تورم آن چنان چنگال تیز کرده و به صورت گردشگری خنج می زند که عروسک زیبا روی کیش کم کم به عجوزه ای زشت و کریه تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۷۷۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ 19 August 2019

به گزارش تابناک کیش، تورم آن چنان چنگال تیز کرده و به صورت گردشگری خنج می زند که عروسک زیبا روی کیش کم کم به عجوزه ای زشت و کریه تبدیل خواهد شد.
روزگاری کیش چنان رونق داشت که از سر و روی آن نشاط سفر و رونق تجارت می بارید و خیلی ها کیش را مقصد سفرهای چهار فصل خود می دانستند.
اما حالا این جزیره مظلوم زیباو البته دیدنی در دل آبهای گاه نیلی و گاه سبز خلیج فارس تنها آرمیده است و فقط گامهای خسته ساکنانش را می شمارد ، دیگر خبری از هیاهوی مسافران و قدم های پر شور و نشاط آنان نیست.
دیشب که حوالی ساعت 9 از میدان ساحل (میدان قدیمی و مرکزی شهر )میگذشتم چشمم به کارنوال خسته و رنجور کودکان افتاد که با قامتی فرتوت و رنگ و رو رفته با تعدادی بادکنک بزک شده بود  و با نوای موسیقی کودکانه در خیابان حرکت می کرد و شمار کودکانی که در آن نشسته بودند کمتر از انگشتان یک دست بود.   
سال ها پیش که فرزندخردسالم را برای تفریح در این کارنوال شادی می نشاندم تعداد کودکان آنقدر زیاد بود که باید ساعتی زودتر در محل حاضر می شدم و از قبل نوبت می گرفتم.
این کارنوال یکی از برنامه های  نخ نمای جشنواره تابستانی است که 22 سال است بدون هیچ نوآوری و جذابیتی هر سال ضعیف تر از سال قبل اجرا می شود.
پس از گشتی در خیابانهای عاری از مسافر و سوت و کور سری به بازارها زدم آنجا هم بی رونق تر از خیابانها و کارنوال شادی ، از چهره آویزان و درهم فروشندگان و غرفه داران پیام های خوبی دریافت نکردم و از کنار هر کدام که عبور می کردم محور گپشان کسادی و مگس پرانی بود.
هیولای تورم بلیت، پا از گلوی گردشگری کیش بردار!
هیولای تورم بلیت، پا از گلوی گردشگری کیش بردار!
با رانندگان تاکسی هم گفتگو کردم آنان هم از این بی رونقی و کسادی به تنگ آمده بودند.
همه این حکایت را بیان کردم که به این جا برسم عامل این سوت و کوری چیست؟
بهرام خان مرادی یکی از کسبه کیش  بهای سرسام آور بلیت هواپیما را علت اصلی می داند .
تعدادی از مسافران که در سالن خروجی فرودگاه ملاقاتشان کردم از این همه هزینه بلیت و اقامت و گرانی اجناس دل خوشی نداشتند و گفتند: دیگر کلاهمان هم اینجا  بیفتد کیش  نمی آییم.  


سری به سایت های فروش بلیت 
بسیاری از ساکنان و گردشگران کیش از سایت های اینترنتی بلیت تهیه می کنند.
با سرچ عبارت بلیت ارزان کیش ، سایت های زیادی پیش رویت باز می شوند که با ورود به بخش مسافر می توانی به راحتی ارزان ترین و گران ترین بلیت های مقصد خود را ببینی ،من هم از همین سایت ها چند نرخ شناور را یافتم که البته قیمت هایی تامل برانگیز داشت.
چند نمونه را برایتان عنوان می کنم ، مسیر تهران به کیش 409 هزار تومان ، مسیر اصفهان به کیش 596 هزار تومان ، مسیر رشت به کیش 757 هزار تومان ، مسیر شیراز به کیش 431 هزار تومان ، اینها نرخ هایی است که در روزهای کم استقبال ارائه شده است اگر تعطیلی بین هفته مثل اعیاد وجود داشته باشد و سفرت به پایان هفته موکول شود باید بلیت را با دو برابر این نرخ ها خریداری کنی!
 
هیولای تورم بلیت، پا از گلوی گردشگری کیش بردار!
این تنها بهای بلیت است ، نرخ اقامت در هتل و غذا خوردن در رستوران و تفریحات و خرید از بازارها که دیگر قامتت را خم می کند.
مسیح الله صفا مدیر عامل جامعه هتلداران یکی دو روز مانده به شروع  جشنواره تابستانی در مصاحبه تصویری با صدا و سیما اعلام کرد در طول جشنواره تابستانی بهای هتل ها 50 درصد کاهش می یابد اما به گفته آقای مولودی که به اتفاق همسر و سه فرزندش به کیش آمده بود و در یکی از هتل های 4 ستاره اقامت داشت با تخفیف 50 درصدی هتل ها باز هزینه یک شب اقامت در این هتل 250 هزار تومان بود که برای سه شب 750 هزار تومان شد و او که 4 میلیون هم پول بلیت پرداخت کرده بود این گرانی حسابی تو ذوقش خورده بود و این سفر سه روزه را یک سفر 10 میلیون تومانی عنوان کرد .
آقای مولودی تجربه سفر به کشورهای همسایه را هم داشت و از این میزان هزینه یک خانواده ایرانی برای سفر به منطقه داخلی ایران واقعا متاسف بود.
او سر و سامان دادن به این اوضاع را از مسئولان کیش در خواست کرد.
آقای مولودی در پاسخ پرسش من که بلیت را از کجا تهیه کردید گفت: بلیت رفت را از دفاتر فروش بلیت در تهران  و مسیر برگشت را از سایت های فروش بلیت خریده است.  

           
رد پای چارتر کنندگان
بسیاری از بلیت های پروازهای کیش در انحصار چارتر کنندگان است ،بخش خصوصی این بلیت ها را در مسیر های مختلف  به بهای هر فرد به طور تقریبی 350 هزار تومان از شرکت های هواپیمایی می خرند و در مواقع پیک سفر با قیمت های بالا می فروشند تا در زمان کسادی بازارجبران مافات کنند.
حالا ساکنان کیش در این بازار پر نوسان کی قصد سفر کنند و چه زمانی قرعه نیک به نامشان بیفتد خود داستانی پر فراز و نشیب است.
البته به قول ماهان مدون مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی کیش ساماندهی سهمیه بلیت برای ساکنان کیش به بخش اجتماعی مربوط می شود و مسئولان معاونت اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش یا مسئولان مرتبط با این حوزه باید آستین همت را بالا بزنند.


مسئولان هوشیارتر باشند    
در ملاقاتی غیر منتظره با مدیر عامل سازمان منطقه آزادکیش ترجیح دادم در خصوص  بهای بلیت هواپیما هم با او گفتگو کنم نخستین پاسخ غلامحسین مظفری مانند همیشه تبعیت از اصل عرضه و تقاضا بود .
خواستم بیشتر توضیح دهد که گفت: در پیک مسافر به دلیل تقاضای زیاد بلیت گران می شود .
اما اگر تقاضا انقدر زیاد است پس چرا در  بازارها رد پای مسافران کمتر دیده می شود ؟
برخی معتقدند پرواز ها کم شده است و همین موضوع باعث افزایش بهای بلیت است .
این موضوع را در تماس تلفنی از مدیر کل فرودگاه بین المللی کیش پرسیدم که عزت الله محمدی از رشد پروازهای ورودی به کیش در سال های اخیر خبر داد اما به این نکته هم اشاره کرد که در جشنواره تابستانی امسال تعداد پروازها کاهش یافته است خواستم موضوع را بیشترو دقیق تر توضیح دهد  که گفت درجلسه هستم و بهتر است موضوع را از معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش پیگیری کنید.
خب تلفن زدم به مجید ملانوروزی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش ، او در پاسخ به درخواست ارائه اطلاعاتی در خصوص گرانی بلیت و آمار مسافران جشنواره گفت: در سفر هستم و موضوع را از دفتر معاونت گردشگری و آقای مدون پیگیری کنید .
اما من از پا ننشستم و به دفتر معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش تلفن کردم حالا ادامه ماجرا و گفتگو با مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش.
ماهان مدون به گردشگران کیش توصیه کرد در قالب تور مسافرتی به کیش سفر کنند چراکه هزینه بلیت ، اقامت سه شب در هتل با صبحانه و ناهار و ترانسفر برای هر نفر در این زمان که بهای بلیت سرسام آور است تنها 700 هزار تومان است و این یعنی یک فرصت طلایی که برای مسافران کیش ایجاد شده است.
بهتر است برای ساکنان کیش هم فرصت طلایی ایجاد شود.
او آمارهای ورود مسافران از ابتدای جشنواره تا 26 مرداد را اینطور اعلام کرد: 127 هزار و 683 نفر در این مدت به کیش سفر کردند که پارسال در این زمان این رقم 129 هزار و 121 نفر بود و آمارها خبر از کاهش ورود مسافر در جشنواره بیست و دوم می دهد ، این بار مسئولان ، تحقیقات میدانی ، گفته های مردم و تحلیل خبرنگار را تایید کردند که جای شکر دارد.
اما مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی کیش علت گرانی بلیت را محدودیت پرواز در مسیر های منتهی به کیش عنوان کرد و گفت: 4 هواپیمای پهن پیکر از ناوگان هوایی کیش در دو سال گذشته حذف شد که یکی از آنها همان ایرباس 321 است که از چند روز گذشته با همت متخصصان داخلی به ناوگان هوایی کیش و کشور بازگشت و وجود این هواپیما و پروازهای آن در تعدیل نرخ بلیت موثر است.
برخی معتقدند از هواپیماهای کیش در مسیر های جایگزین  استفاده می شودکه مدون این موضوع را هم روشن کرد و گفت:  بازگشت حجاج و اختصاص پرواز برای جابه جایی آنان در افزایش بهای بلیت بی تاثیر نیست.
ماهان مدون تحریم ها و نبود قطعات برای راه اندازی هواپیماهای زمینگیر شده و تاثیر نرخ ارز در بهای بلیت هواپیما را یکی از عوامل مهم  در گرانی بلیت عنوان کرد.
همه این توضیحات ، روشنگرانه و کامل است اما مسئولان اجرایی و برنامه ریز کیش که بیش از ما خبرنگاران به موضوع اشراف دارند چرا در پی راه حل مناسبی نیستند این جا هم یک چراغ قرمز دیگر برای مسئولان روشن می شود. 


هواپیمایی کیش به فریاد برسد
سازمان منطقه آزاد کیش یک ایرلاین دارد که معمولا باید نرخ بلیت پروازهای آن متفاوت تر از شرکت های هواپیمایی دیگر باشد اما نرخ بلیت 800 هزار تومان هم در سایت فروش این شرکت هواپیمایی دیده شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از بهای 195 هزار تومانی بلیت در مسیر کیش به تهران و تهران به کیش خبر داد که گویا تنها  چند نفر محدود می توانند از این امتیاز استفاده کنند.
در باند فرودگاه هنگامی که فرزانه شرفبافی مدیر عامل شرکت هواپیمایی کیش از هواپیمای جوان ناوگان هوایی کشور ایرباس 321 A پایین آمد از او پرسیدم در هر پرواز چند بلیت 195 هزار تومانی عرضه می شود ؟ او در پاسخ 20 صندلی را عنوان کرد .
 
هیولای تورم بلیت، پا از گلوی گردشگری کیش بردار!
با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت ، در یک پروازی که دست کم 140 مسافر جا به جا می شوند 20 نفری که از همه مدیر تر ، برنامه ریز تر ،خوش اقبال تر و زرنگ تر هستند یا شاید درصد غلظت رنگ خونشان بیشتر است می توانند از این سهمیه استفاده کنند . 
حالا 120 نفر دیگر با چه نرخی باید بلیت تهیه کنند معمایی است که جوابش در مشت معادله عرضه و تقاضاست. 
 البته مردم از  هواپیمایی کیش که متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش است توقع دیگری دارند مثلا با اختصاص پرواز بیشتر در زمان تقاضای بیشتر بازار را تعدیل کند.


تغییر تیپ مسافران 
کم شدن مسافر در خیابانها و معابر کیش خبر از کاهش سفر دارد که چندی پیش آمارها هم آن را تایید کرد اما مدیر توسعه گردشگری کیش به عوض شدن تیپ مسافران اشاره می کند که دیگر مسافران کیش تمایل به خرید از بازارها ندارند و به جای استفاده از هتل در منازل شخصی خود که در کیش خریداری کردند اقامت دارند و نوع سفر این افراد با افرادی که تنها برای سه شب به کیش می آیند متفاوت است.
او این نکته را هم یادآور شد که بسیاری از هتل ها در زمان کاهش مسافر با ظرفیت کامل پر هستند و حتی یک اتاق خالی ندارند و برخی هتل ها شاید تنها 15 درصد ظرفیتشان اشغال شود و این هم به تبلیغات ، خدمات و نوع بازاریابی هتل ها بستگی دارد. 
مدون در گفتگوی تلفنی می گفت: نوع تفریحات مسافران هم متفاوت شده است و اکنون پارک آبی یکی از مقاصد تفریحی مسافران است.
البته پارک آبی در شبکه های سراسری تبلیغات گسترده ای دارد که همزمان با آغاز جشنواره تابستانی این تبلیغات شروع شد و قطعا تبلیغات در جلب مسافر موثر است.


کیش را دریابید
اگر کیش باید زنده بماند و بقای آن در توسعه گردشگری است مسئولان دست بجنبانند تا نفس جزیره به شماره نیفتاده است هوای تازه در کالبد آن بدمند که اگر در این روزهای سخت و طاقت فرسا به داد کیش نرسند دود خاکستر آن به چشم 80 میلیون ایرانی می رود.
منطقه آزادی که می تواند شاهراه توسعه اقتصادی باشد اگر قوانینش را درست اجرا کنند و حرمتش را نشکنند و با رویکردهای سلیقه ای دمار از روزگارش درنیاورند دروازه اقتصاد کشور است .
به نظر می رسد برنامه ریزی برای تثبیت قیمت بلیت و افزایش ورود مسافر و به تبع آن رونق گردشگری تنها راه چاره برای نجات کیش از رکود و کسادی است 
سر به خاک جزیره که بگذاری صدای ناله و بغض فروخورده آن را می شنوی .
دست به دست هم بدهیم و این منطقه جذاب و گردشگر پذیر را احیاء کنیم.


نویسنده :سالومه افلاکی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار