علی قمصری، آهنگساز و نوازنده جوان در آخرین کنسرت خود اعلام کرد که به‌دلیل برخی ممنوعیت‌ها، ممکن است از ایران برود.
کد خبر: ۷۷۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 08 August 2019

ایرناپلاس: علی قمصری، آهنگساز و نوازنده جوان در آخرین کنسرت خود اعلام کرد که به‌دلیل برخی ممنوعیت‌ها، ممکن است از ایران برود.

ماجرای ممنوعیت دو نوازنده زن در یک کنسرت

علی قمصری:

* هفته گذشته مجوز اجرای کنسرت ما را دادند و در مجوز درج شده که «اجرای این برنامه بدون نوازندگی خانم بلامانع است.

* ما از ۶ ماه قبل با این نوازنده‌ها تمرین کرده بودیم. در مدت یک هفته امکان تغییر وجود نداشت و فکر نمی‌کردیم چیز جدی و غیرقابل‌حلی باشد. با توجه به اینکه این مسئله قانونی نیست و همه ارکسترها و گروه‌ها با نوازنده خانم اجرا می‌کنند، فکر می‌کردیم که موضوع با گفت‌وگو حل می‌شود. به نظرم رسید به خاطر ماجرای کنسرت قبلی و ممنوعیت ۶ ماهه من این یک حرکت تنبیهی است و حتی با مسئولان حراست و اداره ارشاد صحبت کردیم، ولی در روز آخر دیدیم که مسئله جدی است و نمی‌توانیم از خانم‌های نوازنده استفاده کنیم. مسئول حراست به من پاسخ داد که همین‌قدر هم که به شما مجوز اجرا دادیم، باید خدا را شکر کنید.

* (در پاسخ به این سؤال که آیا دو نوازنده زن، خواننده هم بودند): خیر این‌ها فقط نوازنده بودند و خواننده نبودند.

* (با اشاره به حرف‌هایش مبنی بر خروج از کشور): در کشور شرایط برای منِ موزیسین، شرایط بدی است و احساس می‌کنم با اتفاقاتی که می‌افتد، من به سمت افسردگی بروم و کسی هم مسئولیت قبول نمی‌کند و خودم باید جلوی اتفاقاتی را که ممکن است برایم بیفتد، بگیرم. مشکل، غیرقابل پیش‌بینی بودن خیلی چیزهاست. من اگر می‌خواستم هنجارگریزی کنم یا جنجال درست کنم، خواننده خانم می‌آوردم. در حالی که ارکستر ملی و همه کنسرت‌ها نوازنده خانم دارند، برای من مانع ایجاد کردند. اصلاً این اتفاق را پیش‌بینی نمی‌کردم. موسیقی من تنظیمی است و عدم حضور هر نوازنده به آن لطمه وارد می‌کند. به نظرم دیگر جای اعتراض هم نیست.

* این کنسرت‌ها احتمالاً با خداحافظی تلخ من با ایران همراه خواهند شد. بغض دائمی تنها مونس این روزهای من است.

*جالب اینجاست که در نامه مجوز، جلوی اسم همنوازان حصار نوشته‌اند گروه پاپ. من با موسیقی پاپ مشکلی ندارم، ولی با این مشکل دارم که دیدگاه مسئولان نسبت به موسیقی من چه بوده و این ناراحت کننده است.

خوش قمصری بهتر می‌داند!

احد جاودانی، مدیر کل اداره ارشاد تهران درباره ممنوعیت استفاده از نوازنده زن در کنسرت قمصری گفت:

* مشکل خود آقای قمصری است. خودش بهتر می‌داند که چرا در مجوز قید شده که نوازنده خانم حضور نداشته باشد. او اگر موظف باشد به رعایت ضوابط، ما هم خودمان را موظف به حمایت از او و همه هنرمندان می‌دانیم. همین الان نوازنده زن و همخوان هم در گروه‌ها اجرا دارند و هنرمندان خودشان هم رعایت می‌کنند. اما اگر قرار باشد ما سن موسیقی را به صحنه زورآزمایی و لج‌بازی تبدیل کنیم، طبیعی است که حاکمیت نمی‌تواند به این مسائل تن بدهد؛ چون مردم از ما می‌خواهند برنامه‌های فرهنگی و هنری سالم ارائه کنیم.

* ( با اشاره به تهدید علی قمصری به خروج از کشور): آقای قمصری هم می‌داند که در هر کشوری که بخواهد برنامه داشته باشد، باید تابع قوانین آنجا باشد. اتفاقاً هنرمندان ما عموماً رعایت می‌کنند و اگر ایشان هم رعایت کند، مورد حمایت ما خواهد بود. ولی اگر کسی بخواهد قهرمان‌بازی دربیاورد و نامه‌های اداری را در فضای مجازی پخش کند، طبیعی است ما بر اساس ضوابط برخورد می‌کنیم.

* (در پاسخ به این سؤال که آیا ممنوعیت استفاده از نوازنده زن برای این هنرمند یک حرکت تنبیهی بوده است): بله؛ او مقید به قانون باشد، ما حامی‌اش هستیم، ولی اگر او و هر کس دیگری بخواهد برخلاف ضوابط و قوانین عمل کند، قطعاً ما نمی‌توانیم حمایت کنیم. ما می‌توانستیم اصلاً به این فرد مجوز اجرا ندهیم. همین که آقای قمصری نامه اداری ما را منتشر می‌کند، تخلف است و می‌توانیم دیگر به ایشان مجوز ندهیم، ولی تلاش ما این است که همه هنرمندان بتوانند برنامه داشته باشند و حوزه فرهنگ و هنر را پاک و تمیز نگه داریم و آلوده به لج‌بازی و مطالبات غیرفرهنگی نکنیم.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار