عضو کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس گفت: افزایش قیمت فولاد برای تولیدکننده مفید است اما برای بازار و مصرف کننده مفید نیست و باعث رکود می‌شود که آثارش مجدد به بخش تولید برمی‌گردد.
کد خبر: ۴۸۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 02 September 2017
به گزارش تابناک : سیر صعود قیمت فولاد در بازار ایران در حالی رخ داده است که بررسی تحولات بازار فولاد به خصوص طی حدود یک ماه گذشته نشان می‌دهد روند افزایشی قیمت در این صنعت آغاز شده است؛ روندی که متناسب اما با تاخیر زمانی حدودا  6 ماهه‌ای با بازارهای جهانی آغاز شده که خود نشان از سیگنال‌های خاصی دارد و می‌تواند نشان دهد که تاخیر در دوره 6 ماهه اخیر اولا ناشی از دپوی انباری این محصولات بوده و ثانیا نشان می‌دهد رونق چندانی در صنایع مرتبط با فولاد مشاهده نشده و به عبارتی تقاضا در بازار فولاد محدود بوده است و به این ترتیب بازار فولاد با رکود نسبی حاکم بر فضای خود زمان بیشتری را برای تاثیر‌پذیری از مولفه‌های جهانی طلب کرده است.

در همین رابطه عضو کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس در گفت و گو با اکو تیتر گفت: فزایش قیمت فولاد برای تولیدکننده مفید است اما برای بازار و مصرف کننده مفید نیست و باعث رکود می‌شود که آثارش مجدد به بخش تولید برمی‌گردد.

محمدحسین فرهنگی عضو هئیت رئیسه و عضو کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس گفت: با توجه به رکود در بازار فولاد و افزایش قیمت در سال 96 به نظر می‌رسد وضعیت صنعت فولاد برای امسال مناسب نباشد.

وی اظهار داشت: هر چند که صنعت فولاد افزایش قیمت را مشاهده کرده است اما افزایش قیمت فولاد برای صنایع پایین دستی، صنعت ساختمان و بخش‌های مختلف عمرانی مشکلات زیادی را  ایجاد می‌کند و دولت وظیفه تنظیم بازار را بر عهده دارد که باید با ابزارهایی که دراختیار دارد بر بازار نظارت کامل و کافی را داشته باشد. نوسان در اقتصاد برای هر بخشی مضر است.

عضو هئیت رئیسه مجلس عنوان کرد: در حال حاضر سیاست‌های حمایتی دولت از فولاد در دو نوع خلاصه می‌شود، یکی سیاست‌های اجحافی مانند دخالت‌هایی که دولت در حمایت‌های مالی یا یارانه‌ای در نظر می‌گیرد که برای بخش‌هایی که به دنبال سودجویی هستند، مفید است و دیگر گمرک است که طبیعتا باز نکردن گمرکات در زمان‌هایی که مشکلاتی برای کالاهایی به وجود می‌آید، می‌تواند این مشکلات را سامان دهد. در واقع صنایع و تولید داخل هم باید حمایت شوند و هم باید در برابر سود جویان مورد حمایت قرار بگیرند.

عضو کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس افزود: بزرگترین معضل صنعت فولاد، عدم نظارت کافی و نداشتن سیاست‌های راهبردی مناسب است و مجلس هم همواره تاکید بر انجام وظایف از طرف دستگاه‌های زیربط را داشته است. به گونه‌ای که دولت و وزارت صنعت و معدن و تجارت باید سیاست‌های راهبردی خود را مشخص کنند که هر کدام از آنها در حوزه صنایع فلزی و فولاد باید در چه بخش‌هایی فعال باشند.

محمد حسین فرهنگی در ادامه گفت: عدم تکمیل زنجیره تولید هم یکی از مشکلات مهم دیگر صنعت فولاد است. اما صنایع پایین دستی فولاد وضعیت بهتری نسبت به بخش‌هایی مثل آلومینیوم و مس دارند، که بهتر است برای همه بخش‌ها در زمینه تکمیل زنجیره تولید برنامه مشخص و مدونی وجود داشته باشد.






منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار