تهران روی گسل های خطرناکی قرار دارد که هر لحظه ممکن است فعال شود و آنگاه نه فقط پایتخت بلکه کل کشور با یک فاجعه انسانی جبران ناشدنی و غیر قابل کنترل دست به گریبان خواهد شد.
کد خبر: ۴۸۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 27 August 2017
به گزارش تابناک : این پیش بینی نگران کننده ای است که از دو دهه  گذشته تا به الان کارشناسان نسبت تبعات رخداد آن هشدار می دهند. پیش بینی که بنا به گفته جامعه کارشناسی در عمل ،توسط مدیران شهری چندان جدی تلقی نمی شود. مصداق بارز این بی توجهی در بلند مرتبه سازی ها، عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی و بی اعتنایی به طرح های جامع شهری دیده می شود. ازآن سو، مدیریت بحران نیز در کنترل یک زلزله احتمالی از آمادگی های لازم برخوردار نیست. همه این شرایط در کنار یکدیگر ، تهران را به شهری پرمخاطره و در آستانه یک بحران احتمالی قرار داده است. بحرانی که کارشناسان از زوایای مختلف آن را مورد بررسی قرار می دهند. 
پایتخت روی خطرناکترین گسل های کشور
در همین حال، مهدی زارع، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با تاکید بر اینکه تهران روی معروف ترین گسل های ایران قرار دارد، در گفتگو با اکوتیتر گفت: تاکنون در مورد احتمال وقوع زلزله در تهران با توجه به تاریخ زمین لرزه ها و رفتار گسل ها به لحاظ آماری بررسی های زیادی انجام شده است. 
وی ادامه داد:  به طور میانگین حدودا هر 200 سال یکبار یک زلزله در محدوده تهران محتمل است. در حال حاضر نیز 186 سال ازاین آخرین زلزله ای که در تهران به ثبت رسیده گذشته است. البته نمی توان به طور قطع عنوان کرد که تا 13 سال آینده قطعا زلزله تکرار خواهد شد چرا که این اتفاق ممکن است زودتر و یا دیرتر رخ دهد. 
زارع با تاکید بر اینکه در گسل شمال تهران بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفر در حال زندگی کردن هستند، توضیح داد: اینکه گفته می شود گسل شمال تهران یکی از خطرناکترین گسل های ایران است صرفا از نظر ویژگی های طبیعی نیست چرا که گسل بزرگتر از تهران هم داریم اما مشکل دقیقا اینجاست که تمرکز جمعیت و زندگی تعداد زیادی انسان روی این گسل بحران زا است. 
وی در معرفی گسل های معروف تهران گفت: گسل هایی که در خود شهر تهران قرار دارند معروف به گسل شمال تهران هستند. گسل کهریزک، و بخشهایی از گسل ایوانکی و گسل هایی هم وابسته به گسل شمال تهران هستند.گسلی هم در مرکز شهر قرار دارد که به آن گسل طرشت می گویند. در قسمت جنوبی شهر هم  گسل پیشوا و رباط کریم وجود دارد.
زارع اضافه کرد: دو گسل اشتهارد و ماهدشت و گسل کرج هم جزء گسل های استان البرزهستند که این ها نیز برای محیط شهری تهران بسیار خطرناک محسوب می شوند. 
وی با اشاره به مصوبه سال گذشته وزارت راه در ممنوعیت ساخت وساز در حریم گسل گفت:  این اقدام یک برنامه ریزی مناسب و قابل دفاع برای آینده است. هر چند که در گذشته اشتباهات و سهل انگاری های زیادی صورت گرفته است  اما هر زمان که جلوی اشتباهات گرفته شود باز هم شهر و مردم متنفع خواهد شد و جلوی خطرات بیشتر گرفته می شود.
زارع  گفت: ضروری است این مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به صورت گسترده و جدی نه فقط درتهران بلکه  در بخشهای دیگر کشور اجرایی شود چرا که قطعا در جهت کاهش خطرات اثربخش خواهد بود. 

امکانات محدود سازمان مدیریت بحران 
وی همچنین با تاکید بر اینکه امکانات و توان  سازمان مدیریت بحران برای رویارویی با یک زلزله احتمالی کافی نیست، توضیح داد: سازمان مدیریت بحران از نظر منابع و نیروی انسانی و جذب نیروی های متخصص باید بهبود پیدا کند چرا که اصول کار در سازمان مدیریت بحران منطبق بر استفاده از توان و کارایی نیروهای متخصص است و زمانی می توانیم ادعا کنیم که در برای مدیریت یک زلزله احتمالی آماده هستیم که در بدنه سازمان مدیریت بحران نیروهای توانمند، کارا و متخصص داشته باشیم.






منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار