از اواخر سال 93 که قیمت نان 30 درصد افزایش یافت تا کنون تغییری نکرده اما چندی بود که زمزمه گرانی نان از گوشه و کنار به گوش می رسید تا اینکه رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم خبر از عدم افزایش قیمت نان داد؛ این در حالی است که نانوایان نسبت به این تصمیم بسیار معترض هستند.
کد خبر: ۴۶۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸ 30 July 2017
به گزارش تابناک : در حالی رییس اتحادیه نان های حجیم از عدم افزایش قیمت نان خبر داده است که گلایه های نانوایان برای افزایش هزینه تولید همچنان بالاست.

البته نا گفته نماند که افزایش قیمت نان پروسه خاص خود را دارد، به این ترتیب  که پیشنهاد تغییر قیمت در مرحله اول به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه و در مرحله بعد به کارگروه آرد و نان ارسال و در مرحله آخر نهایی می شود که در حال حاضر نیز این اتفاق نیفتاده است.

بر اساس این گزارش نانوایان عنوان می کنند به علت افزایش هزینه های تولید، بعد از سه سال حقشان است که نان هم مانند کالاهای دیگر گران شود اما گران شدن نان قطعاً تبعاتی دارد و در این مورد دولت باید تصمیم نهایی را اتخاذ کند که نان با همین قیمت عرضه شود یا افزایش داشته باشد.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم معتقد است: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و ثبات نرخ نان از سال ۹۳ تا کنون طبیعی است که با یکسان سازی نرخ آرد و گندم نرخ نان افزایش یابد.

محمد جواد کرمی با بیان اینکه آرد دو نرخی و نبود رقابت سالم بر کیفیت نان موثر است، می گوید: باید یکسان سازی نرخ آرد انجام شود، این موضوع امکان ندارد که به یک بخش آرد یارانه ای و بخش دیگر آرد آزاد تحول داده شود و به طور قطع بخشی که آرد یارانه ای دریافت می کند اقدام به فروش آرد می کند.

گفتنی است یکسان سازی قیمت آرد و گندم خواسته قدیمی نانوایان است و معتقدند با این اقدام شاهد رقابت سالم بین تولیدکنندگان نان خواهیم بود و به طبع آن کیفیت نیز بهبود می یابد و دیگر افراد برای تامین هزینه های خود اقدام به کم کردن چانه نان و موارد دیگر که بر کیفیت نان موثر است، نمی کنند.

نانوایان اعتراض به عدم نرخ گذاری دارند
این در حالی است که اعتراضات نانوایان به عدم افزایش قیمت نان همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش گلایه هایی از سوی نانوایان برای عدم افزایش قیمت نان شده است که مبنی بر این است که قیمت نان در 3 سال گذشته تغییر نکرده است و همچنین نانوایان نیز از سال 95 به بعد با افت پخت مواجه شده اند و با توجه به اینکه از سوی دیگر قیمت دستمزد کارگر و تجهیزات لازم بالا رفته است باعث شده است تا نانوایان هیچ گونه درآمدی نداشته باشند.

 به گفته بسیاری از نانوایان، افزایش قیمت نان به صورت عادلانه ای خواهد بود تا در حق مردم و نانوایان اجحاف نشود؛ درصد افزایش قیمت نان مشخص نیست ولی در قانون این افزایش 15% است.

همچنین بسیاری معتقدند فقدان نرخ گذاری نان اعتراض نانوایان در سراسر کشور را به همراه دارد، و یکسان سازی نرخ گندم و آرد تنها نسخه شفا بخش در این حوزه است.

در این باره رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم با بیان اینکه ۹۱ درصد نانوایی‌های کشور یارانه پز هستند، می گوید: با وجود آزاد پز بودن درصد کمی از نانوایی‌ها این چرخه با اشکالاتی مواجه است، از این رو دولت در جهت افزایش کیفیت نان و رقابت میان نانوایان بایستی به طور مستقیم یارانه نان را به حساب خانوار‌ها واریز کند.

وی با بیان اینکه نانوایی‌های یارانه گیر در تأمین آرد مصرفی اختیاری ندارند، تأکید می کند: واحد‌های نانوایی‌های یارانه پز برای تأمین آرد مصرفی خود با محدودیت‌های مواجه هستند به طوریکه امکان خرید آرد از هر کارخانه‌ای وجود ندارد.

گفتنی است نرخ خرید تضمینی گندم در نان بسیار موثر است و علی‌رغم آنکه دولت هر کیلو گندم را با نرخ هزار و ۳۵۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کند، اما با نرخ ۹۰۰ تومان در اختیار آزاد پز‌ها و ۶۶۵ تومان نانوایی‌های یارانه بگیر می‌گذارد که با این وجود قیمت گندم، آرد و نان در سال ۹۶ ثابت است.

بر اساس این گزارش، در سال ۸۸ با یکسان سازی نرخ آرد و گندم شاهد اتفاق خوشایند کاهش ضایعات بودیم که مجدداً از سال ۹۰ به بعد به سبب کاهش کیفیت‌ها دورریز نان افزایش یافت که انتظار می‌رود در سال جاری این نسخه شفا بخش مجدداً از سوی دولت اجرا شود.


جشن خودکفایی گندم، کارنامه قابل قبول دولت 
بر اساس این گزارش، دولت یازدهم به دلیل محدودیت منابع آبی کشور و صرفه جویی در مصرف آب سیاست کاهش سطح زیرکشت برخی محصولات مانند گندم را به کار گرفت.

با این کار سطح زیرکشت گندم که 6 میلیون و 460 هزار هکتار بود، با برنامه ریزی دولت به پنج میلیون و 890 هزار هکتار شامل 2میلیون و 100 هزار هکتار گندم آبی و سه میلیون و 870 هزار هکتار گندم دیم کاهش یافت.

ثبت میزان بی سابقه تولید و خرید تضمینی گندم در پارسال موجب برگزاری جشن شکر گزاری گندم پس از 12 سال وقفه در بیست و دوم آذرماه 1395 با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری شد.

نا گفته نماند که پیش از این، کشور در سال 1383 با تلاش گندمکاران و پس از 40 سال به خودکفایی گندم رسیده بود اما در دوره فعالیت دولت های نهم و دهم این امر به تاخیر افتاد تا اینکه دولت تدبیر و امید پیش بینی خودکفایی دوباره ایران در تولید گندم را تحقق بخشید.

روحانی در جشن خودکفایی گندم با برشمردن موفقیت های دولت در تامین امنیت غذایی، اعلام کرد در سال 1392 تولید مواد غذایی در بخش کشاورزی 97 میلیون تن بود که آذرماه 1395 به 117 میلیون تن رسید که 20 میلیون تن افزایش تولید را در 3.5 سال گذشته نشان می دهد.

رییس جمهوری یادآوری کرد در سال 1380 هشت میلیون و 600 هزار تن گندم و در سال 1388، 6 میلیون و 700 هزار تن گندم وارد شد اما اکنون به شرایطی رسیده‌ایم که علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌توانیم بخش مازاد نیاز خود را صادر کنیم.

اما آیا جشن خودکفایی گندم چه میزان برای گندمکاران مثمر ثمر بوده است و آیا در نرخ نان و افزایش یا کاهش آن تاثیری داشته است؟!





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار