رئیس شورای انجمن صنفی کارگران ساختمانی مطرح کرد؛
رئیس شورای انجمن صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور با انتقاد از وضعیت معشیتی و رفاهی کارگران، گفت: ارتقاء معیشت کارگران نیاز به توجه مسئولان دارد.
کد خبر: ۳۲۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹ 14 November 2016
به گزارش تابناک قم، اکبر شوکت در جلسه گردهمایی معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌های کل استان‌ها و مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها که ظهر دوشنبه در سالن جلسات اداره کل تعاون، کار و و رفاه اجتماعی قم برگزار شد، اظهار کرد: در بعد تشکل‌های ساختمانی و انجمن‌های صنفی ساختمانی بعد از انقلاب نوپا هستیم و هنوز راه زیادی در پیش رو داریم.

وی با اشاره به فعالیت ۳۰۰ انجمن کارگری در کشور، افزود: وضعیت معیشتی کارگران بسیار نامساعد است، حقوقی که برای کارگر تعیین می‌شود حتی از خط فقر هم بسیار عبور کرده است.

رئیس انجمن کارگران ساختمانی استان قم تصریح کرد: در بعدهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کوچک‌ترین حمایتی در سطح کشوراز کارگران نمی‌شود و این می‌شود که امروز در سطح جامعه کارگری مشاهده می‌کنیم که زندگی کارگران اداره نمی‌شود و فشارهای زیادی به آنها وارد شده و آسیب‌های اجتماعی بسیاری را برای آنها به همراه دارد.

وی با ارائه آماری از حوادث ساختمانی در سال ۹۲، ابراز کرد: ۳۰ هزار حادثه ناشی از کار در سال ۹۲ داشتیم و ۲ هزار فوتی و ۴ هزار قطع نخاع و قطع عضو در همین سال به ثبت رسیده است و ما با چنین آمار فاجعه باری در گذشته مواجه بودیم.

یک میلیون کارگر ساختمانی بیمه شده داریم

شوکت با اشاره به آمار تلفات بهداشت حرفه‌ای در حوزه کار، تأکید کرد: ۱۰ هزار کشته در حوزه بهداشت حرفه‌ای در سال ۹۲ داشته‌ایم و کمترین توجهی در این حوزه نیست، قوانین لازم در این حوزه هم قوی است اما در حوزه اجرا ضعیف هستیم.

رئیس شورای انجمن صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور با اشاره به اقدام شورای صنفی به منظور بیمه کارگران ساختمانی، بیان کرد: روزی که شروع به کار کردیم یک کارگر بیمه شده نداشتیم اما امروز یک میلیون کارگر ساختمانی بیمه شده داریم.

وی با اشاره به مشکلات خانواده‌های کارگرانی که به ضایعات نخاعی و آسیب‌های دیگر در حین کار هزار خانواده‌ای که در هر سال سرپرست خود را از دست می‌دهند، تأکید کرد: در قانون آمده است که حتی اگر کارگری که بیمه نیست دچار حادثه شود باید هزینه‌های درمانی وی پرداخت شود اما کارگران ساختمانی به حقوق خود آگاه نیستند، ۵۰ درصد حوادث ما در بخش ساختمان است و در دنیا یکی از رکورد داران هستیم.

شوکت ادامه داد: بر اساس آنالیز حوادثی که از اداره کار گرفته بودیم کتاب تصویری، توضیحی در سطح سواد کارگران که ۵۰ درصد زیر پنجم ابتدایی است طراحی شده و آموزش‌های لازم به کارگران در آن داده شده است.

برگزاری دوره کار در ارتفاع برای کارگران

رئیس شورای انجمن صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور از برگزاری دوره‌های مختلف از جمله دوره کار در ارتفاع برای کارگران خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم میزان این آسیب‌های اجتماعی که در آینده گریبان گیر همه افراد جامعه خواهد شد را کاهش دهیم.

وی با انتقاد از کاربری بیمه‌های مسئولیت، افزود: بیمه‌های مسئولیت دارای ساختار اشتباهی است، کارفرما می‌تواند چندین کارگر را در فضای کارگر به کام مرگ بکشاند اما هیچ تبعات قضایی برای وی ندارد و بیمه همه دیه را می‌پردازد.

آموزش‌های کارگران باید اجباری شود

شوکت با اشاره به اینکه آموزش‌های کارگران باید اجباری شود، تأکید کرد: باید آموزش‌هایی در حوزه معدن، ساختمان و صنعت به کارگران داده شود، با نظام مهندسی یک تفاهنامه بستیم که هر کسی برقکار بخواهد باید به سامانه مراجعه کند و از کارگر قمی و بومی استفاده کند و تنها در این صورت پایان کار صادر می‌شود و این تفاهمنامه ها می‌تواند در حوزه‌های دیگر هم اجرا شود.

رئیس شورای انجمن صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور با انتقاد از اینکه حتی نظافت سطح شهر را هم به پیمانکاران داده‌ایم، افزود: تمام پیمانکارانی که در شهرداری هستند به یک عضو شورای شهر وصل هستند، اما کارگر می‌بینم در معدد منگنز ماه‌ها حقوق خود را دریافت نکرده است، ماده ۱۲۱ قانون کارصراحتا اعلام کرده است تنها در شغل‌هایی می‌توان از کارگر بیگانه استفاده کنیم که کارگر ایرانی وجود نداشته باشد اما امروز می‌بینیم که کارگر بومی بیکار است وکارگر بیگانه کار را قبضه کرده است.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار