براي بررسي مشكلات اقتصادي مناطق آزاد، اولين نشست كار گروه ويژه با همت دولت تدبير و اميد تشكيل شد، كارگروهي كه هفته گذشته معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور وعده آن را داد و در جلسه نخست كليات و سرفصل هاي كاري آن ، بررسي و مشخص شد.
کد خبر: ۷۸۸۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱ 13 October 2019
دولت براي بررسي مشكلات اقتصادي مناطق آزاد كارگروه ويژه تشكيل داد

به گزارش تابناک کیش، اولين نشست اين كارگروه ويژه با حضور معاون رئيس سازمان برنامه و بودجه، رئيس سازمان امور مالياتي كشور، مديرعامل منطقه آزاد كيش، اعضاي شوراي هماهنگي و همكاري فعالان منطقه آزاد، نمايندگان جوامع بازاريان و بازرگانان و هتلداران و انجمن سرمايه گذاران و سنديكاي صنايع كيش برگزار شد.

در خصوص جزئيات جلسه ياد شده، رئيس هيات مديره شوراي هماهنگي و همكاري فعالان اقتصادي مناطق آزاد در مصاحبه اختصاصي با ايرنا گفت: در اين جلسه ضمن مشخص شدن اعضا، اعلام برنامه كاري و تاكيد بر ضرورت استمرار فعاليت كارگروه، بنابر دعوت مدير عامل منطقه آزاد كيش مقرر شد دومين نشست كارگروه بررسي مشكلات مناطق با حضور اعضا پس از تعطيلات نوروزي و در فروردين سال 98 در كيش برگزار شود.
رحمان سادات نجفي در ادامه اين گفتگو ، ضرورت حضور و نقش آفريني مناطق آزاد در تصميم سازي مربوط به
اين مناطق، مشاركت در تدوين طرحهاي آمايش سرزميني و هفمين برنامه 5 سال توسعه كشور را از ديگر تصميمات نخستين نشست كارگروه ويژه بررسي مشكلات مناطق آزاد عنوان كرد.
مديرعامل جامعه بازاريان و بازرگانان كيش، تشكيل و آغاز فعاليت كارگروه ويژه بررسي مشكلات مناطق را اقدامي مهم در رفع موانع رشد و توسعه فعاليت هاي اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي مناطق آزاد ارزيابي كرد و از معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور ، مديرعامل منطقه آزاد كيش، دبير مناطق آزاد، جوامع بازاريان بازرگانان، سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي، شوراي هماهنگي و همكاري مناطق آزاد و رسانه ها بويژه خبرگزاري ايرنا در كيش به خاطر تلاش موثر براي حل مشكلات اين مناطق تشكر كرد.
همچنين بر اساس گزارشهاي دريافتي از روابط عمومي منطقه آزاد كيش ، 'سيدحميد پورمحمدي ' معاون اقتصادي و هماهنگي سازمان برنامه و بودجه كشور در اولين نشست گارگروه بررسي مشكلات مناطق آزاد گفت: سازمان برنامه و بودجه با تشكيل كارگروهي ويژه بررسي و حل مشكلات اقتصادي منطقه آزاد كيش و مباحث مطرح شده از سوي منطقه آزاد كيش موافق است و تلاش دارد تا با همراهي اعضا و اركان اين كارگروه موانع پيش روي فعاليت ها مناطق آزاد را از ميان بردارد.
وي در ادامه گفت: اين كارگروه مي تواند در صورت لزوم برخي بخشنامه ها يا دستور العمل هاي صادره را اصلاح كند.
پورمحمدي با ابراز تمايل جهت انجام كار مشترك با منطقه آزاد كيش و ضمن اشاره به تدوين برنامه هفتم توسعه درسال آينده در خصوص تخصيص مبالغي از صندوق ذخيره ارزي براي توسعه گردشگري و ساخت هتل در جزيره زيباي كيش و بازنگري سهميه كالاي همراه مسافر قول مساعد داد.
همچنين ' محمد قاسم پناهي' سرپرست سازمان امور مالياتي كل كشور نيز در اين جلسه در خصوص بررسي و تسهيل مباحث مرتبط با امور مالياتي به فعالان اقتصادي قول همكاري داد.
در پايان اين نشست مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش ضمن تشكر از تشكيل كارگروه ويژه بررسي و حل مشكلات اقتصادي منطقه آزاد كيش ابراز اميدواري كرد: ادامه كار اين كارگروه نتايج خوبي براي مجموعه مناطق آزاد به وِيژه منطقه آزاد كيش داشته باشد.
تشكيل كارگروه بررسي مشكلات مناطق آزاد، در نشست مشترك هفته گذشته' محمد باقر نوبخت با غلامحسين مظفري مديرعامل منطقه آزاد كيش و سرمايه گذران و فعالان اقتصادي اين جزيره به عنوان راهكار مطرح شد و اكنون طبق وعده هاي رئيس سازمان برنامه بودجه تشكيل و فعاليت خود را آغاز كرده است.
از طرفي روابط عمومي و امور بين اللمل منطقه آزاد گزارش داد كه مديرعامل منطقه آزاد كيش در اولين نشست كارگروه مذكور ضمن تاكيد بر ضرورت بهره برداري از ظرفيت هاي اين جزيره و اقداماتي كه تا كنون صورت گرفته خواستار توجه جدي مسئولان كشور به نقش مناطق آزاد در اقتصاد شده است .
وي در سخناني گفت: توجه به اختيارات قانوني مناطق آزاد از مهمترين موضوعات مورد پيگيري است تا اين مناطق بتوانند كار خود را انجام دهند.
غلامحسين مظفري افزود: سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي بر اساس قوانين مناطق آزاد در اين مناطق سرمايه گذاري كرده اند اما به دليل شرايط ويژه و تحريم ها، بخشنامه ها و دستورالعمل هاي جديدي كه به اين مناطق ابلاغ مي شود و با قوانين اصلي مناطق آزاد متفاوت است با مشكلات و موانع جدي مواجه شده اند.
موضوع تشكيل كارگروه ويژه بررسي مشكلات مناطق آزاد هفته گذشته ' در نشست مشترك مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش، رئيس سازمان برنامه بودجه و فعالان اقتصادي مطرح و مقرر شد كارگروهي ويژه بررسي و حل مشكلات اقتصادي منطقه آزاد كيش ايجاد شود كه با پيگيري هاي انجام شده، اين كارگروه با حضور غلامحسين مظفري، سيدحميد پورمحمدي معاون اقتصادي و هماهنگي سازمان برنامه و بودجه كشور، محمد قاسم پناهي سرپرست سازمان امور مالياتي كل كشور، مدير بخش صنعت معدن و تجارت و مسئولان مناطق آزاد در سازمان مديريت و نمايندگان سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي جزيره كيش، شكل گرفت.
يادآوري مي شود مشكلات ناشي از ممنوعيت ورود كالاهاي گروه 4 در بهمن ماه گذشته در قالب دو ميزگرد ايرنا در كيش نقد و بررسي و ماحصل آن در خروجي هاي اين رسانه منتشر شد.
كارشناسان و فعالان اقتصادي كيش و شركت كنندگان در اين ميزگردها، صدور برخي بخشنامه ها از جمله بخشنامه ممنوعيت كالاهاي گروه 4 را عامل ركود اقتصادي و فرار سرمايه از مناطق آزاد ارزيابي كردند.
گمرك كشور، بيست و هفتم دي ماه امسال در بخشنامه اي به گمركات اجرايي مستقر در مناطق آزاد كيش، قشم، چابهار، اروند، انزلي، ارس و ماكو و مناطق ويژه اقتصادي اعلام كرد تا از صدور هرگونه مجوز ترانزيت و ورود كالاهاي گروه 4 به مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي خودداري كنند.
براساس اين بخشنامه و ابلاغيه وزير صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات 1339 رديف تعرفه‌اي كالا كه شامل بيش از 1400 قلم كالا است ممنوع شد.
اين بخشنامه بازتابي گسترده در محافل اقتصادي و تجاري داشته، واكنش منفي مسئولان،كارشناسان و فعالان اقتصادي مناطق آزاد را برانگيخته و موجب التهاب در فضاي كسب و كار و تجارت در اين مناطق بويژه منطقه آزاد كيش به عنوان فعالترين منطقه آزاد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار