ابتدای مرداد ماه بود که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، توقف فروش اینترنت حجمی و ارائه اینترنت نامحدود به کاربران اینترنت در کشور به تصویب رسید اما انجام این طرح آنچنان با حجم اعتراضات مردم مواجه شد که پس از 10 روز متوقف شد. اعتراض مردم به این طرح در ابتدا موجب بدبینی به وزارت ارتباطات و شخص وزیر شد اما عکس العمل فوری واعظی، اعتماد نسبی مردم را در پی داشت.
کد خبر: ۴۷۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶ 06 August 2017
به گزارش تابناک : اوایل مرداد ماه ، طبق اعلام علی اصغر عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات توقف فروش اینترنت حجمی و ارائه‌ی اینترنت نامحدود به کاربران اینترنت در کشور به تصویب رسید؛ وی در این خصوص گفت:  این مصوبه به‌زودی به اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت ثابت ابلاغ می‌شود. 

بر اساس این گزارش قرار بود این مصوبه برای ارائه‌ی خدمات ADSL، اینترنت فیبر نوری و VDSL در نظر گرفته شود و مشترکان می‌توانند با پرداخت اشتراک ثابت ماهانه، از حجم زیادی از اینترنت استفاده کنند. 

در این مصوبه، هم برای مشترکان کم‌مصرف و هم برای مشترکان پرمصرف تمهیداتی در نظر گرفته شده است. به‌عنوان مثال مشترکان می‌توانند با پرداخت هزینه‌ی ماهانه حداقل ۱۰ هزار تومان، از سرعت بالای اینترنت بدون محاسبه‌ی حجم مصرفی استفاده کنند.

جالب اینکه به گفته عمیدیان این مقدار هزینه به معنای استفاده‌ی نامحدود نیست و کاربران بر اساس سرعتی که درخواست می‌کنند از این سرویس استفاده خواهند کرد، چرا که در این تکنولوژی چیزی به‌عنوان نامحدود وجود ندارد.

بعد از اجرای این طرح اعتراضات شدید مردم مبنی بر اینکه این تعرفه ها اجباری است را به دنبال داشت و در صفحه اینستاگرام واعظی کامنتهای تندی علیه این طرح نوشته شد.

بر اساس این گزارش برخی کاربران نوشته‌ بودند: «این تعرفه‌ها اجباری است شما صدای ما باشید، سرویس‌های موجود را 30 درصد گران کنید اما این بلا را سر ما نیاورید، یک نفر حرف مردم را درک کرد، با 6 صفحه تعرفه چیزی درست نمی‌شود، اکنون هر گیگ 600 تا 1500 تومان است سپس هر گیگ 5 هزار تومان می‌شود و با اسم نامحدود، قیمت حداقل 5 برابر شده، اسم طرح جدید بهتر است حجمی منصفانه باشد تا نامحدود، سرعت 20 مگ حداقل 100 گیگ ترافیک خارجی نیاز دارد و ترافیک داخلی هم باید نامحدود باشد نه 10 گیگ خارجی با 20 گیگ ترافیک داخلی سرعت 20 مگ با 50 هزار تومان با این گیگ ..است.

حجم اعتراضات به حدی بالا رفت که محمدجواد آذری جهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: "با توجه به اعتراضات و نیز اینکه اطلاع دارم که تمام تلاش صورت گرفته برای مصوبه جدید رضایت مردم بوده است با ارسال نامه‌ای از دکتر واعظی خواستم مصوبه جدید تعرفه تا بررسی بیشتر متوقف گردد.امیدوارم موافقت نمایند."

نا گفته نماند که این طرح هنوز به مرحله اجرا نرسیده بود و در روزهای اخیر که هنوز مصوبه کمیسیون نهایی و ابلاغ نشده، برخی رسانه‌ها جداولی قطعی از تعرفه‌های جدید اینترنت منتشر کرده و از اجرای تعرفه‌های جدید از شهریور ماه خبر داده بودند.

طرحی بدون کار کارشناسی
گفتنی است جایگزینی اینترنت نامحدود با اینترنت حجمی از طریق الزام اپراتورهای اینترنتی با مصوبه رگولاتوری تا مرداد‌ماه امسال، وعده‌ای بود که اواسط تیرماه امسال، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را مطرح اما به سرعت از آن عقب‌نشینی کرد. 

واعظی اجرای این طرح را به زیان مشترکان کم مصرف قلمداد کرد و از چاره‌اندیشی برای رفع این معضل و سرنوشت اجرای طرح تا اواسط مرداد خبر داده بود.

بر اساس این گزارش فروش اينترنت نامحدود به جاي بسته‌هاي حجمي كه اغلب با گلايه مشتركان مبني بر كم فروشي اپراتورها همراه بود بخشي از پروژه شبكه ملي اطلاعات است كه به گفته مسئولان رگولاتوري هنوز در دست بررسي است و در همان زمان نيزبه خطر افتادن منافع اپراتورها و مقاومت آنها به‌عنوان مشكل اصلي اجراي اين طرح اعلام شد.

 با اين روند وزارت ارتباطات با رد اجراي اين طرح از مرداد‌ماه امسال وعده اجراي آن تا پايان دولت را مطرح كرد اما وزير ارتباطات اعلام كرد كه براي اجراي تغيير فروش اينترنت از حجمي به نامحدود به مشكل كم‌مصرف‌ها برخورديم، اين افراد استفاده كمي از اينترنت دارند و با نامحدود شدن بايد 2 تا 3 برابر قيمت بيشتر بپردازند و استفاده هم ندارند كه براي اين مشكل حداكثر تا 2هفته آينده بايد راه‌حل پيدا كنيم. 

به گفته واعظي براي عملي شدن طرح وزارت ارتباطات درباره توقف فروش اينترنت حجمي و آغاز فروش اينترنت نامحدود، كميته‌اي براي مطالعه و استفاده از تجربيات ديگران در اين‌باره تشكيل و موضوع در 2 جلسه بررسي شده است.

متاسفانه طرح وزیر، با شکست مواجه شد که دلیل اصلی این اتفاق را می‌توان عدم کارشناسی بودن آن عنوان کرد که باعث بدبینی مردم به مخابرات شد اما از سوی دیگر با توقف این طرح توسط وزیر، اعتماد مردم برای دیده شدن عقایدشان به دولت بالا رفت.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار