معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باید سالانه 6 میلیارد مترمکعب برداشت آب زیرزمینی را کاهش دهیم، می گوید: جلوی برداشت غیرمجاز چاه های پروانه دار و حفر چاه های غیر مجاز را براساس قانون می گیریم. ‌
کد خبر: ۴۷۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸ 05 August 2017
به گزارش تابناک : وضعیت کمبود منابع آب ایران کماکان بحرانی است. به طوری که ایران امسال برای هفتمین سال پیاپی با  خشکسالی و کاهش شدید میزان بارش‌های سالانه روبرو است. با این‌حال برخی کارشناسان می‌گویند مهم‌ترین دلیل کاهش منابع آبی کشور "سیاست‌های اشتباه دولت‌های گذشته در سدسازی" و "سوء مدیریت" در استفاده از منابع آبی است.

در این میان برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در کشور به تشدید بحران دامن زده است. پیش از این، احمدعلی کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست ایران انتقاد کرده بود که میزان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی به ۱۷۰ میلیارد مترمکعب رسیده است. او این وضعیت را "فاجعه‌بار" دانسته بود.

570 شهر در آستانه تنش آبی 

در همین رابطه مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، در گفت و گو با اکو تیتر گفت : منابع آب در دسترس ایران سال به سال در حال کاهش است؛ با این وجود مدیریت مصرف در بخش های مختلف مصرفی بهینه نشده است.

حمید رضا جانباز با بیان اینکه در سطح کشور 570 شهر در آستانه تنش آب قرار دارد، گفت: هر میزان تقلیل در تولید آب موجب کاهش تولید در عرصه های دیگر می شود.

جانباز، ادامه داد: امسال جیره بندی آب نسبت به سال گذشته نداشتیم، اما کاهش مصرف آب از طریق مدیریت مصرف کنترل شده که نتایج خوبی نیز داشت.

به گفته جانباز، متوسط مصرف آب در ایران در بخش های خانگی، صنعت و کشاورزی بیش از متوسط جهانی است، در حالی که متوسط بارش ها و سرانه آب در دستری در ایران بسیار کمتر از متوسط جهانی است.

یک مقام مسئول در وزارت نیرو نیز با اشاره به اجرای طرح تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی در سطح استان تصریح کرد: با وجود تخصیص ۵۰ درصد اعتبارات سال گذشته، هنوز حتی یک ریال بابت اجرای طرح دریافت نشده است. در این طرح مصمم هستیم افزون بر هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کرده و از حفر چاه های جدید نیز جلوگیری کنیم.

یک دستگاه نمی تواند همه مشکلات را به عهده گیرد
از سوی دیگر رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو با اعلام ابن که وزارت نیرو مسئول آب کشور است عنوان کرد: یک دستگاه نمی تواند مسئولیت همه مشکلات آب کشور را به عهده گیرد.
میدانی درباره اینکه آیا کشور در وضع هشدار آبی قرار دارد یا نه؟ اضافه می کند: در وضع هشدار آبی هستیم و منابع زیرزمینی روند رو به اضمحلال دارد.

وی با تاکید بر اینکه منابع آب زیرزمینی منبع کلیدی تامین آب شرب است، گفت: 63 درصد از آب شرب شهرهای ما از منابع آب زیرزمینی و بیش ار 70 درصد آب شرب روستاها از این منبع تامین می شود.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باید سالانه 6 میلیارد مترمکعب برداشت آب زیرزمینی را کاهش دهیم، افزود: جلوی برداشت غیرمجاز چاه های پروانه دار و حفر چاه های غیر مجاز را براساس قانون می گیریم؛ حتی گاهی برای تعادل بخشی باید پروانه چاه های مجوزدار را نیز تعدیل کنیم تا تعادل منابع سفره های آب زیرزمینی و مصرف برقرار شود.

هفت استان در گروه مناطق مواجه با کمبود آبی 
در طبقه‌بندی استان‌های کشور براساس شاخص پایش منابع آب استان‌های کشور در شش دسته مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش آبی شدید و کمبود آب طبقه‌بندی شده‌اند که استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد در رده مناطق مواجه با کمبود آب قرار گرفته‌اند.

براساس این گزارش، 13 استان کشور در دسته مناطق دارای تنش آبی شدید قرار دارند که این استان‌ها شامل اصفهان، ایلام، تهران، البرز، خوزستان، زنجان، قزوین، قم، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و همدان هستند.

بر این اساس، 11 استان کشور نیز شامل آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، سمنان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و مازندران در دسته مناطق درگیر با "تنش آبی" گزارش شده‌اند.

در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند که ساخت سد های نیمه کاره نیز می تواند در این مهم موثر افتد. به هر حال مدیریت مصرف اب  در بخش کشاورزی و صنعت، صرفه جویی شهروندان ، شیوه های استفده از سفره های زیر زمینی و منابع ابی می تواند از جیره بندی اب جلوگیری کند که در این راستا مردم و مسئولان باید کوشاتر از پیش عمل کنند. 





منبع : اکوتیتر 
برچسب ها: ذخایر آبی ، وزیر نیرو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار