رشد میانگین بین 15 تا 20 درصدی نرخ در بازار آزاد عدد قابل توجهی محسوب می شود چرا که به همان میزان ما شاهد کاهش حدود 15 تا 20 درصدی ارزش پول ملی در کشور هستیم.
کد خبر: ۴۹۵۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴ 17 September 2017
به گزارش تابناک : محمد خوش چهره تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی می گوید: خیز آرام افزایش قیمت دلار در روزهای آغازین سال جاری بیانگر افزایش 1.5درصدی قیمت آن در سال 96 و افزایش میانگین بین 15 تا 200 درصدی نرخ آن طی یک سال گذشته در بازار آزاد بوده است. 

این در حالیست که رشد میانگین بین 15 تا 20 درصدی نرخ در بازار آزاد عدد قابل توجهی محسوب می شود چرا که به همان میزان ما شاهد کاهش حدود 15 تا 20 درصدی ارزش پول ملی در کشور هستیم. 

در این میان همزمان با نوسانات اخیر نرخ ارز در بازار ازاد باید متذکر شد که افزایش، کاهش و یا تثبیت قیمت دلار در سال جاری بستگی زیادی به نوع مدیریت کلان اقتصادی از سوی دولت دارد. 

چرا که در فعالیت های سال گذشته و جاری دولت شاهد بودیم به علت این که انحصار ارزی تحت اختیار دولت بود حدود 95 درصد ارز تزریقی از سوی دولت در بازار تامین می شد. 

به طوری که در مقاطع مختلف شاهد بودیم دولت ها برای تامین منابع ریالی خود در بانک مرکزی نسبت به افزایش قیمت ارز در بازار اقدام می کردند که این کار یک اقدام اشتباه استراتژیک از سوی دولت تلقی می شود چرا که دولت بزرگترین مصرف کننده است و دستکاری نرخ دلار برای تامین منابع ریالی آثار تورمی در اقتصاد کشور برجای می گذارد.

 از این رو با توجه به این که افزایش و یا کاهش قیمت دلار در بازار آزاد بستگی  زیادی به اراده دولت دارد از این رو دولت می تواند با در پیش گرفتن سیاست عقلایی موجبات کاهش قیمت ارز را در بازار فراهم کند.در همین راستا در صورتی که عملکرد دولت مسئولانه و در جهت حفظ ارزش پول ملی باشد ما در سال جاری شاهد کاهش قیمت دلار در بازار آزاد خواهیم بود.

 اما اگر دولت بخواهد در راستای تامین منابع ریالی خود در بانک اقدام کند به تبع اجرای این سیاست قیمت دلار در بازار آزاد افزایش خواهد یافت. 

در این میان باید اذعان داشت اقتصاد ايران در شرايطي قرار دارد كه اقدامات دولت از جمله افزايش نرخ ارز براتی تامین کسری بودجه منجر به كاهش ارزش پول ملي، افزايش تورم، فقير شدن فقرا، غني شدن اغنياء خواهد شد. بنابراین در شرایط فعلی از راه‌كارهاي جبران كمبود منابع و كسري بودجه دولت قطعاً از محل درآمدهاي نفتي است كه البته اگر شيطنت دنياي سلطه در اين مسير براي دولت موانعي از جمله كاهش ارز و قيمت نفت و همچنين موانع در سر راه فروش و كسب درامدهاي ناشي از فروش را ايجاد كرده باشد اين راهكار مورد استفاده قرار نمي‌گيرد.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار