در حالی وزیر کشاورزی از خودکفایی در تولید شکر می گوید که عده‌ای معتقدند واردات بی رویه شکر تولید کنندگان را ناکام گذاشته است.
کد خبر: ۴۷۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸ 31 July 2017
به گزارش تابناک : وزیر جهاد کشاورزی از خودکفایی ایران در تولید شکر در چهار سال آینده خبر داده و گفته: این کاری که در ارتباط با صنعت قند و شکر از ۱۲۰ سال پیش شروع شده و امروز به اینجا رسیده را نباید نیمه کاره بگذاریم و باید آن را مدون کرده ریشه یابی و آسیب شناسی کنیم.

این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص واردات شکر معتقدند وزارت بازرگانی درمقطعی به میزان دو برابر شکر وارد کشورکرد و  واردات دو برابری شکر، کارخانه های چغندرقند کشور را تعطیل و به سمت ورشکستگی حرکت  داد و این  موضوع  در  مقطعی در زمان وزرات بازرگانی عملیاتی شده و این امر بطورمستقیم کمر تولید شکر ایرانی شکسته است.

بر اساس این گزارش طبق آمار طی  دو یا سه سال اخیر با اقدامات کاربردی وضعیت واردات شکر،کنترل  شده و آرام و آرام کارخانجات چغندرقند به تولید بازگشته‌اند.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی تولید شکر در چهار سال فعالیت دولت یازدهم با تعامل دولت، بخش خصوصی و زحمات کشاورزان و همچنین  تعاملات جهانی حدود ۵۰ درصد افزایش یافت و از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. 

وزیر کشاورزی در این باره می گوید: نیاز مصرفی کشور حدود دو میلیون تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که به راحتی در دوره چهار ساله آینده میتوانیم در تولید شکر خودکفا شویم.

در واردات کالاهای اساسی اغلب اوقات بازار را رایگان در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهیم و در مقابل آن چیزی به دست نمی آوریم، حتی بعضی مواقع با مشکلات فراوان مانند تامین ارز برای خرید کالاهای اساسی مواجه بوده ایم. 

بیش از ۱۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر را به ۱۱۲ هزار هکتار رساندیم با این وجود توانستیم به رکورد تولید دستیابیم. 

جالب اینکه رییس اتاق بازرگانی امسال به رکورد قابل توجهی در تولید شکر دست یافتیم که در تاریخ ۱۲۰ ساله این صنعت بی سابقه است که البته این امر در سایه هماهنگی همدلی و مشارکت  به وجود آمده است.

این در حالی است که عضو کمیسیون کشاورزی می گوید: واردات شکر زمانی که بیش از نیاز مصرفی کشور عملیاتی شود بدیهی است که  اقتصاد تولیدی، تولیدکننده را تحت تاثیر قرار می دهد.

جلال محمود زاده معتقد است: بطور معمول شاهد واردات شکر به میزان یک میلیون تن به کشور بوده ایم؛ بنابراین این نوع حجم واردات نشان از برنامه ریزی مناسبی در زمینه واردات محصولات کشاورزی ندارد. حتی ما در برخی سالها شاهد واردات شکر به میزان سه میلیون تن به کشور بوده ایم که  این امر نشان می دهد برخی از  وارد کنندگان دارای‌‌‌‌ ارتباطات قوی هستند.

وی همچنین  با بیان اینکه کاهش تعرفه موز ،سیب صادراتی وداخلی را بدون مشتری گذاشت، گفت: بحث واردکردن موز در ازای صادرات سیب به ضرر تولید کننده تمام شد زیرا دولت بدون در نظرگرفتن شرایط کشاورز داخلی با رویکرد یک سویه تنها تعرفه واردات موز را کاهش داد.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار