یک کارشناس اقتصادی، سیاست هایی نظیر یکسان سازی نرخ ارز، فشار تقاضا و نا اطمینانی از سیاست های جهانی را منجر به افزایش نرخ دلار تا مرز 4500 تومان اعلام کرد و افزود: به تبع افزایش قیمت دلار تا پایان سال جاری نرخ تورم نیز میانگین به نرخ 12 تا 15 درصد صعود خواهد کرد.
کد خبر: ۴۷۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳ 31 July 2017
به گزارش تابناک : تب تند افزایش قیمت دلار چند روزی است که بازار را ملتهب کرده است و به تبع خود، نرخ سایر ارزها را نیز بالا برده است. هرچند دلایل متفاوتی برای چرایی افزایش یکباره قیمت دلار در بازار ازاد اعلام شده ولی دولتمردان که سکان اقتصاد را بر دست دارند این بار هم به مانند دفعات قبل معتقدند نوسان بازار ارز طبیعی است!

قیمت دلار که هفته گذشته وارد شیب تند افزایش قیمت شده به اعتقاد کارشناسان پیش بینی می شود تا پایان نیمه نخست امسال رکورد 4000 تومان را بشکند.

در حال حاضر طبق قیمت گذاری ارزهای بانکی از سوی بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز با ۱۵ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۳۲ هزار و ۷۳۵ ریال ارزش گذاری شده است.

بانک مرکزی در جریان قیمت گذاری  39 ارز بانکی موجود در معاملات  امروز (دوشنبه) مرکز مبادلات ارزی نرخ 25 ارز از جمله دلار را نسبت به روز گذشته افزایش و نرخ 9 ارز دیگر از جمله یورو و پوند را کاهش داد اما نرخ 5 ارز ثابت ماند.

طبق قیمت گذاری ارزهای بانکی از سوی بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز با 15 ریال افزایش نسبت به روز گذشته  32 هزار و 735 ریال، هر پوند انگلیس با یک ریال کاهش  42 هزار و 966 ریال و هر یورو با 41 ریال کاهش 38 هزار و 411 ریال ارزشگذاری شده و به متقاضیان ارزهای رسمی توزیع می شود.

در این میان  دلایل متعددی از سوی فعالان اقتصادی و کارشناسان برای گران شدن دلار مطرح شده، از جمله اینکه شاید طرح دولت برای تک‌نرخی شدن ارز پشت‌پرده این گرانی باشد.
این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی همه دلایلی را که از دست داشتن دولت در این کار خبر می‌داد رد کرد.

بنابر نظر اکثر کارشناسان، افزایش اخیر نرخ ارز می‌تواند یکی از معدود دستاوردهای مهم اقتصادی دولت یازدهم را که همان کاهش نرخ تورم هست تهدید کند و موجبات صعودی شدن مجدد نرخ تورم را فراهم آورد. برخی اقتصاددانان و مشاوران اقتصادی نزدیک به دولت هم معتقدند که سیاست تک‌نرخی شدن ارز هم می‌تواند موجب افزایش نرخ تورم گردد.

در همین رابطه وحید شقاقی شهری کارشنای اقتصادی در گفت و گو با اکو تیتر؛ با اشاره به عدم تحقق وعده یکسان سازی نرخ ارز از سوی دولت یازدهم اظهارداشت: دولت یازدهم در حالی وعده یکسان سازی نرخ ارز را داد که مقدمات و الزامات اجرای سیاست یکسان سازی ارزی در طول چهار سال گذشته انجام نشد. چرا که یکسان سازی یک باره ارز منجر به افزایش قیمت دلار در بازار خواهد شد. 

این کارشناس اقتصادی، در ادامه تبعات تصمیم گیری های جهانی و نا اطمینانی ازتنش های جهانی را در کشور منجر به افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر اعلام کرد و افزود: اعمال تحریم های اخیر و روابط تیره ای که ممکن است در آینده ایجاد شود در افزایش نرخ دلار در بازار موثر است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود فشار برخی از تولید کنندگان و تشکل های بخش خصوصی را در روند صعودی قیمت نیز موثر عنوان کرد و افزود: تولید کنندگان معتقدند افزایش قیمت دلار منجر به افزایش رقابت پذیری بنگاه های تولیدی در بازار خواهد شد. چرا که اگر نرخ دلار در بازار افزایش نیابد واحدهای تولیدی دیگر امکان رقابت نخواهند داشت.

این کارشناس اقتصادی، در ادامه سیاست هایی نظیر یکسان سازی نرخ ارز، فشار تقاضا و نا اطمینانی از سیاست های جهانی را منجر به افزایش نرخ دلار تا مرز 4500 تومان اعلام کرد و افزود: به تبع افزایش قیمت دلار تا پایان سال جاری نرخ تورم نیز میانگین به نرخ 12 تا 15 درصد صعود خواهد کرد. 

شقاقی شهری، با بیان این که طی سال های اخیر ریشه ها و عوامل اصلی افزایش نرخ تورم در بازار خشکانده نشده است ادامه داد: تک رقمی شدن نرخ تورم حاصل از اصلاحات ساختاری در کشور نبود به طوری که پیش بینی می شود تا پایان سال افزایش نرخ دلار، افزایش حجم نقدینگی و تلاش دولت برای خروج از رکود منجر به افزایش نرخ تورم بشود.  




منبع : اکوتیتر 
برچسب ها: قیمت دلار ، نرخ ارز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار