معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی لارستان فارس گفت: میزان پیش بینی تولید و برداشت وش پنبه از مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری حدود ۱۵ هزار تن است.
کد خبر: ۹۷۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷ 19 July 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: علی سعیدی نژاد اظهار داشت: امسال بیش از پنج هزار و ۳۵۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان زیر کشت پنبه با ارقام گلستان، ساجدی، ارمغان ، مای، ماکسا، لیدر رفت.

وی ادامه داد: کشت پنبه امسال تا حدودی دیرتر انجام شد و فرآیند کاشت این محصول از بیستم اردیبهشت آغاز شد که تا نیمه نخست تیرماه ادامه داشت.

وی با بیان اینکه ضد عفونی بذر این محصول نیز در سطحی حدود یک هزار و ۷۰۰ هکتار به منظور مقابله با آفات و بیماری ها قبل از فصل کشت انجام شد، گفت: ۲هزار هکتار از کشت پنبه در این شهرستان به صورت کشت حفاظتی و همچنین یکهزار و ۱۱۰ هکتارنیز به صورت کشت مستقیم ( بی خاک ورزی )انجام شده است.

سعیدی نژاد افزود : بهره برداران با هدف کاهش میزان بذر مصرفی و هزینه‌های تولید و نیز افزایش بازدهی آبیاری با کمک دستگاه‌های مکانیزه همچون ردیف کارها و کارنده‌های پنوماتیک و بی خاک ورز اقدام به کشت پنبه در سطح ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار کردند.

کاشت محصولات کشاورزی به روش های مختلف نواری و ردیفی انجام می شود؛ کشت های نواری به دلیل مصرف بالای آب در بسیاری از مناطق و محصولات کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و کشت های ردیفی در انواع کاشت مسطح، کشت روی پشته و کشت داخل جوی صورت می گیرد.

دستگاه ردیف کاریا خطی کار( کارنده‌های پنوماتیک) دستگاهی است که بذر انواع محصولات را در ردیف های با فاصله مشخص، در عمق مشخص کشت می کند. در این دستگاه ها فاصله بین ردیف ها و عمق کاشت مشخص است اما فاصله بین بذرها در ردیف تعیین نمی شود.

سعیدی نژاد ابراز داشت: همچنین طرح کشت الگویی پنبه که مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابلاغ کرده در مرکز جهاد کشاورزی بخش جویم در حال اجراست.

معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی لارستان با بیان اینکه این شهرستان حدود ۳۰ درصد وش پنبه استان فارس را تولید می‌کند، گفت: برداشت این محصول از آبان ماه شروع می شود و تا اواخر بهمن ادامه می‌یابد.

شهرستان‌های لارستان، داراب، زرین دشت و فسا مهمترین مرکز کشت پنبه در استان فارس بشمار می‌آیند که کشاوزان این نقاط از دیرباز نسبت به کشت این محصول که از آن به نام طلای سفید یاد می شود، اقدام می‌کردند.

پنبه استان فارس علاوه بر کمیت در بحث کیفی نیز جزو مرغوب‌ترین پنبه‌ها است به طوری که بسیاری از کارخانه‌های نساجی کشور خواهان محصولات کشاورزان فارس هستند.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار از شهرستان های جنوبی فارس با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر ، در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع است.

برچسب ها: برداشت ، پنبه ، لار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار