رئیس کمسیون ویژه برجام، طی همایشی در مدرسه علمیه فاطمه معصومه قم اظهار داشت: طبق گزارشات و بررسی ما با برجام سیستم دفاعی و امنیتی ما قطعاً آسیب جدی می بیند. درباره تحریم ها آنچه آقا گفته اند اصلاً عملی نشده است.
کد خبر: ۱۰۸۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵ 09 October 2015
به گزارش تابناک قم، دکتر زاکانی رئیس کمسیون ویژه برجام، طی همایشی در مدرسه علمیه فاطمه معصومه قم و به دعوت بسیج این مدرسه علمیه مهمان طلاب و دانشجویان قم بود.

در این همایش که قرار بود از ساعت یک بعد از ظهر به صورت رسمی آغاز شود، در ابتدا قسمتی از سخنان دیروز مقام معظم رهبری در دیدار با سپاه نیروی دریایی پخش شد و رفته رفته که بر جمعیت حاضرین در جلسه افزوده می شد مراسم هم شکل رسمی تری به خود می گرفت. سپس بعد از قرائت قرآن دکتر زاکانی وارد شد. پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران مجری به روی سن رفت و پس از خواندن بخشی از سخنان مقام معظم رهبری از دکتر زاکانی برای ایراد سخنرانی دعوت به عمل آورد.

زاکانی در ابتدا ضمن بیان این که مجلس ورود به برجام را وظیفه ذاتی خود می دانست گفت: این سند به دلیل اهمیت و تأثیر زیادی که دارد، وظیفه خود می دانستیم که در آن ورود کنیم و در همین راستا کمیته ویژه برجام را تشکیل دادیم. در دوره های قبل در برابر مسائل و برنامه های هسته ای مجلس تقریباً در حاشیه بود که این خود یک ضعف محسوب می شد. در همین برجام هم در طول این دو سال مذاکرات و پس از آن و حتی وین، گزارش دقیقی به ما ندادند. حتی دبیر و اعضای شورای امنیت ملی هم در کمسیون گفتند که تیم مذاکره کننده ما را در جزئیات قرار نداده است.

وی در ادامه افزود: در برجام همه دشمنی ها، کینه ها و توطئه  دشمن در طول این سی سال جمع شده و ماحصل آن برجام شده است و با ریزبینی عجیبی در برجام آورده شده است. مثلا در متن برجام ابتدا می گوید که تحریم ها برداشته می شود، اما در ادامه متن می بینیم که تبصره ها و بند های بعدی به شکلی برداشته شدن تحریم ها را در ابهام می برد. برجام وقتی از ابتدا خوانده می شود خوب است؛ اما تا آخر که خوانده می شود به عمق فاجعه پی برده می شود.

رئیس کمسیون برجام در ادامه با توجه به این که پس از اجرای برجام، نقض آن کشور را به معرض سقوط می برد افزود: در روند اجرای برجام ایران جرأت مخالفت با کاری را نخواهد داشت. چون اگر ایران اعتراض کند سیستم را به نحوی چیده اند که رأی گیری با خودشان است و حتی می توانند نظام را به سقوط بکشانند. زیرا به راحتی می توانند همه قطعنامه ها را بازگردانند و همین طور تحریم ها و ... و راه بازگشتی در روند اجرا وجود نخواهد داشت.

علیرضا زاکانی در ادامه گفت: بنده تا به حال اظهار نظر صریحی نداشته ام؛ زیرا می خواستم کار کارشناسی انجام شود و پس از تحویل نظرات و جمع بندی کمسیون برجام و تحویل آن به مجلس نظرم را عنوان کنم. بنده پس از توافق ژنو در جلسه ای چهار نفره که با آقای عراقچی داشتیم به ایشان گفتم اطلاعات فنی شما کاملا غلط و غیر واقعی است. از کجا این اطلاعات را می آورید و چرا با اهل فن در این زمینه مشورت نمی کنید؟ چرا از دانشمندان سؤال نمی کنید؟

رئیس کمسیون برجام ضمن بررسی کارشناسی برجام در این کمسیون به دور از فضای جناحی افزود: ما برجام را به صورت تخصصی و کارشناسی بررسی کردیم و از حقودانان و کارشناسان چه در جلسه کمسیون و چه خارج از آن استفاده کردیم. همه حقوقدانان بالاتفاق می گفتند که قطعنامه برای ما الزام حقوقی دارد، حال چه به لحاظ حقوقی و چه به لحاظ سیاسی. تیم مذاکره کننده از مشاوره کارشناسی خوب استفاده نکرد. آقای ظزیف در مجلس گفت ما با یک تیم شانزده نفره به مذاکره رفتیم؛ در حالی که در طرف مقابل تیم امریکایی 143 نفر و تیم آلمانی 50 نفر بودند. اقای مونیز که خود یک دانشمند است تیم مشاوره داشت و ما تنها کمتر از ده درصد کل افراد را تشکیل می دادیم. و عجیب تر آنکه آقای ظزیف گفت ما حریف آنها شدیم!

دکتر زاکانی در ادامه افزود: بررسی های ما نشان داده که قطعنامه جدید با قبلی ها تفاوتی ندارد و تنها ادبیات آن عوض شده است. همه آن چیز هایی که دولت به مردم القا کرده بود تا راه برای رابطه و مذاکره باز شود، طبق بررسی های کارشناسانه ما بی اساس و غلط بوده و وضعیت کشور آن طوری که ترسیم کردند نبود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن این که نتیجه جمع بندی برجام بی طرفانه بوده و هم خوبی ها و هم نقد ها را آورده ایم افزود: طبق گزارش های ما با برجام سیستم دفاعی و امنیتی واقعاً آسیب جدی می بیند. بسیاری از تحریم ها لغو نخواهد شد. در تعهدات خودشان راه فرار بسیاری وجود دارد و همه چیز را به راحتی می توانند به حالت اولیه برگردانند، اما تعهدات ما عمیق و ساختاری است. همچنین در باره تحریم ها آنچه آقا خواسته اند اصلاً عملی نشده است.

وی در پایان به پاسخگویی به پرسش های طلاب و دانشجویان هم پرداخت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار