سعید لیلاز كارشناس اقتصادي، با بيان اينكه افزايش نرخ رشد اقتصادي تاثيري در بهبود وضعيت اشتغال در كشور ندارد افزود: رشد اقتصادي تنها منجر به افزايش نرخ بهره وري مي شود، از اين رو نمي توان اميدوار بود كه رشد اقتصادي هفت درصدي بتواند تا پايان سال اشتغال پايدار ايجاد كند.
کد خبر: ۴۹۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷ 06 September 2017
به گزارش تابناک : گزارش بانک مرکزی درباره تحقق رشد اقتصادی سه ماه نخست سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل، با احتساب نفت ۷ درصد و بدون احتساب نفت، ۶.۵ درصد را در شرایطی امروز منتشر شد که بازارهای مختلف کشور همچنان دچار رکود و کسادی است.

بنا بر اعلام رسمی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۶، به رقم یک میلیون و ۸۳۶ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال با نفت و یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۶۹۳ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل، با احتساب نفت یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۸۵۷ میلیارد ریال و بدون نفت یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۵ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۶.۵ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۷ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ۱۳۹۶ دارد. با این حال، کارشناسان اقتصادی با دیده تردید نسبت به رشد اقتصادی اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی می‌نگرند.

سیر صعودی نرخ بیکاری 
در همین ارتباط سعید لیلاز کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اکو تیتر، با بيان اين كه اقدامات دولت در زمينه حفظ اشتغال به تنهايي در بهبود وضعيت بازار كار كشور موثر نيست ياد آور شد: در سال گذشته دولت توانست ميانگين بين ٥٠٠ تا ٦٠٠ هزار فرصت شغلي در كشور ايجاد كند، اين در حاليست كه طي سه سال گذشته با وجود اقدامات مثبت اقتصادي دولت موفق نشد روند معكوس سرمايه گذاري را در كشور مثبت كند. 

ليلاز ادامه داد: ايجاد ٥٠٠ يا ٦٠٠ هزار شغل در بهبود وضعيت بيكاري تاثيري ندارد، براي ايجاد اشتغال پايدار دولت بايد ساليانه ٩٠٠ هزار شغل ايجاد كند. 

اين كارشناس اقتصادي، در ادامه با بيان اينكه افزايش نرخ رشد اقتصادي تاثيري در بهبود وضعيت اشتغال در كشور ندارد افزود: رشد اقتصادي تنها منجر به افزايش نرخ بهره وري مي شود، از اين رو نمي توان اميدوار بود كه رشد اقتصادي هفت درصدي بتواند تا پايان سال اشتغال پايدار ايجاد كند. 

ليلاز، در ادامه يكي از عومل موثر در ايجاد اشتغال پايدار را در كشور افزايش سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي عنوان كرد و ياد آور شد: تا زماني كه روند رشد سرمايه گذاري در ايران مثبت نشود نرخ بيكاري كاهش نخواهد يافت. 

وي، در ادامه با بيان اين كه آينده روشني براي بهبود بازار اشتغال كشور متصور نيست ياد آور شد: با توجه به وضعيت كنوني اقتصاد كشور پيش بيني مي شود نرخ بيكاري به زودي به مرز ٥ ميليون نفر برسد. 

اين كارشناس اقتصادي، با بيان اينكه اقتصاد گردانان زمينه هاي سرمايه گذاري را در ايران مساعد نمي دانند ياد آور شد: پيش بيني مي شود ما نه تنها در سال جاري بلكه در سال آينده نيز شاهد افزايش حجم سرمايه گذاري خارجي و داخلي  در ايران نباشيم. 

ليلاز، با تاكيد بر لزوم جذب ٢٠٠ ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي براي بهبود اقتصاد كشور ياد آور شد: براي بهبود اشتغال بايد ساليانه ٢٠٠ ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي در كشور صورت بگيرد كه با توجه به شرايط كنوني اقتصاد كشور امكان پذير نيست.

از سوی دیگر نیز محمود جام ساز در گفت و گو با اکو تیتر، با بیان این که تاثیر اقدامات صورت گرفته در زمینه افزایش نرخ رشد اقتصادی در زندگی مردم نا محسوس است اظهار داشت: ما در حالی طی سال گذشته نرخ رشد مثبت هفت درصدی را در اقتصاد ایران تجربه کردیم که این میزان رشد نامتوازن بوده است. 

به گفته وی در حال حاضر اقتصاد ما در رکود عمیقی گرفتار است که خروج از آن به راحتی امکان پذیر نیست، به رغم اعلام مسئولان مبنی بر ایجاد رشد اقتصادی در بخش صنعت این موضوع در زندگی مردم و کاهش بار مشکلات آن ها تاثیری نگذاشته است.  

جام ساز تصریح کرد در این میان دولت تلاش می کند تا با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی رونق را به بخش تولید بازگرداند. هدف اصلی دولت در کاهش نرخ سود سپرده های بانکی این بود تا با کاهش میزان سپرده های بانکی تا اعتبارات با هزینه های کمتری در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد اما این اقدام نه تنها تاثیری در رونق بخش تولید کشور نداشته است بلکه موجب خروج منابع بانکی از بانک های کشور شده است.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار