سرپرست مرکز بهداشت کیش با درخواست از همکاری و همراهی تمامی ساکنان جزیره در اجرای «پویش ملی سلامت»، گفت: از اول آذرماه تاکنون چهار هزار و ۴۳۰ نفر در پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون در این جزیره شرکت کردند.
کد خبر: ۱۱۴۱۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲ 03 December 2023

به گزارش تابناک جزیره، «اسدالله احمدی» روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: تاکنون تعداد ۲ هزار و ۳۳۶ مرد و ۲ هزار و ۲۹۴ زن در این پویش شرکت کرده و از نظر فشار خون و دیابت غربالگری شده‌اند.

وی ادامه داد: طی غربالگری انجام شده، مشخص شد که از این تعداد ۴۵ نفر پره دیابتیک و۲۱۷ نفر نیز فشار خون بالایی داشتند.

سرپرست مرکز بهداشت کیش با بیان اینکه این غربالگری تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد، اظهار کرد: و در این بازه زمانی افراد بالای ۱۸ سال و زنان باردار در هر گروه سنی از نظر فشارخون و دیابت بصورت رایگان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: ۲۴ هزار نفر در کیش برای غربالگری در قالب این طرح هدفگذاری شده‌اند.

سرپرست مرکز بهداشت کیش غربالگری را روشی مناسب برای شناخت افراد دارای بیماری برشمرد و اضافه کرد: با شناخت و آگاهی از بیماری و زمینه‌های ابتلاء به آن، به سادگی می‌توان از عوارض شدید بیماری جلوگیری و از روش‌های کنترل آن آگاهی یافت.

وی با تاکید بر اینکه غربالگری می‌تواند هزینه‌های بیماری برای افراد، خانواده‌ها وجامعه را کاهش دهد، گفت: اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در کشور مرتبط با سبک زندگی است که زمینه ساز بروز بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی است که با غربالگری که در فاز نخست به فشار خون و دیابت اختصاص یافته است می‌توان از گسترش این نوع بیماری‌ها پیشگیری کرد.

«احمدی» با بیان اینکه کم تحرکی، چربی، فشار خون و دیابت دروازه آغاز بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته‌های مغزی است، اظهار کرد: راهکار عبور از این بیماری‌ها آموزش‌های تغذیه صحیح، بهبود سبک زندگی، ورزش و کاهش مصرف دخانیات است؛ غربالگری رویکردی است که می‌تواند در شناسایی بیماری به افراد کمک کرده و آنان را از ابتلاء به آن آگاه کند.

وی تصریح کرد: پویش غربالگری، راهکاری بسیار ساده، کم هزینه، ضروری و مثبت برای شناخت افراد مبتلاء به بیماری‌های غیرواگیر و همچنین کنترل و درمان بیماری‌ها به شمار می‌رود.

این پویش در مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت کیش انجام می‌شود
منبع/ایرنا

برچسب ها: جزیره کیش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار