کد خبر: ۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶ 25 January 2015
ورزش مازندران مدت ها است که از سلطه مردان خارج شده و روز به روز بر نفوذ بانوان ورزشکار در رشته های ورزشی افزوده می شود اما آن چه باید بیش از همیشه مورد توجه برنامه ریزان ورزشی مازندران قرار گیرد، فراهم کردن امکانات مناسب برای بانوان ورزشکار و افتخار آفرین است .

به گزارش ایرنا، اگر در سال های گذشته ، اعزام ورزشکار زن مازندرانی به رقابت های قهرمانی کشور ، اقدامی برای خالی نبودن عریضه قلمداد می شد ، حضور نیافتن ورزشکاران بانوی مازندرانی در شرایط فعلی به مسابقات جهانی و آسیایی ، تعجب برانگیز است .

در سال های اخیر میدان ورزشی ای نبود که زنان مازندرانی در آن حضور یابند اما با دست پر به کشور بازنگردند . سطح توقع مدال آوری بانوان ورزشکار مازندران با ترقی و رشد محسوس ، از سطح آسیا فراتر رفته و با شکسته شدن سد حضور در المپیک ، مدل آوری در مسابقات المپیک برزیل ، رویای این روزهای بانوان ورزش مازندران است .

با وجود این توانایی ها و ظرفیت های فراوان ، چرا آمار مدال ها و افتخارات کسب شده این بخش ورزش مازندران تناسبی با ظرفیت های موجود ندارد و چگونه می توان این مشکل را برطرف کرد ؟

یکی از کارشناسان ورزش مازندران گفت : زنان ، نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما هنوز نتوانسته اند به آن چه که استحقاقش را دارند ، برسند .

' علی بابا درویش متولی' افزود : بانوان سرشار از توانمندی در زمینه ورزش هستند اما به دلیل وجود برخی موانع ریشه ای ، نمی توانند شایستگی ها و توانای های خود را اثبات کنند .

وی بیان کرد : قدم اول در رفع این مشکل، باور کردن قلبی این توانایی ها از سوی جامعه و برنامه ریزی مدون برای ارتقای سطح ورززش بانوان است .

مربی شمشیربازی بانوان مازندران هم وجود مشکلات ناشی از تصور غلط جامعه در مورد ضعف بانوان را از دلایل رشد نیافتن مورد انتظار ورزش بانوان مازندران دانست و گفت : متاسفانه این تصویر غلط در میان همه اقشار جامعه از جمله بانوان نیز وجود دارد و سدی محکم در مقابل پیشرفت آنان است .

' هدی تسلیمیان ' افزود : جامعه ورزش اگر اعتماد بیشتری به بانوان ورزشکار داشته باشد، یقینا از این اعتماد متضرر نشده و شاهد کسب موفقیت ها و افتخارات بسیار بیشتری خواهد بود.

مربی شمشیربازی بانوان مازندران گفت : یکی دیگر از دلایل رشد نیافتن ورزش بانوان در مازندران ، حضور اندک بانوان در عرصه های مدیریتی در سطوح خرد و کلان است.

وی افزود : زمانی که در سال های گذشته مشغول انجام ورزش شمشیربازی بودم ، یک مربی زن که بتواند اصول این ورزش را بیاموزد نداشتم که اگر این شیوه در همه رشته ها عمومیت داشته باشد نمی توان انتظار رسیدن به رده های بالای جهانی و آسیایی توسط بانوان ورزشکار استان را داشت .

یکی دیگر از کارشناسان ورزش مازندران با تاکید بر لزوم توجه جدی تر به ورزش بانوان مازندران گفت : در سال های اخیر توجهات به این بخش افزایش یافته که با تداوم آن ، شاهد فتح قله های رفیع تر و پررونق تر شدن افتخارات بانوان ورزشکار مازندرانی خواهیم بود .

' نادر ناظری ' افزود : پذیرش توانمندی بانوان باید از خانواده آغاز شود که در آن صورت می توان به عادلانه رفتار کردن همه بخش های جامعه در مورد بانوان به خصوص در مباحث ورزشی امیدوار بود .

سرمربی مازندرانی تیم ملی کیک بوکسینگ بانوان بر لزوم نگاه عادلانه جامعه به زنان ورزشکار تاکید کرد و گفت : ورزش زنان ایران متاثر از نقش های تعریف شده جنسیتی است و متاسفانه در این تفکیک های ناعادلانه ، حرمت بانوان توانمند زیر سووال رفته و بدرستی رعایت نمی شود .

' آرزو مقدری ' افزود : ورزش بانوان از ابتدای شکل گیری تا کنون با موانعی همراه بود که رسیدن به افتخارات متعدد نیز نتوانست تغییری در این نگاه ها ایجاد کند.

وی بیان کرد : یکی از این مشکلات ریشه ای ، واگذاری زمان های بسیار نامناسب برای تمرین به بانوان است .

سرمربی مازندرانی تیم ملی کیک بوکسینگ بانوان افزود : سپردن این اوقات بسیار نامناسب که به طور معمول از ساعات ابتدایی صبح تا اواسط ظهر است ، بدترین زمان برای انجام تمرینات ورزشی محسوب یم شود ، اما متاسفانه همه فریاد ها در مورد این مشکلات به گوش شنوای هیچ مسوولی نمی رسد .

دبیر هیات بدمینتون مازندران هم خدمت به ورزش بانوان را گام موثر در ساختن نسل آینده سالم و مفید دانست و گفت : ورزشکاران زن امروز ، مادران آینده ای هستند که می توانند مشوق های بسیار مناسبی برای ورزشی کردن فرزندان خود باشند .

'علی محمد قاسمی ' افزود : یکی از مشکلاتی که بانوان ورزشکار مازندرانی با آن دست به گریبان هستند، نداشتن مکان تخصصی برای انجام تمرین است.

وی بیان کرد : واگذاری بدترین زمان ممکن برای انجام تمرین ، دردی از ورزش بانوان دوا نکرده و کمکی به آن ها برای رسیدن به رده های بالای ورزش کشور نمی کند.

دبیر هیات بدمینتون مازندران همچنین بر لزوم توسعه همکاری های مربیان زن و مرد مازندران تاکید کرد و گفت : هر رشته ورزشی دارای جزییات و پیچیدگی هایی در بحث آموزش است که شاید بانوان در بخشی از مسیر این آموزش ها دارای تجربه های کمتری باشند.

وی افزود : اگر در این مرحله از آموزش ها ، از تجربه مربیان مرد کاربلد استفاده شود ، بخشی از مشکل ارائه آموزش به ورزشکاران برطرف خواهد شد .

او همچنین خواستار برنامه مستقل اداره کل ورزش و جوانان مازندران برای رفع مشکلات ریشه ای بانوان ورزشکار مازندران شد و گفت : چرا باید در برنامه ریزی ورزشی ، همه نگاه ها به وزارتخانه و دستورالعمل های ابلاغی باشد.

دبیر هیات بدمینتون مازندران اظهار داشت : اگر به این باور برسیم که ورزش مازندران دارای ظرفیت بالایی است ، برنامه ریزی برای بهره بردن صحیح از آن آغاز و با رعایت اصل قانون و قانون مداری، روشی مفید برای توسعه آن ارائه خواهد شد .

نایب رییس هیات ووشو مازندران نیز نداشتن بودجه مستقل ، کمبود امکانات اولیه ، قوانین دست و پاگیر و حضور کمرنگ بانوان در مسابقات آسیایی و جهانی را از چالش های اصلی ورزش بانوان مازندران دانست .

' مریم صفایی ' گفت : متاسفانه بسیاری از قهرمانان و مربیان نامدار زن مازندرانی پس از مدتی حضور در ورزش حرفه ای ، از ورزش کناره گیری کرده و تمایلی به ادامه فعالیت ندارند.

وی بیان کرد : یکی از راه حل های ایجاد انگیزه میان بانوان ورزشکار ، بازنگری در نحوه ارائه حمایت مالی و تخصیص بودجه به ورزش بانوان است .

نایب رییس هیات ووشو مازندران افزود : اگر قرارداد مالی ورزشکاران زن در لیگ های ورزشی به عدالت نزدیک تر شده و علاوه بر آن با پرداخت بودجه های بیشتر به ورزش بانوان، استقلال آنان حفظ شود، بخش عمده ای از مشکلات ناشی از کمبود انگیزه در میان بانوان ورزشکار از بین خواهد رفت .

صفایی ادامه داد: مشکلات ورزش بانوان مازندران زیاد است اما با وجود این سختی ها و کمبودها ، موفقیت های فراوانی برای ورزش ایران کسب شد و بدون تردید این افتخارآفرینی ها ادامه خواهد داشت .

معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان مازندران با قبول وجود مشکلات در مسیر توسعه ورزش بانوان مازندران گفت : کمبود اعتبارات، دست یافتن به برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت ورزش بانوان را با مشکل همراه کرد .

'مریم کیومرثی ' افزود : به رغم این کمبودهای مالی، مدال های فراوانی در ورزش بانوان مازندران کسب شد که بخش عمده ای از این مدال ها ، مرهون برنامه ریزی و پشتکار ورزشکاران و مربیان زن مازندرانی است .

وی بیان کرد : درگذشته باوری در ورزش مازندران وجود داشت که بر اساس آن ،ورزشکاران زن مازندرانی جایی در اعزام به مسابقات برون مرزی نداشتند و فقط در برخی مسابقات ،دختران ورزشکاران استان موفق به حضور در بازی های برون مرزی می شدند .

معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان مازندران گفت : خوشبختانه در سال های اخیر این سد شکسته شده و روز به روز بر اعتماد مسوولین ورزش به دختران ورزشکار افزوده می شود.

کیومرثی بیان کرد : دختران ورزشکار مازندران با وجود کمبودهای شدیدی که با آن مواجه هستند فقط برای اثبات بسیاری از شایستگی های خود، از همه توان خود برای رسیدن به افتخار استفاده می کنند .

وی ادامه داد: از جمله کمبودهای موجود ورزش بانوان مازندران،نداشتن سالن های تخصصی برای انجام تمرین مداوم بانوان است .

کیومرثی گفت:نباید همه توجه و انرژی ورزش استان را صرف توجه به ورزشکاران ملی پوش کرد و لازم است شناسایی ورزشکاران مستعد بخصوص در رده های سنی پایه نیز در دستور کار قرار بگیرد .

معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان مازندران نبود حامیان مالی مناسب را از دیگر مشکلات ورزش بانوان دانست و گفت : کمبودهای مالی موجب تضعیف فراوان تیم های ورزشی مازندران شده اما شرایط برای حضور حامیان مالی فراهم نیست .

کیومرثی بیان کرد : برخی استان های کشور بخصوص در شهرهای بزرگ توانسته اند شرکت های بزرگ را ترغیب به سرمایه گذاری در ورزش بانوان کنند و به همین دلیل موفقیت های زیادی هم کسب کرده اند اما در مازندران هنوز این فرایند عملی نشده است .

وی افزود : با وجود همه این کمبودها و مشکلات،برنامه ریزی برای رسیدن دختران ورزشکار مازندران به موفقیت های بیشتر همچنان ادامه دارد و یکی از اهدافی که بشدت برای رسیدن به آن لحظه شماری می کنیم،کسب مدال در رقابت های المپیک است.

به نظر می رسد ورزش بانوان مازندران اگر توجه بیشتری به فعالان این رشته و بخصوص مربیان توانمند شهرهای استان داشته باشد می توان از داشتن آینده ای با دختران مازندرانی مدال آور اطمینان داشت .

در سال های اخیر این مدال ها به کمیتی و کیفیت باورنکردنی رسیده است . تنها جای خالی مدال المپیک در کارنامه دختران ورزشکار مازندران خالی است که تداوم ترقی ها و پیشرفت های حاصل شده اخیر، دست یافتن به این افتخار ناب را نیز ممکن خواهد ساخت .

میثم محسنی کوتنایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار