های آن است که دوشنبه هفته گذشته معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کیش به ایرنا گفت: امسال ۲۳۷ کیشوند طی تماس با سامانه ۱۹۷ این فرماندهی نظرات خود را با فرماندهان انتظامی جزیره درمیان گذاشتند.

سرگرد محمد زنگانه اظهار داشت: ۹۰ درصد این تماس ها تقدیر از عملکرد پلیس و تداوم طرح های ارتقای امنیت اجتماعی در جزیره بوده و ۹ درصد درخواست پیگیری و نقد و یک درصد نیز غیر قابل رسیدگی بوده است.

جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان بوده در آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار