این چندمین باری است که معاون اول رئیس جمهور از لزوم اجماع ملی برای حل چالش های کشور سخن میگوید. اسحاق جهانگیری روز دوشنبه ابتدا در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از ضرورت اراده جدی در رأس دستگاههای اجرایی برای بهبود محیط کسب وکار و تسهیل فعالیت بخش خصوصی سخن گفت و سپس در آیین افتتاح 9 پروژه صنعتی، عمرانی و گردشگری در منطقه آزاد کیش، سخنانش را ادامه داد و گفت: »پیش نیاز مواجهه با ابرچالش های پیش روی کشور، اجماع ملی است. ایران با چالش های بسیار جدی در حوزه بیکاری، محیط زیست و آب روبه رو است و برای حل این بحران ها، نیازمند اجماع ملی میان همه دستگاه ها، نخبگان فکری و مردم هستیم.«
کد خبر: ۴۶۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ 19 July 2017

به گزارش تابناک : معاون اول رئیس جمهور در این مراسم در جمع سرمایه گذاران، مدیران و روسای سازمان ها در منطقه آزاد کیش گفت: »دولت یازدهم از ابتدای کار به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در شاخص های کلان اقتصادی نظیر تورم و رشد اقتصادی و نرخ ارز بوده است.

در چهار سال گذشته تلاش کردیم محیط اقتصاد کشور محیطی باثبات، آرام و قابل پیشبینی برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران باشد. ما تالش کردیم با تعامل و ایجاد فضای گفت و گو با دنیا و برطرف کردن تحریم های ظالمانه علیه ملت، فضایی باثبات ایجاد کنیم.«

گزارش »فرصت امروز«از سخنان معاون اول رئیس جمهوری در منطقه آزاد کیش را در ادامه میخوانید.

* دولت دوازدهم به دنبال رشد اقتصادی بالا، مستمر و اشتغال زا است و این دولت با مدیریت قدرتمند و مدبرانه در صحنه حاضر خواهد شد.

* ما برای روبه رو شدن با این ابرچالش ها نیازمند اجماع ملی هستیم و امکان ندارد دولت به تنهایی بتواند از این موانع عبور کند و همه دستگاه ها باید با توجه به رهنمود و تکلیف رهبر معظم انقلاب در این زمینه، دست به دست هم بدهند.

* ایجاد اشتغال جز با سرمایه گذاری و تولید برطرف نخواهد شد و باید تالش کنیم با بزرگ شدن کیک اقتصاد کشور، شرایط را برای اشتغال جوانان تحصیلکرده کشور و به ویژه زنان تحصیلکرده که چشم انتظار تحول هستند، فراهم کنیم.

* مسائل زیست محیطی به عنوان چالشی دیگر پیش روی کشور است؛ وضع مردم در سیستان و بلوچستان و خوزستان در مواجهه با ریزگردها و ساکنان کلانشهرهای کشور در مواجهه با آلودگی هوا ناخوشایند است و باید برای برطرف کردن این مشکالت همه مساعی خود را به کار بگیریم.

* ضرورت مدیریت مصرف و منابع آب و رسیدگی به وضعیت بودجه و صندوق های بازنشستگی از اولویت های دولت دوازدهم است.

* وضعیت معیشت مردم و قدرت و سفره خرید آنها در سال های گذشته با وجود افزایش درآمد نفت در یک مقطع زمانی کاهش یافت و باید با برنامه ریزی تالش کرد تا سطح رفاه و قدرت خرید مردم را افزایش داد.

* مهمترین ابزار در حل چالشهای اقتصادی، اتکا به سیاست های اقتصاد مقاومتی است. این سیاست ها که مورد پذیرش دولت است و به اجماع اقتصاددانان و سایر دستگاه ها و قوا نیز رسیده است، اما باید از مرحله حرف خارج شده و به صحنه عمل درآید.

* بحرانهای صوری و تنش در جامعه، مانع تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی می شود.

* همه سرمایه گذاران باید احساس کنند که می توانند منابع شان را در ایران به صحنه بیاورند و کسی نه تنها مزاحم آنها نخواهد شد، بلکه مورد حمایت واقع می شوند تا توسعه و اشتغال در کشور شکل بگیرد.

* یکی از اولویت های اصلی کشور، جذب سرمایه در بخش نفت و گاز است. ما در این حوزه نیازمند بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم و نمی توان با انعقاد نخستین قرارداد، سروصدا راه انداخت و مانع از انعقاد قرارداد و جذب سرمایه خارجی در بخش نفت و گاز شد.

* دولت از مناطق آزاد کشور و تالش برای ایجاد هفت منطقه آزاد حمایت میکند. این مناطق بدون تردید قطب توسعه کشور خواهند شد، اما باید تالش کرد تا تولیدی در این مناطق انجام شود که صادرات محور باشد.

* باید آسیب شناسی کرد که چرا مناطق آزاد در سال های گذشته نتوانستند با وجود رفع قوانین دست و پاگیر، سرمایه خارجی جذب کنند. باید دید چه بخشی نتوانسته به این موضوع کمک کند.

* امیدواریم لایحه مناطق جدید آزاد در مجلس شورای اسالمی سریعتر تصویب شود.همه مناطق آزاد مستقر در کنار دریا باید توسعه دریامحور را در دستور کار قرار دهند.

* مسئله گردشگری از اولویت های محوری دولت دوازدهم است، زیرا گردشگری می تواند به سرعت ایجاد اشتغال کرده و رشد اقتصادی به وجود آورد.

* کیش می تواند به عنوان کانونی مهم، گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند و باید مدیران این مجموعه با کشورهای شرق آسیا که سالانه میلیون ها گردشگر به نقاط دیگر دنیا می فرستند، مذاکره کنند تا جزیره کیش مقصد آتی آنها باشد.

* تصمیمات خوبی در دولت یازدهم در زمینه مصرف بهینه انرژی و بهره وری از انرژی اتخاذ شد که باید در دولت دوازدهم به طور جدی پیگیری شود تا در حوزه حمل و نقل و ساختمان شاهد تحولات خوبی باشیم. قطعا اجرایی شدن این تصمیمات زمینه خوبی برایسرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم خواهد کرد.

* جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه اماکن رفاهی،بهداشتی و اقامتی منجر به افزایش تولید و اشتغال زایی در جزیره کیش شده و این خط مشی با قوت ادامه خواهد یافت.

* امروز آرامش به اقتصاد کشور بازگشته، اما شرایط جدیدی پیش روی نظام باز شده که مهمترین آن در حوزه اقتصادی و اجتماعی، مسئله بیکاری است.

* یکی از مهمترین استعداد های کشور، صنایع متکی به دریا و اقتصاد دریامحور است و باید با اتکا به نعمت دریا صنایع مرتبط نظیر کشتیرانی، شیالت و حمل و نقل دریایی را محور توسعه قرار دهیم. در این زمینه جزایر، نعمت های بزرگی هستند که می توانند کانون توسعه کشور شوند.

* ما باید تالش کنیم تا گرد فقر و محرومیت را از سواحل مکران با توجه به دستورات رهبر معظم انقلاب بزداییم و همه جزایر نظیر جزیره هندورابی را متحول کنیم. البته نمیخواهیم این جزایر به کارگاه صنعتی مبدل شود، بلکه باید برنامه ای متناسب تدوین کنیم تا جزایر متحول شوند. دولت در این زمینه کمک خواهد کرد و از سرمایه گذاری بخش خصوصی استقبال می کند.







منبع : فرصت امروز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار