چشمه ابگرم ممسنی به علت داشتن خاصيت اسيدي و گوگرد براي درمان بيماريهاي پوستي و اگزما، بواسير، ناراحتيهاي عصبي و دردهاي مزمن روماتيسمي استفاده مي شود.
کد خبر: ۱۰۲۱۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰ 08 January 2022

تابنلک فارس به نقل از خبرنورآباد: اين چشمه در مجاورت جادهٔ آسفالتهٔ چنار شاهيجان - نورآباد و در فاصله تقریبی 5 کیلومتری از شهر نورآباد واقع شده است که قبلا محلی برای تفریح و شنای بسیاری از نوجوانان بود اما در واقع آب این چشمه با توجه به خواص نهفته در آن براى مصارف درمانى مورد استفاده قرار مى‌گيرد.

آب این چشمه در گذشته به شکل غيربهداشتى مورد استفادهٔ رانندگان عبورى و همچنین گردشگران و مردم شهرستان قرار مى‌‌گرفت.

اين چشمه که از چشمه‌هاى معدنى معروف فارس است از نوع گودگردى است که براى مداواى برخى از امراض مورد استفاده قرار می گیرد.

چشمه آب گرم ممسنی با دمای بین ۲۵ درجه تا ۳۰ درجه سانتی گراد کنار جاده نورآباد(مرکز شهرستان ممسنی ) - شیراز (مرکز استان فارس) و در ابتدای خروجی این شهر قرار گرفته است که میتوانست بعنوان یک پتانسیل بالقوه شهرستان ممسنی معرفی گردد.

می توان گفت این چشمه گوگردی که تنها چشمه با شرایط دسترسی و تامین نیاز مسافران در جنوب کشور می باشد برای مردم ایران و حتی جنوب کشور بسیار ناشناخته بوده و این در حالی است که با سفر به شهرهای مختلف شاهد هستیم که چشمه های آب گرم را با نام چشمه های معدنی ( آب درمانی ) و بعنوان یک جاذبه گردشگری به توریست ها و مسافران معرفی می کنند.

البته چند سالی است که شهرداری نورآباد با احداث ساختمان چشمه آب گرم که دارای حوضچه آب و چند دوش آبگرم می باشد تا حدودی به وضع این چشمه سروسامان داده است که متاسفانه با نگاه اقتصادی تنها و بازدهی سود در کوتاه مدت به یک پروژه تقریبا شکست خورده تبدیل شده است.

در گذشته فقط مردان از این آب گرم استفاده می کردند و استفاده برای بانوان به دلیل سر باز بودن و نامناسب بودن محل آبگیری امکان پذیر نبود ولی در همان زمان نیز با حمل آب به داخل منازل جهت استفاده های درمانی مورد استفاده بانوان نیز قرار می گرفت که با راه اندازی این حمام، آب گرم برای زنان هم قابل استفاده شده است.

خواص درمانی چشمه‌های آب‌ گرم، امروزه چنان بر مردم جهان ثابت شده است که حاضرند مبالغ کلانی را برای استفاده از این درمان طبیعی هزینه کنند. بر اساس اطلاعات جمع آوری شده آب گرم ایران و چشمه های موجود در کشور خاصیت درمانی بسیاری دارد،بطوریکه در درمان بیماریهای اعصاب و روان، فشار خون و... بسیار موثر است و باعث تنتظیم فشار خون و آرامش اعصاب می شود.

با توجه به رشد رسانه ها و فضای مجازی د ممسنی و وجود محدودیت های کرونایی در دو سال اخیر که گویای یک پیک گردشگری در آینده است، میتوان گفت که بهترین زمان برای سرمایه گذاری و راه اندازی مجدد این مرکز البته بر اساس بررسی های کارشناسانه و با نگاهی طولانی مدت از نظر اقتصادی و ایجاد اشتغالزایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم، معرفی جاذبه های گردشگری و ... زمان فعلی می باشد.

در واقع با ایجاد ساز و کاری مناسب از جمله تقویت بوم گردی های و ایجاد ارتباط با موسسات گردشگری و ... می توان محصولی را با عنوان آب معدنی با نگاه درمانی و با اخذ مجوز ها به بازار ارائه کرد که نیازمند توجه ویژه مسئولان و حمایت همه جانبه می باشد.
چشمه آبگرم،پتانسیل فراموش شده ممسنی
در زیر خواصی را که مرجع های علمی برای آبهای گوگردی مثل آبگرم ممسنی عنوان کرده اند را میتوان مشاهده کرد.
آبهاي گوگردي: ورود گوگرد به دستگاه متابوليسم بدن باعث بروز فعل و انفعالات مختلف در اين دستگاهها شده و در درمان بيماريهاي مختلف تنفس ، رماتيسم و بيماريهاي جلدي موثر واقع ميشود.

چشمه ابگرم ممسنی به علت داشتن خاصيت اسيدي و گوگرد براي درمان بيماريهاي پوستي و اگزما، بواسير، ناراحتيهاي عصبي و دردهاي مزمن روماتيسمي استفاده مي شود.

از خواص و فواید آب درمانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان امراض پوستی مانند خارش ، جوش و قارچ

درمان کمردرد و گرفتگی بدن

درمان روماتیسم و شوره سر

جلوگیری از درد شدید میگرن و سینوزیت

درمان ترک لب و عفونت های لثه

لطافت و آرامش بدن

درمان عفونت های بدن

افزایش میزان فعالیت قلب

لازم است مسئولین و رسانه های گروهی شهرستان ممسنی و استان فارس جهت معرفی چشمه های زیبا و ناشناخته و بخصوص چشمه آب گرم گچگران ممسنی همت نموده و از این قابلیت بکر و خدادادی در راستای جذب ایران گرد و جهان گرد (بخصوص از کشورهای حوزه خلیج فارس که گه گاهی به بهانه های دیگری از ممسنی می گذرند ) استفاده نموده و ضمن اشتغال زایی بر وجه و اعتبار منطقه بیافزایند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
*
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
سلام برای ۲۰ دقیقه در آب بودن ۲۰۰ هزار تومن گرفتن وآب هم سرد بود آخه کجای دنیا برای مدت ۲۰ دقیقه امراض شفا پیدا میکنه فقط اونجا یه خرابه هست که فقط پول میگیرن اصلا نروید ممنونم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار