نمایندگان مردم در مجلس نسبت به این موضوع که با کاهش نرخ سود بانکی ممکن است برخی تغییرات در بازار طلا و ارز ایجاد شود به مسئولان اقتصادی کشور تذکر داده اند.
کد خبر: ۴۸۹۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳ 04 September 2017
به گزارش تابناک : اجرای بخشنامه هشت بندی بانک مرکزی برای الزام بانک ها به رعایت نرخ سود 15 درصدی برای سپرده های یکساله و 10 درصدی برای سپرده های روزشمار از روز شنبه یازدهم شهریور ماه آغاز شد این در حالی بود که برخی بانک ها از فاصله تصویب تا اجرای کاهش نرخ سود بانکی جهت انعقاد قرارداد با نرخ سودهای بالاتر استفاده کردند.

بر اساس این گزارش، پایبند نبودن بانک ها به نرخ های اعلامی شورای پول و اعتبار در یک سال گذشته  به عللی چون بالا بودن نرخ سود اوراق اسناد خزانه، نبود تعادل در ترازنامه بانک ها، پیش فروش خودروسازان با نرخ های بالاتر از بانک ها و فعال بودن برخی موسسات غیرمجاز در بازار غیرمتشکل پولی باز می گردد.

بنا به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، برخی بانک ها از فاصله تصویب تا اجرای کاهش نرخ سود بانکی جهت انعقاد قرارداد با نرخ سودهای بالاتر استفاده کردند.

جالب اینکه این نماینده افزایش نرخ طلا در روزهای اخیر را تحت تاثیر اجرای مصوبه کاهش نرخ سود سپرده های یک ساله بانکی می داند و می گوید: طبیعتاً با کاهش نرخ سود سپرده ها بخشی از سرمایه گذاری در شرایط فعلی به سمت بازار طلا و ارز سوق پیدا می کند.

فاطمه حسینی معتقد است: تغییر و نوسانات قیمت طلا در بازار، درآستانه اعمال مصوبه بانک مرکزی رخ داده هر چند که برخی بانک ها از فاصله تصویب تا اجرای آن جهت انعقاد قرارداد با نرخ سودهای بالاتر استفاده کردند.

این در حالی است که بنا به گفته بسیاری کارشناسان، در حال حاضر نقدینگی جهت سرمایه گذاری به سمت بازارهای دیگر از جمله سکه و ارز رفته و موجب افزایش قیمت ها شده اما به نظر این افزایش قیمت ها موقتی است.
 
بر اساس این گزارش، نگاهی به وضعیت ناخوش بازارهای جانشین سپرده بانکی نشان می دهد در سال های گذشته مردم بانک ها را بهترین مامن برای سپرده گذاری خود انتخاب کرده اند که نتیجه مستقیم آن افزایش قابل توجه سهم شبه پول از ترکیب نقدینگی است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان خرداد به رقم 13149.1 هزار میلیارد ریال رسید که 11502.1 هزار میلیارد ریال آن سهم شبه پول یا همان سپرده های مدت دار بانک ها و موسسه های اعتباری بود؛ یعنی که بیش از 87 درصد از پول جامعه در قالب سپرده در بانک ها نگهداری می شود.

جالب اینکه بالا بودن سهم سپرده های بانکی از نقدینگی، در ایام انتخابات نیز خبرساز شد و نامزدها هر کدام راههای پیشنهادی خود را برای هدایت این پول به سمت تولید و اشتغال برشمردند؛ موضوعی که اقتصاددانان نیز بر آن تاکید دارند هرچند می گویند که رونق تولید بیش از نقدینگی نیازمند بهبود فضای کسب و کار است.

حال با اجرای کاهش نرخ سود بهره بانکی و نوسانات بازارهای ارزو طلا باید دید مسئولان چه تدبیری برای آرامش و برقراری ثبات به اقتصاد کشور خواهند اندیشید؟






منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار