طرح بخشودگی بدهکاران بانکی این بار تا سقف 40 میلیون تومان تعیین شده است و این در حالی است که نیمه اردیبهشت امسال این بخشودگی تا سقف 25 میلیون تومان اعلام شده بود. این تصمیم تازه بانک مرکزی بر چه ادله ای استوار است؟!
کد خبر: ۴۶۲۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰ 18 July 2017
به گزارش تابناک : نیمه اردیبهشت‌ماه امسال بود که با اعلام رئیس کل بانک مرکزی مرحله دوم بخشودگی سود تا سقف ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت و به شبکه بانکی ابلاغ شد اما در تازه‌ترین تصمیم بانک مرکزی قرار بر این شده تا سقف بخشودگی بدهکاران تا ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد. اما سوال اساسی اینجاست که بانک مرکزی از این اقدام چه هدفی دارد؟

طرح بخشودگی سود تسهیلات بدهکاران بانکی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته و بر اساس تبصره (۳۵) قانون بودجه ۱۳۹۵ به اجرا درآمد. بر این اساس دولت دارای این اختیار بود تا بتواند تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان از ۴۵ منابع  هزار میلیارد تومان ناشی از درآمد تسعیرنرخ ارز را برای بخشودگی در این بخش مورد استفاده قرار دهد.

بر اساس این گزارش اما با توجه به اینکه تعداد پرونده‌های بدهکاران تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بسیار بالاتر از حد ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، بانک مرکزی تصمیم به اولویت‌بندی بخشودگی حساب بدهکاران بانکی کرد.

بنابراین در مرحله اول بدهکاران تا سقف ۱۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفتند که بر اساس آنچه که مقامات بانک مرکزی اعلام کرده‌اند، تا پایان سال گذشته حدود ۲۲۵۰ میلیارد تومان به منظور بخشودگی جرایم تسهیلات بدهکاران زیر ۱۰ میلیون پرداخت و پرونده این گروه بسته شد.

در ادامه و در نیمه اردیبهشت‌ماه امسال بود که با اعلام رئیس کل بانک مرکزی مرحله دوم بخشودگی سود تا سقف ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت و به شبکه بانکی ابلاغ شد. این در حالی است که در پایان این مرحله نیز در مجموع ۳۸ هزار و ۴۴۳ پرونده از بدهکاران بانکی تعیین تکلیف شد.

اما در تازه‌ترین تصمیم بانک مرکزی قرار بر این شده تا سقف بخشودگی بدهکاران تا ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد. این دستورالعمل به شبکه بانکی ابلاغ شده و بدهکاران تا این سقف می‌توانند با مراجعه به چند بانک خاص در این رابطه اقدام کنند.

گفتنی است به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود رونق در کشور موضوع بدهکاران بانکی به یک واقعیت مبدل شده است و این بدهکاران از دوحالت خارج نیستند. دسته اول بدهکاران بانکی کسانی هستند که توان بازپرداخت بدهی خود را ندارند و می بایست با این افراد همکاری شود تا از عهده پرداخت بدهی خود بر آیند. 

اما دسته دیگر کسانی هستند که پول ها را از شبکه بانکی خارج کردند و قصد بازگرداندن پول را ندارند، این گروه مبالغ را در بخش های مختلف سرمایه گذاری کردند. که می بایست با برنامه ریزی های دولتی و نهاد های ناظر این افراد شناسایی شوند و طرح هایی مانند بخشودگی جرایم برای این افراد احساس راحتی فراهم نکند.

حال سوال اساسی اینجاست که چه ادله ای برای بخشودگی دسته دوم بدهکاران بانکی وجود دارد؟!





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار