امروزه کسب درآمد از موضوعات مانند طلسم و دعا نویسی و رمالی تبدیل به یک عرصه برای افرادی سودجو در جامعه شده است، برای جلوگیری از این سوء استفاده‌ها باید فقط به روایات و احادیث ائمه علیهم السلام رجوع کنیم و از آن‌ها کمک بخواهیم.
کد خبر: ۱۱۶۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۵ 11 May 2024

حرز امام جواد علیه السلام

بر اساس روایت معتبر، حرز امام جواد (علیه السلام) به دستور خود ایشان، حتما باید بر روی «پوست آهو» کتابت شود.

پس از بررسی روایت‌های معتبر، درمی‌یابیم که در دعای حرز امام جواد (علیه السلام) طلسمی با استفاده از حروف عبری و برخی نقوش، وجود دارد که باید دقیق و به درستی کتابت گردد.
چرا حرز امام جواد را نباید بخریم؟
بر اساس دستور وارد شده در روایت، قسمتی از حرز امام جواد (علیه السلام) «باید روی نِی [و لوله‌ای]از نقره خالص حکاکی شود». در این راستا «مجموعه رضوی» اقدام به فراهم آوردن نقره خالص که نرم‌تر، انعطاف پذیرتر و کمیاب‌تر است کرده و با تولید ورق نقره خالص، حکاکی دعا روی آن و لوله کردن پوست آهو درون ورق نقره، به تهیه حرزی منطبق با روایت و با رعایت آداب مبادرت نموده است.

حرز ابی دجانه (ابودجانه)

علامه مجلسی (رحمه الله) در ابتدای روایت نوزدهم از «کتاب الذکر و الدعاء» از باب سی و هشتم «باب أحراز النبی و أزواجه الطاهرات» در کتاب شریف بحار الانوار که مربوط به حرز ابودجانه است گفته‌اند:

از حرز‌های مشهور که از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است، حرز معروف به ابودجانه انصاری برای دفع جن و سِحر می‌باشد که خود علامه آن را در برخی کتب دیده‌اند.
چرا حرز امام جواد را نباید بخریم؟
پس از اتمام نگارش حرز، آن را به ابودجانه انصاری دادند. او حرز را وسط منزل گذاشت.

پس آن موجود به ابودجانه گفت: قسم به کسی که به محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) آیه «قم فأنذر» را وحی کرد، ما را سوزاندی.

صبح روز بعد ابودجانه نزد پیامبر آمد و داستان را برای ایشان تعریف کرد.

آنگاه پیامبر فرمودند: حرز را بردار و آن را درون محفظه‌ای بگذار. اگر آن موجود بازگشت، حرز را در خانه قرار بده.

پس از این اتفاقات ابودجانه گفته است:
قسم به خدا هیچ ترسی برای خانواده و فرزندم ندیدم و آن موجود بازنگشت و پیامبر وفات کردند و نیازی به شکایت مجدد نشد.

دعای رزق و روزی امیر المومنین (علیه السلام)

در کتاب «المصباح» [۱]اثر علامه کَفعَمی، از کتاب «مهج الدعوات و منهج العبادات» [۲]به قلم جناب سید بن طاووس (رحمة الله علیهما)، روایتی از امیر المومنین علی (علیه السلام) برای کسی که راه‌های رزق و روزیش بسته شده، به شرح زیر نقل گردیده است:
اگر کسی که رزق و روزی برایش سخت گردیده و راه‌های طلب معاش برایش بسته شده است، این کلام را بر پوست آهو یا تکه‌ای از پوست بنویسد و به صور گردن‌آویز یا … بر خود آویزان کند یا در لباسی که می‌پوشد قرار دهد و آن را از خود دور نکند، خداوند به رزق و روزیش توسعه می‌دهد و راه‌های طلب معاش را برایش می‌گشاید، از جایی که گمان نمی‌کند.
چرا حرز امام جواد را نباید بخریم؟
از آنجا که باید سه مرتبه نام شخص در دعای رزق و روزی امیرالمومنین نوشته شود و در متن آن تعداد زیادی ضمیر وجود دارد که مرجع آن‌ها شخص صاحب دعا می‌باشد و در زبان عربی بین ضمیر‌های مذکر و مونث تفاوت وجود دارد، باید دقت کرد که متن دعا برای آقایان با متن دعا برای بانوان متفاوت خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار