محمد کفاش پنجه شاهی با تاکید بر اینکه دولت باید استراتژی خود را در تعیین نرخ ارز مشخص کند، در گفتگو با اکو تیتر گفت: در راستای یکسان سازی نرخ ارز دولت ابتدا باید تکلیف خود را مشخص کند که آیا مایل است که نرخ ارز بالا برود یا خیر.
کد خبر: ۴۸۳۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸ 24 August 2017
به گزارش تابناک : رئیس کل بانک مرکزی به تازگی خبر از یکسان سازی نرخ ارز داده است. ولی الله سیف ، برای چندمین بار عنوان کرده که ظرف ماه های آینده دولت درنظنر دارد رخ ارز را یکسان کند و برای همیشه قائله ارز دو نرخی خاتمه یابد. در همین حال، این خبر می تواند  زنگ خطری برای برخی صنایع باشد و در مقابل برخی صنایع دیگر ، خبری خوش. کارشناسان معتقدند این سیاست در دراز مدت به سود همه صنایع است و هر چه سریعتر باید این اتفاق مهم رخ دهد. 

دولت هر چه زودتر تعیین تکلیف کند
در همین راستا، محمد کفاش پنجه شاهی با تاکید بر اینکه دولت باید استراتژی خود را در تعیین نرخ ارز مشخص کند، در گفتگو با اکو تیتر گفت:  در راستای یکسان سازی نرخ ارز دولت ابتدا باید تکلیف خود را مشخص کند که آیا مایل است که نرخ ارز بالا برود یا خیر.

وی با اشاره به اینکه این مسئله یک فاکتور تعیین کننده در نرخ ارز است، توضیح داد:  در حال حاضر دولت در راستای سیاست های انقباضی خود  نرخ ارز را کنترل می کند تا از این طریق بتواند نرخ تورم را کنترل کند. اما با تک نرخی شدن نرخ ارز  کنترل نرخ ارز را سخت تر می شود. چرا که در نهایت قیمت بازار آزاد و بانک مرکزی یکی می شود و از این رهگذر یک سری از صنایع  از این اتفاق تاثیر می پذیرند. 

وی با بیان اینکه تک نرخی شدن نرخ ارز تاثیر متفاوتی بر صنایع مختلف بورسی دارد، خاطرنشان کرد: قطعا یک سری از صنایع با یکسان سازی نرخ ارز متضرر و برخی دیگر متنفع می شوند. آن دسته از صنایعی که مواد اولیه خود را با نرخ ارز دولتی تامین می کنند با تک نرخ شدن ضرر می کنند. 

کفاش پنجه شاهی ادامه داد: برخی از صنایع دیگر مانند پالایشگاه ها از تک نرخی شدن منتفع می شوند. به طور کلی، با تک نرخی شدن نرخ ارز شرایط مطلوب و مناسب تری در بلند مدت برای صنایع اتفاق می افتد.  

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت چاره ای ندارد نباید جلوی  مسیر تک نرخی شدن ارز و افزایش نرخ آن را بگیرد، گفت: برای خروج از رکود دولت نمی تواند فنر نرخ دلار را خیلی فشرده کند چون اگر در یک نقطه ای رها شود اثر ان بدتر خواهد شود و به طور کلی پایین نگه داشتن نرخ دلار در آینده نتایج خوبی ندارد. 

وی ادامه داد: در نهایت تازمانی که اختلاف نرخ تورم زیادی با امریکا و اتحادیه اروپا داریم طبیعی است که هر سال نرخ ارز افزایش پیدا کند و تا زمانی که این اختلاف وجود دارد هرزمان که نرخ ارز را نگه داریم  و فشار فنر را نگه داریم در جایی بالاخره رها می شود . افزایش افسارگسیخته نرخ را تجربه خواهیم کرد. 

وی افزود: کاهش ارزش پول با یک فاصله زمانی بر ارزش ریالی داراییها از جمله سهام تاثیر مثبت دارد و این تاثیر بر شرکت هایی که در آمدزایی ارزی دارند به مراتب نمود بیشتری خواهد داشت. البته بنگاه هایی که مصارف ارزی دارند تاثیر منفی خواهند دید.





منبع : اکوتیتر 
برچسب ها: قیمت دلار ، نرخ ارز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار