مصطفی قلی خسروی گفت: کاهش سود بانکی یکی از سیاست های دولت یازدهم بوده که تاثیر قابل لمسی در بازار اجاره بها داشته است. چرا که عملا باعث شده تا مالکان مبلغ اجاره بها را افزایش دهند.
کد خبر: ۴۷۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ 06 August 2017
به گزارش تابناک : رئیس پیشین اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه ساماندهی بازار اجاره بهای مسکن در گرو افزایش تولید مسکن است ، گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم  با سیاست گذاری های موثر و مشارکت بیشتر با بخش خصوصی این مهم تحقق یابد.


 مصطفی قلی خسروی با اعلام مطلب فوق در گفتگو با اکوتیتر توضیح داد: کاهش سود بانکی یکی از  سیاست های دولت یازدهم بوده که تاثیر قابل لمسی در بازار اجاره بها داشته است. چرا که عملا باعث شده تا مالکان مبلغ اجاره بها را افزایش دهند.


وی با تاکید بر اینکه این رویه به مستاجران فشار اقتصادی زیادی وارد آورده است، افزود: طبیعی است وقتی سود بانکی کاهش یابد، مالکان دیگر تمایلی با اخذ ودیعه بالا از مستاجران خود نداشته باشند و مبلغ اجاره بها را افزایش می دهند.  این روند سالیان طولانی است که در بازار اجاره بهای مسکن در کشور جاری است.


خسروی با مقایسه بازار اجاره در ایران با کشور های دیگر گفت: در کشورهای پیشرفته به دلیل قانون های محکمی که وجود دارد ، بازار مسکن ثبات دارد و مستاجران با مشکلات پیچیده دست به گریبان نیستند. به عنوان مثال بسیاری از کشورها  روی بحث خانه های خالی از سکنه بسیار حساس و سخت گیر هستند و اجازه نمی دهند مالکی کسی خانه خود را خالی نگه دارد .


وی ادامه داد: از سوی دیگر مالک هم تا وقتی مستاجر خانه را تخلیه نکرده است اجاره بها را افزایش نمی دهد. اما در کشور ما، متاسفانه با کوچکترین تغییری در شاخص های اقتصادی مالک بهانه ای برای افزایش اجاره بها پیدا می کند.


خسروی با تاکید بر اینکه  مترفع شدن این مشکلات در گرو تدوین قوانینی با پشتوانه اجرایی محکم است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در دولت دوازدهم  بواسطه تودین و اجرایی شدن قوانین مربوطه این قبیل مشکلات رفع شود. ضمن اینکه دولت دوازدهم در اولین قدم باید  شرایطی را فراهم کند تا سازندگان تشویق شوند که به تولید روی بیاورند.


رئیس پیشین اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه سیاست گذاری ها باید به سمت سرایز شدن پول های انباشته در بانک ها به سمت تولید باشد، اضافه کرد:  پول مانده در بانک  هیچ گونه نوآوری و شکوفایی برای اقتصاد ندارد.


 خسروی  با تاکید بر اینکه رکود تورمی موجب کاهش خرید و فروش و ساخت و ساز مسکن می شود، گفت: نرخ اجاره بها همواره تابعی از نرخ خرید و فروش ملک است . به همین دلیل مالکان هر زمان متوجه می شوند  قیمت ملک افزایش داشته است اجاره بها را خود به خود هم  بالا می برند.


 وی با تاکید بر اینکه دولت باید شرایطی را فراهم کند تا از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود، افزود: با توجه به نیاز مسکن که هر لحظه رشد پیدا می کند باید ساخت و سازها رونق پیدا کند تا مشکل تامین مسکن همه اقشار به خصوص زوج های جوان  رفع شود.متاسفانه  یکی از دلایل کاهش حجم معاملات  در سال  گذشته پایین آمدن قدرت ریسک  پذیری سازنده ها به دلیل شرایط رکود اقتصادی بوده و همین وضعیت باعث شده تا خانه های ساخته شده  خالی بمانند و به فروش نرسند.


خسروی با اشاره به اینکه  در کنار رونق ساخت وساز نیاز است تا مسئله خانه های خالی از سکنه نیز ساماندهی شود، افزود:  طبق تاکید قانون اساسی دولت ها باید برای دهک های پایین درآمدی مسکن مناسب تهیه کند. این انتظار وجود دارد که این کشتی  در طول فعالیت دولت دوازدهم به سرمنزل نجات برسد.


رئیس پیشین اتحادیه مشاوران املاک کشور با انتقاد از رویه موجود در نظام بانکی کشور گفت: متاسفانه همواره شاهد هستی هر زمان که سود بانکی کاهش پیدا می کند بانک ها با تشکیل صندوق ها و یا حساب های ویژه عملا سیاست هی مورد نظر دولت را خنثی می کنند. 
وی اضافه کرد: به همین دلیل لازم است تا بانک مرکزی به عنوان مرجع سیاست گذاری، کنترل های لازم را انجام دهد.






منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار