ماندن نیم میلیون در صف، و وعده‌های پیاپی مقام‌های دولتی از سال ۱۳۸۳ به این سو برای پرداخت وام ازدواج، نشان از بی‌میلی بانک‌ها و موسسات اعتباری برای پرداخت چنین وام‌هایی دارد.
کد خبر: ۴۶۶۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 25 July 2017
به گزارش تابناک : در حالی که پرداخت وام ازدواج به حدود نیم میلیون متقاضی از ابتدای مرداد آغاز شده است یک روز بعد از آغاز اجرای طرح ضربتی وام ازدواج در بانک های عامل از بانک مرکزی خبر آمد که به منظور تسهیل اجرای‌ این طرح شرایط جدیدی برای جایگزینی اخذ ضمانت تعیین شده است.

برهمین اساس متقاضیان دریافت وام ازدواج می توانند این تسهیلات را به پشتوانه یارانه نقدی، ارایه گواهی تعهد کسر اقساط کارمندی و ضمانت با استفاده از پروانه کسب دریافت کنند.

 این طرح تا پایان شهریور ادامه دارد و قرار است به هر زوج متقاضی تا ۲۰ میلیون تومان یا نفری ۱۰ میلیون تومان، وام قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد پرداخت شود. اولویت پرداخت‌ها با استان‌های محروم‌تر براساس زمان انتظار است.

یازده بانک و موسسه مالی در این طرح شرکت دارند و هرکدام به اندازه توانشان وام پرداخت می‌کنند. اگر آن طور که مقام‌های بانک مرکزی ایران می‌گویند، پانصد هزار متقاضی وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی بگیرند، در مجموع بانک‌ها و موسسات مالی باید بیش از پنج هزار میلیارد تومان وام بدهند.

متقاضیان چقدر به بانک پس می‌دهند؟
وام قرض الحسنه ازدواج، با بازپرداخت ۲۴ ماهه، به عنوان یک وام ترکیب بسیار ساده‌ای دارد. کسی که یک وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج می‌گیرد، باید همه ۱۰ میلیون تومان را به اضافه دو کارمزد چهار درصدی در ۲۴ قسط پرداخت کند. در جدول زیر بازپرداخت یک وام ۲۰ میلیون تومانی ازدواج را نشان می‌دهد و البته مقایسه سودش برای بانک‌ها با سود وام‌های عادی.

چرا دولت سال به سال بدهکارتر می‌شود؟
 ماندن نیم میلیون در صف، و وعده‌های پیاپی مقام‌های دولتی از سال ۱۳۸۳ به این سو برای پرداخت وام ازدواج، نشان از بی‌میلی بانک‌ها و موسسات اعتباری برای پرداخت چنین وام‌هایی دارد. حتی صندوق مهر رضا که در دوران محمود احمدی‌نژاد برای کمک به ازدواج جوانان تشکیل شد، طبق گزارش مجلس ایران به جای وام قرض الحسنه، سرمایه‌گذاری‌های پرسود کرده بود.

پرداخت این نوع تسهیلات در ایران، به عنوان وام‌های دستوری مشهور است، یعنی موسسات مالی که براساس منطق بازار تمایلی به پرداخت تسهیلات کم بهره ندارند، از طرف دولت یا بانک مرکزی مجبور پرداخت این وام‌ها می‌شوند. دلیلی این بی‌میلی در میزان بازپرداخت است.

تسریع پرداخت با منابع رسوبی
درهمین ارتباط محمد رضا عسگری کارشناس بانکی، در خصوص تعلل بانک ها در اعطای تسهیلات ازدواج می گوید: نیمی از سرمایه بانک ها منجمد است ضمن اینکه این موسسات مالی مطالبات زیادی از دولت دارند که همین امر عملکرد آنها رابا مشکل مواجه کرده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به عزم جدی برای رفع مشکل ازدواج بانک ها موظف به تامین منابع مالی فوق هستند.

این کارشناس با اشاره به بازپرداخت به موقع وام های خرد یاد آور می شود: وام های کلان معوقات زیادی را به همراه داشته و نگرانی بانک ها مبنی بر ضمانت بازپرداخت این وام ها بی مورد است.

عسگری با تاکید بر لزوم تسهیل و ترغیب جوانان به امر ازدواج می گوید: بانک ها برای تسریع در اعطای وام های قرض الحسنه بخصوص ازدواج می توانند از منابع رسوب شده خود استفاده کنند.
به گفته وی، با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی ، اعطای وام 10 میلیونی ازدواج به هر یک از زوجین امری ضروری و کمک حداقلی برای این امر مهم است.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار