فیلمبرداری «آنارام» به کارگردانی «هوشنگ میرزایی» که روایتی از بیکاری دو جوان تحصیلکرده است، به پایان رسیده و این مستند پس از مراحل نهایی تدوین و صداگذاری، بزودی آماده نمایش می‌شود.
کد خبر: ۳۵۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱ 08 January 2017

به گزارش تابناک : میرزایی درباره‌ی ساخت این مستند گفت: برای شرکت در جشنواره حسنات به شهر اصفهان رفته بودم و در آن جا به پیشنهاد یک دوست، با سوژه این مستند آشنا شدم. داستان زن و شوهر جوانی که هر دو تحصیلکرده بودند و متاسفانه شغلی نداشتند.

وی ادامه داد: در ابتدا سوژه من را به سمت بیان معضل بیکاری تحصیلکرده‌های جوان کشاند، اما در ادامه پژوهش متوجه شدم «مجتبی» که دکترای باستان‌شناسی دارد، پرایدی قدیمی داشته و با این خودرو مسافرکشی می‌کرده است؛ اما دزد به تنها منبع درآمد او دستبرد می‌زند و آن را می‌برد.

میرزایی تصریح کرد: پس از شنیدن این اتفاق، این علامت سوال برای من ایجاد شد که چطور دانشجوی ممتاز دانشگاه و همسرش که لیسانس نقاشی است، باید بیکار و درگیر مشکلات اقتصادی باشند؟ این سوال، موضوع اصلی فیلم من شد.

این مستندساز با بیان این که هنگام فیلمبرداری متوجه نگاه ویژه این زن و شوهر به طبیعت و بازیافت زباله‌ها شده است، تصریح کرد: همسر مجتبی بخشی از وسایل مورد نیاز زندگی‌شان را از طریق بازیافت تامین می‌کرده است؛ کمد، قفسه کتاب، پرده، ساعت و بسیاری از وسایل خانه که به همین شکل ساخته شده بودند.

وی در ادامه افزود: مجتبی به دلیل درگیری با بیماری سرطان یک بار با مرگ مقابله کرده و همسرش هم یک عمل جراحی سخت را پشت سر گذاشته است، با این وجود هر دو به شدت مقاوم هستند و همچنان به زندگی خود ادامه می‌دهند. جالب است که مجتبی و همسرش با وجود مشکلات مالی، زندگی شاد و پر امیدی دارند.

به گفته میرزایی، مستند 90 دقیقه‌ای «آنارام» با بهره‌گیری از فرم روایی، به بیان داستان این زوج جوان در بستر زندگی، امید و مرگ می‌پردازد.

این مستندساز با اشاره به زمان ساخت مستند «آنارام» گفت: من بیش از سه سال درگیر ساخت این مستند بودم و فیلمبرداری در چند مرحله انجام شد. 18 جلسه در اصفهان فیلمبرداری داشتیم و 6 جلسه در روستایی اطراف یاسوج که پدر و مادر مجتبی در آن جا زندگی می‌کردند. در نهایت پس از 25 جلسه فیلمبرداری، این مستند به مرحله تدوین رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر مراحل پایانی تدوین و صداگذاری در حال انجام است و پس از تصحیح رنگ، این مستند آماده نمایش خواهد شد.

هوشنگ میرزایی وارد شدن به حریم خصوصی افراد در قالب مستند اجتماعی را کاری دشوار دانست و تاکید کرد: من با نمایش مستندهای گذشته‌ام و توضیحاتی درباره‌ی دلیل ساخت این مستند، مجتبی و همسرش را متقاعد کردم تا جلوی دوربین بیایند. ما به آن‌ها قول دادیم که آسیبی به زندگی‌شان وارد نمی‌کنیم و به دنبال نشان دادن تلخی‌های زندگی‌شان نیستیم. روحیه پر امید آن‌ها برای ما اهمیت داشت و گفتیم می‌خواهیم زندگی امیدآفرین شما را به تصویر بکشیم. اگر این ارتباط صمیمی ایجاد نمی‌شد، ساخت این مستند ممکن نبود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «آنارام» مستندی انسانی است و فکر می‌کنم در جشنواره‌های خارجی بهتر دیده شود؛ اما از آن جایی که این مستند تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، باید دید اولین نمایش این مستند چه زمانی خواهد بود.

در خلاصه داستان این فیلم مستند آمده است: «آنارام شرح روایت زندگی مجتبی و همسر اوست که مثل همه فارغ‌التحصیلان مقاطع بالا دانشگاه‌ها دغدغه‌ی پیدا کردن کار را دارند و شغلی هم پیدا نمی‌کنند و زندگی آنها به سختی می‌گذرد. مجنبی فارغ‌التحصیل رشته دکترای باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس است و همسرش فاطیما نیز فارغ‌التحصیل رشته نقاشی دانشگاه هنر اصفهان است. مجتبی و فاطیما علاقمند هستند که طبیعت را وارد زندگی‌شان کنند و با بازیافت دورانداختنی‌های موجود در طبیعت، بخشی از وسایل مورد نیازشان را تهیه می‌کنند. مجتبی برای تامین مخارج زندگی‌اش با یک پراید کهنه‌ای که دارد مسافرکشی می‌کند که پراید را نیز دزد می‌زند و ...

عوامل تولید مستند «آنارام» عبارتند از: نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان :هوشنگ میرزایی، فیلمبردار و نورپرداز: بهروز بادروج، صدابردار :سعید احمدی، صداگذاری و میکس: آرش اسحاقی، تصحیح رنگ: رضا تیموری، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.





منبع : ایسنا
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، بیکاری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار