منطقه آزاد کیش به ویژه در دوره جدید مدیریتی خود، با دعوت از شرکت‌ها و گردشگران خارجی و برگزاری نشست‌های بین المللی و همچنین راه‌اندازی پرواز‌های بین المللی نظیر عمان، عراق و امارات، بعد بین المللی به ایجاد کرده و در این امر مهم موفقیت بسیار خوبی به دست آورده است.
کد خبر: ۱۱۴۳۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴ 18 December 2023

به گزارش تابناک جزیره، یکی از عواملی که دشمنان قسم خورده کشورمان، از مدت‌ها بلکه سال‌ها قبل در صدد به ثمر رساندن آن بوده و هستند، انزوای ایران و از پا درآوردن اقتصاد کشورمان به واسطه سواری رفتن بر موج تحریم‌ها است. اینکه تحریم‌های یکجانبه به مدت مدیدی بر یک کشور تحمیل شود، بدون شک هر کشوری جز ایران بود تاب تحمل نداشت و تا الان به تجزیه کشور منتهی شده بود، اما خودباوری، تخصص و اهمیت ندادن به باج خواهی بدخواهان به کمک نسل جوان و تکیه بر توسعه فناوری‌های نوین با بهره گیری و مدد توانای متخصصان داخلی در عرصه آی‌تی و صنعت و تکنولوژی، تقریباً نقشه شوم بسیاری از معاندان را بر هم زده است به طوری که امید خیلی‌ها در خارج، از پای درآمدن اقتصاد کشور بود که این پروژه به نظر می‌رسد با شکست سنگین و قطعی آن‌ها مواجه شده باشد.

وقتی یک گردشگر به ایران وارد می‌شود، از لحظه ورود هر آن در انتظار اتقاقی شوم است، اما با گذشت هر دقیقه از اقامتش در کشورمان، احساس امنیت بیش‌تری بر وی دست می‌یابد و این همان پروژه ایران هراسی بوده که در اثر تبلیغات، قرار بود تاثیرش را بر روی عدم سفر گردشگران خارجی به کشور بگذارد، اما زهی خیال باطل.

نمونه بارز این مدعا، افزایش ورود گردشگران به ایران به خصوص جزیره زیبای کیش است که رشد ۴ برابری ورود گردشگران به ایران به اساس آمار بین المللی گواه این مدعاست.

البته که ایران تاکنون آن‌گونه که شایسته و برازنده نامش هست نتوانسته پذیران گردشگران خارجی باشد و با توجه آمار‌های منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری که نشان می‌دهد در سال میلادی گذشته ۹۶۳ میلیون سفر گردشگری خارجی در سطح جهان انجام شده، ایران سهم ناچیزی از آن را داشته، اما باز هم رشد ۳۱۵ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران در سال ۲۰۲۲ و این که با وجود تمامی سم پاشی‌های صورت گرفته، باز هم ۴.۱ میلیون گردشگر در این سال به ایران سفر کردند، به نوعی موفقیت برای کشور عزیزمان محسوب می‌شود.

آنچه که در حال روی دادن است این است که جزیره کیش به تنهایی و در غیاب سایر مناطق آزاد، مصصم است تا بار بین المللی کردن اقتصاد ایران را به تنهایی به دوش بکشد که شواهد نیز از موفقیت آمیز بودن مسیر طی شده و هموار و البته دشوار بودن مسیر باقی مانده حکایت دارد.

به عبارت دیگر، منطقه آزاد کیش به ویژه در دوره جدید مدیریتی خود، سعی کرده تا طی چندماه اخیر با دعوت از شرکت‌ها و گردشگران خارجی و برگزاری نشست‌های بین المللی و همچنین راه‌اندازی پرواز‌های بین المللی نظیر عمان، عراق و امارات، بعد بین المللی به این امر بدهد که تا حدود زیادی نیز موفق بوده است.

افتتاح فرودگاه بین المللی کیش با حضور وزیر راه و شهرسازی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و بسیاری از مسئولان کشوری و محلی، نقطه عطفی در تاریخ این جزیره به شمار می‌رود.

این فرودگاه که سومین ترمینال بزرگ فرودگاهی کشور محسوب می‌شود با قابلیت پذیرش سالانه ۶ میلیون مسافر و با زیربنای ۴۹ هزار متر مربع ماه گذشته در کیش افتتاح شد.

این در حالی است که نخستین گام حضور بانک فراساحلی (افشور) به عنوان یکی از راهکار‌های تامین مالی بین المللی در این جزیره از سال گذشته در کیش استارت خورده است و امسال نخستین بانک آفشور در کیش راه‌اندازی شده است به طوری که مسئولان منطقه آزاد کیش با رایزنی و انجام مقدمات، در حال آمادگی تاسیس دومین بانک افشور در این منطقه هستند که خود گویای بالندگی اقتصادی در این منطقه آزاد دارد.

مذاکره با شرکت‌های چینی و اروپایی برای فاینانس در کنار تمهیدات تاسیس و راه‌اندازی بانک‌های آفشور، نشان از عزم جزم مدیران منطقه آزاد کیش برای نمایش اقتصادی قابل اعتماد به شرکای خارجی دارد که به نظر می‌رسد در این راه به موفقیت‌های خوبی نیز نایل آیند.

این در حالی است که طبق آمار، کل سفر‌های گردشگری خارجی به مقصد خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۶ میلیون سفر بوده است که این رقم با رشد ۱۶۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. سهم ایران از کل گردشگران خارجی ورودی به این منطقه حدود ۶ درصد برآورد شده است که البته با اجرای سیاست‌های قابل قبول در کیش، به نظر می‌رسد این سهم در آینده‌ای نزدیک افزایش قابل توجهی داشته باشد.

همه این موارد در حالی است که به نظر می‌رسد تلاش برای انزوایی که دشمن تلاش کرده، ایران را به واسطه تحریم‌ها به آن مبتلا کند، با شکست قطعی مواجه شده است.

جزیره زیبای کیش که همواره مورد استقبال و همراهی گردشگران چه داخلی چه خارجی بوده، مصمم است، یک تنه پای تحریم‌ها بایستد و با قد علم کردن، نمایش خودباوری از خود بر جای بگذارد چرا که وجود پتانسیل و ظرفیت‌های نهان و آشکار این جزیره در کنار مدیران لایق کنونی آن، راه را برای نیل به سر منزل مقصود هموارتر کرده است.

/ روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار