اصناف مهمترین بخش اقتصاد جامعه هستند که متاسفانه با مشکلات عدیده ای همواره مواجه اند. حدود 300 هزار واحد صنفی در تهران مشغول به فعالیتند که توجه و ساماندهی آنها می تواند اقتصاد را بهبود دهد. نائب رییس اتاق اصناف تهران می گوید: با آمدن آقای شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت جدید آینده اصناف را روشن می بینم.
کد خبر: ۴۹۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰ 10 September 2017
به گزارش تابناک : آیا تا کنون اصناف به خوبی دیده شده اند و در مجموع مهمترین دغدغه شان چیست؟
حدود  3 میلیون واحد صنفی در کشور فعال هستند که اگر هر بنگاهی را دو و نیم نفر در نظر بگیریم حدود هفت میلیون نفر خواهد شد که با جمع خانواده هایشان حدود 25 میلیون نفر می شود. با این توصیف می توان گفت خانواده بزرگ اصناف دارای پتانسیل فراوانی است اما متاسفانه تا کنون نادیده گرفته شده است و باید به بخش اصناف بیشتر از این رسیدگی شود. متاسفانه اصناف همواره مظلوم واقع شده اند. از طرفی ما از دولت به طور مستقیم درخواستی نداریم فقط می خواهیم که  زیر ساختها را بسازد و برنامه ریزی کند. اقتصاد باید در دست بخش خصوصی باشد و دولت نظارت گر بدون دخالت باشد.
البته طی 4 سال گذشته شرایط اصناف بسیار رو به بهبود رفت، هیچگاه در هیچ جا، صندلی اصناف خالی نبود اما این کافی نیست و باید مثلا در حوزه کالای قاچاق شرایطی ایجاد شود تا هیچکس ریسک وارد کردن را نکند مثلا به جای اینکه نیروی انتظامی در بحث قاچاق ، مرکز تهران را ردیابی کند مبادی ورودی و مرزها را کنترل و نظارت کنند و این به معنای آن نیست که تهران رها شود این یعنی اینکه اگر حلقه ورودی و مرزها تنگ شوند دیگر کالای قاچاقی به تهران نخواهد رسید.


بنابراین می توان قاچاق را مهمترین مشکل مطرح کرد؟
در تهران 135 اتحادیه و در کل کشور بالغ بر 400 اتاق اصناف داریم که بیشتر مشکلات صنوف در بخش کالای قاچاق و مالیات است؛ در بخش مالیات عمده مشکل اینکه سازمان امور مالیاتی به عهد و قولش وفا نمی کند یعنی وقتی در زمان خود اظهارنامه مالیاتی صادر میشود و فردی، چک و پول را پرداخت می کند سازمان هم مکلف است در چارچوب خود، برگه های قطعی را ارائه دهد اما متاسفانه همیشه این مشکل بین ما و سازمان بوده که البته طی دو سال اخیر وضعیت بهتر شده است. 


سازمان امور مالیاتی توجهی به این حوزه می کند؟
بخش مالیات دارای مشکلات عدیده است اول اینکه مودی با ممیز نباید در ارتباط باشد باید تکنولوژی به روز شود و فقط سیستم کار کند. بحث ممیز سالاری کنار رود نامه نگاری با دست کنار گذاشته شود تا فساد کاهش یابد. سازمان امور مالیاتی باید مالیات پنهان را پیدا کند کسانی را که پرونده مالیاتی دارند و مالیات نمی دهند شناسایی و رصد شوند نه اینکه یک واحد صنفی زیر پله ای کوچک را که شناسنامه مشخص در سازمان دارد، زیر ذره بین قرار دهند البته معنای حرفم این نیست که به خردها کاری نداشته باشند اما ریشه ای اصلاح کنند.
البته ما در سطح کلان مدیران، مشکلی نداریم اما در بسیاری موارد زیر مجموعه ها خیلی سلیقه ای عمل می کنند، حال با آمدن دو وزیر جدید صنعت و اقتصاد امید داریم وضعیت بهتر شود زیرا هر دو دارای تخصص بوده و از طرفی کارهای تشکیلاتی می کنند و میدانی در این حوزه ها کار کرده اند که با آمدن آقای کرباسیان امیدواریم بحث مالیات حل شود.


وزیر صنعت جدید و تصمیمات جدید وی بر روی اتاق اصناف که زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است چه تاثیراتی خواهد گذاشت؟
اقای شریعتمداری، فردی است که اصولا تشکیلاتی کار می کند ، اشراف بسیار بر روی بنگاههای تولیدی و توزیعی دارند و به عبارتی با تولید و اشتغال درد اشناست و نیازی به واسطه برای دریافت اطلاعات ندارد. بنابراین چشم انداز بسیاری مثبتی در این بخش وجود دارد. 


از جمله برنامه و درخواستهایتان از وزیر جدید چیست؟
باید بانک اصناف ایجاد کنیم ؛ اصناف با سرمایه هنگفتی که دارند باید یک بانک داشته باشند تا سرمایه در گردش بیفتد و مزایا و سودی مخصوص اصناف برای کسانی که ورشکسته شده اند در نظر گرفته شود، همچنین برای بخش تولید، وام‌های کم بهره داده شود و امیدوارم در سال جدید با کمک وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، استارت بانک اصناف زده شود زیرا کمک بسیار به اشتغال خواهد شد.
همچنین باید حداقل یک بیمه برای اصناف و تشکیلات ویژه برای نمایشگاهها داشته باشیم تا بتوانیم به برون مرزها هم دست یابیم و امنیت سرمایه گذار خارجی را فراهم کنیم. در بخش واردات کالا نیز باید تجدید نظر شود به صنایع مادر هم توجه شود و کالای تولید داخل را یا با تعرفه یا شرایط ویژه وارد کنیم. از طرفی هم نباید برای خریدار محدودیت گذاشته شود تا مردم به راحتی کالای خود را انتخاب کنند.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار