سه کشور اسپانیا، فرانسه و آلمان در گزارش مجمع جهانی اقتصاد همچنان قدرتمندترین کشورهای قاره سبز در حوزه گردشگری و سفر معرفی شده اند.
کد خبر: ۴۲۹۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱ 23 May 2017
به گزارش تابناک : به نقل از هفته نامه امید جوان کشور اسپانیا که در گزارش جدید مجمع جهانی اقتصادی از رقابت پذیری در عرصه گردشگری و سفر جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده، در حال حاضر سالانه پذیرای بیش از 68 میلیون گردشگر بین المللی است که درآمد سالانه ای بالغ بر 56.4 میلیارد دلار را برای این کشور به ارمغان می آورد.

سهم صنعت گردشگری و سفر در اسپانیا از تولید ناخالص داخلی 68.8 میلیارد دلار است و برای بیش از 937 هزار نفر در این کشور به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

جایگاه ممتاز اسپانیا در عرصه گردشگری دنیا را می توان به عواملی چون منابع غنی فرهنگی و طبیعی و همچنین  زیرساخت های مناسب خدمات گردشگری در این کشور نسبت داد، ضمن این که صنعت توریسم اسپانیا اخیرا از تسهیل سیاست های مالی در این کشور بهره مند شده و البته بسیاری از گردشگران بین المللی از منطقه خاورمیانه و اروپای غربی به سبب نگرانی های امنیتی در سایر مقاصد، اسپانیا را به عنوان مقصدی جدید بر می گزینند.
 
 قوی ترین های اروپا در جذب گردشگر

با این وجود، اسپانیا نیز محیط فوق العاده ای را برای توسعه گردشگری فراهم کرده و تنها چالش پیش روی آن، حفظ تداوم پیشرفت و توسعه است. در حالی که سیستم حمل و نقل زمینی اسپانیا در میان 15 کشور برتر دنیا قرار دارد، نشانه هایی از افول در آن دیده می شود که نیاز به روزرسانی و مدرنیزه کردن سیستم حمل و نقل زمینی در این کشور احساس می شود.

همچنین این کشور از لحاظ محیط کسب و کار مناسب برای توسعه گردشگری در رتبه 75 جهان قرار دارد که این رتبه می تواند بهبود یابد و همچنین آزادی بین المللی نیز در این کشور (رتبه 43 جهانی) را نشان می دهد. براساس گزارش سال 2017 مجمع جهانی اقتصاد درباره رقابت پذیری صنعت گردشگری و سفر در 136 کشور جهان، اسپانیا در مجموعه با نمره 5.4 رتبه نخست جهان را داراست.
 
 قوی ترین های اروپا در جذب گردشگر

در این گزارش به ریزفاکتورهای دیگر دخیل در توسعه گردشگری نیز پرداخته شده که اسپانیا از لحاظ امنیت و ایمنی در رتبه 18 جهان، از لحاظ سلامت و بهداشت در رتبه 18، منابع انسانی و بازار کار (34)، فن آوری اطلاعات و تکنولوژی (29) و رقابت پذیری قیمت (98) قرار دارد. این کشور اروپایی بهترین عملکرد را در اولویت سفر و گردشگری (5)، زیرساخت های حمل و نقل هوایی (9)، زیرساخت های حمل و نقل زمینی (15)، زیرساخت های خدمات گردشگری (2) و منابع فرهنگی و سفرهای تجاری با رتبه دوم جهانی به خود اختصاص داده است.

اسپانیا پس از فرانسه و آمریکا در جایگاه سوم پربازدیدترین کشورهای جهان قرار دارد. فرانسه به عنوان پربازدیدترین کشور جهان که سالانه پذیرای 84.55 میلیون گردشگر بین المللی است، از لحاظ شاخص رقابت پذیری در عرصه صنعت گردشگری رتبه دوم جهان را داراست. این کشور اروپایی علی رغم چالش هایی که به ویژه در حوزه امنیت با آن مواجه بوده، سالانه درآمدی بالغ بر 45.9 میلیارد دلار را از محل ورود گردشگران خارجی به جیب می زند و سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی فرانسه 3.7 درصد معادل 89 میلیارد دلار است. همچنین صنعت توریسم 4.2 درصد از کل اشتغال را در فرانسه تامین می کند که برابر با 1.17 میلیون شغل است.
 
 قوی ترین های اروپا در جذب گردشگر

به گزارش ایسنا، فرانسه با تحمل مصائب حملات تروریستی سال 2015 و 2016 در این کشور همچنان محبوب ترین کشور جهان نزد توریست ها است و در گزارش سازمان جهانی اقتصادی رتبه امنیت و ایمنی مناسب برای توسعه گردشگری در این کشور در رتبه نه چندان مناسب 67 قرار دارد که اختلاف زیادی با رتبه 18 کشور اسپانیا دارد، اما رتبه 3 منابع فرهنگی، رتبه 7 حمل و نقلی زمینی و جایگاه 13 این کشور از لحاظ ارتباط هوایی، آن را همچنان کشوری در بالاترین سطوح رقابت پذیری گردشگری حفظ کرده است.

از سویی دیگر نگرانی های امنیتی در این کشور با کاهش قابل ملاحظه قیمت هتل ها و مالیات بلیت ها جبران شده و موجب بهبود 21 پله ای شاخص رقابت پذیری قیمت در حوزه سفر شده است. اگرچه این کشور نتوانسته میزان درآمدهای گردشگری را همسان با چهار سال گذشته حفظ کند، اما همچنان به تقویت بنیان های رقابت پذیری خود در عرصه گردشگری و سفر ادامه داده است.
 
 قوی ترین های اروپا در جذب گردشگر
 
در گزارش سال 2017 مجمع جهانی اقتصاد، فرانسه به جز مساله امنیت و ایمنی در سایر فاکتورهای دخیل در توسعه گردشگری عملکرد مناسبی داشته است، به طوری که از لحاظ منابع فرهنگی و سفرهای تجاری رتبه 3 جهانی، از نظر زیرساخت های حمل و نقل هوایی و زمینی به ترتیب رتبه 13 و 7 و با توجه به اولویت دادن به سفر و گردشگری در جایگاه 27 جهان جای گرفته است.

کشور آلمان که سالانه از نزدیک به 40 میلیون گردشگر خارجی و درآمد 36.8 میلیارد دلاری حاصل از آن بهره مند  است، در جایگاه سوم شاخص جهانی رقابت پذیری در گردشگری و سفر قرار دارد، اما از نظر شمار گردشگران بین المللی پس از کشورهای فرانسه، آمریکا، اسپانیا، چین، ایتالیا و ترکیه، رتبه هفتم جهان را به نام خود ثبت کرده است.
 
 قوی ترین های اروپا در جذب گردشگر

سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص ملی این کشور 3.9 درصد معادل 130 میلیارد دلار برآورد شده و سه میلیون نفر در این کشور به واسطه توریسم شاغل هستند. 

از جمله دلایل موفقیت آلمان در این حوزه می توان به منابع فرهنگی منحصر به فرد این کشور با رتبه 6 جهانی، زیرساخت های مناسب ارائه خدمات گردشگری با رتبه 9 در جهان و همچنین بازار کار قدرتمند (رتبه 7) اشاره کرد.

اما این کشور در فاکتور امنیت و ایمنی مناسب برای توسعه گردشگری با 31 پله سقوط به رتبه 51 جهانی رفته است، اما این کاستی با کاهش چشمگیر قیمت هتل ها و مالیات بلیت ها جبران شده است که منجر به صعود 11 پله ای این کشور از لحاظ رقابت پذیری قیمت در حوزه سفر شده است.
 
 قوی ترین های اروپا در جذب گردشگر

گرچه این کشور از منابع فرهنگی بسیار مناسبی برخوردار است، اما از نقطه نظر منابع طبیعی افول زیادی داشته و با 17 پله نزول نسبت به گزارش سال 2015 در مکان 35 جهانی جای گرفته است. در حال حاضر تنها چالش پیش روی این کشور در این حوزه یافتن راه هایی برای جذب گردشگر خارجی بیشتر و چیره شدن بر نگرانی های امنیتی است. همچنین دولت این کشور باید اولویت بخشی به موضوع سفر و گردشگری را که در حال حاضر در رتبه 52 جهان است را افزایش دهد و راه هایی برای توسعه بیشتر گردشگری منابع طبیعی پیدا کند.




۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار