اگرچه اظهارات وزیر نیرو، درباره واقعی نبودن قیمت برق و ضرورت واقعی‌شدن آن صحیح است اما بنا به گفته بسیاری از کارشناسان آیا وضعیت معیشت جامعه ما اجازه چنین اصلاحی را می دهد؟!
کد خبر: ۴۷۳۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵ 06 August 2017
به گزارش تابناک : به گفته کارشناسان با نگاهی به پروسه تولید برق در کشور در می یابیم که فاصله قیمت میان آنچه تولید می‌شود با آنچه به عنوان هزینه برق از مردم دریافت می‌شود بسیار زیاد است.

این در حالی است که وزیر نیرو تاکید براین دارد که نرخ برق باید واقعی شود و چاره ای جز این نداریم.

بنا به گفته یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس، طی گزارش‌هایی که در این مدت در حوزه تولید و مصرف برق و آب در اختیار ما قرار گرفته‌است؛ رقم‌ها حتی در آن بازه زمانی که پیک مصرف به شمار می‌رود و  از مردم بیش از سایر زمان‌ها پول گرفته می‌شود، کمتر از رقمی است که برای تولید صرف شده است. 

نماینده مردم ایلام معتقد است: بین رقم تولید برق و هزینه آن با قیمت فروش فاصله بسیار است، دولت به نوعی سوبسیت به این موارد می‌دهد. به نظر من اینکه آقای چیت‌چیان در این روزهای پایانی دولت سخن از واقعی‌تر شدن قیمت آب و برق می‌گوید؛ شاید برای آن است که دولت و وزارتخانه بعدی برای این موضوع برنامه‌ریزی کنند.

سلام امینی معتقد است:  پایین بودن نرخ آب و برق موجب افزایش مصرف و هدر رفت آن می‌شود و بخشی از منابع دولت از فروش برق به دست می‌آید. نفت، مالیات‌ها، پول آب و برق و حامل‌های انرژی منابع درآمدی دولت است. اظهارات وزیر نیرو در برخی موارد صحیح است اما نباید معیشت و اقتصاد مردم را نادیده گرفت.

به گفته وی اگرچه تفاوت نرخ تولید و توزیع با نرخ فروش برق منطبق نیست اما واقعی کردن قیمت برق فشار اقتصادی بسیاری را به مردم تحمیل می‌کند. بر همین اساس است که برای این موارد حتما از دولت می‌خواهیم نگاه کارشناسانه همه جانبه داشته باشد.

نرخ برق باید واقعی شود
این در حالی است که وزیر نیرو هفته گذشته اعلام کرد: اگر تمامی هزینه های صنعت برق را حساب کنیم بسیار بیشتر از کل درآمد صنعت برق خواهد شد؛ بنابراین چاره ای جز حرکت به سمت واقعی کردن قیمت‌های برق نداریم.

به گفته چیت چیان واقعی شدن قیمت برق باعث روی آوری صنایع و مصارف خانگی به سمت تکنولوژی‌های کم مصرف بخش برق در کشورخواهد شد و این واقعی شدن قیمت‌ها است که فراهم شدن منابع مالی بیشتر برای توسعه صنعت برق در کشور را به دنبال دارد.

چیت چیان می گوید: تمام تلاش وزارت نیرو معطوف به حوزه مدیریت مصرف نیست؛ بلکه در 2 سال گذشته وزارت نیرو تلاش کرده با سرمایه‌گذاری در بخش مدیریت مصرف، هزینه‌های تولید را تا 1000 میلیارد تومان کاهش دهد.

وی معتقد است: اگر بخواهیم بر اساس قانون برنامه ششم توسعه سالانه 5 هزار مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور اضافه کنیم نیاز به اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان خواهیم داشت و اگر هزینه‌های بخش انتقال و توزیع را نیز به آن اضافه کنیم بسیار بیشتر از کل درآمد صنعت برق خواهد شد؛ بنابراین چاره ای جز حرکت به سمت واقعی کردن قیمت‌های برق نداریم.

این در حالی است که معیشت مردم به ویژه قشر ضعیف در سالهای اخیر، وضعیت مناسبی نیست و واقعی کردن نرخ برق شاید در این بین کار ساز معقولی نباشد.





منبع : اکوتیتر 
برچسب ها: نرخ برق ، وزیر نیرو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار