کد خبر: ۹۸۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴ 08 August 2021

تابناک رضوی: به تعدادی خبرنگار نیازمندیم!
(۱)
فصل اول سریال خانه پوشالی (House Of Cards) را که تماشامی کنی، اواسط داستان، یک دختر بچه ی کم سن و سال،در ردای خبرنگاری، ناگهان چهارستون زندگی کاندیدای کاخ سفید را با هوش رسانه ایش می لرزاند. تا آنجا که فرانسین آندروود را ناگزیر به کشتن بسیار عجولانه ی این خبرنگار می کند.
(۲)
سال ها قبل که نسخه اصلی کتاب اقتصادعجیب(freakonomics) را می خواندم، برایم بسیار شگفت آور بودکه چگونه است که یک خبرنگار می تواند لایه های پنهان بسیاری از اتفاقات جامعه را اینگونه واکاوی کند..
(۳)
به نظر من، در تقسیم نقش اجتماعی، خبرنگاران
ناخودآگاه و در فرایندی پیش بینی نشده، وظیفه ای عجیب و خطیر را در جوامع مدرن به عهده گرفته اند. تا آنجا که حتی معماران مدرنیته هم گمان واسپاری چنین نقش کلیدی را برای آنها نداشتند!
اگر بخواهم تعبیر خودم را بیان کنم، خبرنگاران، کاشفان خلاق عصر مدرنیته هستند که با هوش میان رشته ای خود می توانند پرده از اسرار بزرگ بازی قدرت بردارند.
خبرنگاران، پیوست فرهنگی روزمرگی های جامعه اند و یکی از کلیدی ترین نقش های پنهان و حیاتی جامعه ی مدرن را به عهده گرفته اند. دنیای مدرن به واسطه ی حضور خبرنگاران، دایما چک و بالانس می شود.
نقش خبرنگاری، مکان هندسی ایجاد تعادل اجتماعی ست که با هوش پیشرفته ی خود صیانت و پاسداری از کیان اجتماع در برابر هر نوع کژی و ناراستی رابه عهده دارد.
. (۴)
در کنار منازعات ملال آور و تاریک قدرت های رسانه ای، که در تاخت و تاز آشفته بازار فضای مجازی به اوج خود رسیده است، اتفاقات خوبی برای خبر و خبرنگاری در ایران در حال وقوع است. دوران معدود خبرنگاران عافیت طلبِ کارت هدیه بگیر، رو به افول است و اکنون نسلی از خبرنگاران جهش یافته در حال فعالیتند که با درک درستی از ماموریت ویژه ی خود در جهان امروز، می توانند توازن قوا و توزیع عدالت را به ارمغان بیاورند.
خبرنگارانی که ماهیت شغلشان شهادت طلبی ست. خبرنگارانی که پاک وارد بازی های آلوده می شوند و پاک بیرون می آیند. خبرنگاران آزاده ای که با عافیت طلبی هیچ نسبتی ندارندو خریدنی نیستند.
ما دردوران بازتعریف یک ژورنالیست مسلمان هستیم.
(۵)
این یک آگهی استخدام نیست
بلکه یک درخواست مدنی است:
برای توسعه ی عادلانه ی زیرساخت ها وفرصت ها
برای پیشرفت ایران و ایرانی
برای پیشگیری از وقوع جنگ ها
برای تشخیص قوانین فساد آفرین قبل از تصویب
برای کشف نقاط تاریک اجتماع، یافتن فقرهای پنهان و آبرومندانه
برای خوب تر شدن حال زندگی
"به تعدادی خبرنگار نیازمندیم”
17_مرداد،  روز  خبرنگار
حامد امامی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار