دبیر انجمن برنج کشور، با بیان این که آیه نازل نشده است که در زمان برداشت محصول برنج وارد کشور نشود گفت: واردات برنج های درجه یک سال گذشته جزو دستور کار قرار گرفته بود.
کد خبر: ۴۹۰۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷ 06 September 2017
به گزارش تابناک : معاون وزیر جهاد کشاورزی در حالی از ممنوعیت واردات برنج تا پایان آبان ماه به منظور حمایت از تولید داخل خبر داد که همزمان با این اعمال این محدودیت ها سال گذشته مجوز واردات برنج در فصل برداشت به بازرگانان داده شد.

از آنجایی که مقداری از نیاز کشور به این محصول از طریق واردات تامین می شود، مسئله اصلی در ورود برنج های خارجی به کشور، همزمان بودن این واردات با فصل برداشت این محصول در کشور است. لذا اصل واردات برنج به اندازه نیاز کشور مسئله ای ندارد چرا که تقاضای برنج خارجی و برنج داخلی نیز تا حدی متفاوت است.

در همین ارتباط نیز دبیر انجمن برنج کشور، با بیان این که آیه نازل نشده است که در زمان برداشت محصول برنج وارد کشور نشود گفت: واردات برنج های درجه یک سال گذشته جزو دستور کار قرار گرفته بود.  

جمیل علیزاده شایق، در گفت و گو با اکو تیتر در خصوص واردات برنج در فصل برداشت گفت: با وجود این که قانون در فصل برداشت واردات برنج را به کشور ممنوع کرده است، اما پس از انعقاد قرارداد و ثبت سفارش زمان واردات نا مشخص است. بنابراین طبیعی است که در فصل برداشت محصول شاهد واردات باشیم. 

وی، در ادامه کسری برنج کشور را در سال 96، 800 هزار تن اعلام کرد و افزود: روحانی در حالی موافقت خود را با واردات برنج از تایلند اعلام کرده است که مقرر شده است تنها بخشی کمی از مصرف داخل از سوی این کشور تامین شود. بنابراین اکنون که تحریم ها لغو شده مقرر شده است که از کشورهای هند و پاکستان هم برنج وارد کنیم. 

علیزاده، یکی از دلایل اصلی افزایش واردات برنج های درجه سه را از هند اعمال سیاست های تحریم عنوان کرد و افزود: ایران در آن دوران ناچار بود که در مقابل فروش نفت به این کشور برنج های آلوده و بی کیفیت هندی وارد کند، چرا که در دوران تحریم هیچ کشوری حاضر به همکاری با ایران نبود. 

دبیر انجمن برنج ادامه داد: اکنون که تحریم ها لغو شده است، قصد داریم برنج های درجه یک وارد کشور کنیم. 

علیزاده، میانگین تولید برنج را در سال جاری، دو میلیون و 200 هزار تن اعلام کرد و افزود: در جلسه ای که با حضور 30 سازمان و ارگان برگزار شد میزان سرانه مصرف برنج هر ایرانی میانگین بین 36 تا 37 هزار تن برآورد شد، بر این اساس نیاز سالیانه مصرف در حدود سه میلیون است که امسال این کسری با واردات 800 هزار تن برنج جبران خواهد شد. 






منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار