استاندار فارس پیش از ظهر امروز در نخستین همایش اقتصاد هنر در ایران با بیان اینکه به مقوله اقتصاد هنر آن طوری که شایسته است پرداخته نمی‌شود اظهار داشت: شاید به دلیل گرفتاری‌های دیگر در عرصه‌های مختلف این مقوله از ذهن مسئولان مغفول مانده و مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰ 01 March 2015

سیّد محمد احمدی با بیان اینکه هر عرصه‌ای که حاصل تفکر بشری است آثار اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به دنبال دارد، عنوان کرد: هنر نیز می‌تواند در غنای اقتصادی و رونق‌بخشی تأثیر بسزایی داشته باشد و کسانی که قدر هنر و هنرمند را دانسته‌اند به‌درستی از آن بهره گرفته‌اند.

احمدی با اشاره به اثار شاخص هنری دنیا خاطرنشان کرد: تابلوی استاد فرشچیان حامل دنیایی از پیام است و شاید تأثیر آن از نوحه‌خوانی یک مداح هم بیشتر باشد.

وی تأکید کرد: اقتصاد هنر می‌تواند عرصه‌های مختلف شعر، ادب، صنایع دستی، نقاشی، گرافیک و نقشه‌های معماری را شامل شود.

استاندار فارس با بیان اینکه یکی از مقوله‌هایی که باید به آن توجه شود مسأله مالکیت معنوی است، تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان آثار مختلفی را خلق می‌کنند اما به راحتی و بدون اینکه به زحمت خالق آن اثر توجه شود از اشعار، صداها، موسیقی‌ها و غیره کپی‌برداری می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه حاصل تفکر و اندیشه یک هنرمند در یک تابلو، کتاب یا سی‌دی به بازار می‌آید اما بدون توجه به موارد حقوقی راحت کپی می‌شود، بیان کرد: در ایران به این قضیه توجهی نشده اما در غرب این مسائل بیشتر رعایت می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت معیشتی هنرمندان کشور وضعیت مناسبی نیست، اظهار داشت: اگر بحث کپی رایت و مالکیت معنوی آثار هنری در کشور رعایت شده بود نه‌تنها وضعیت معیشت هنرمندان کشور بهتر از این بود بلکه آثار هنری آنها نیز به یغما نمی‌رفت.

استاندار فارس با اشاره به اینکه با توجه به اقتصاد هنر در واقع هنر شکوفا خواهد شد و هنرمندان احساس یأس نمی‌کنند، عنوان کرد: اگر به این مقوله توجه کرده و قدر هنرمندان خود را بدانیم و آثار آنها را به قیمت بالا خریداری کنیم عرصه هنر داغ و گرم می‌ماند و جایگاه هنرمندان در جامعه والاتر می‌شود.

بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، نیز در این آئین با بیان اینکه مدیریت هنری مدیریتی مبتنی بر مشارکت، گروهی و کارآفرین است، اظهار داشت: مدیریت هنری مدیریتی خلاق است که باید به ابعاد مختلفی از کار هنری آگاه باشد.

وی با بیان اینکه مسأله کارآفرینی و رونق‌بخشی به اقتصاد هنر از مسائل اصلی مدیران فرهنگ و هنر است، افزود: در سطح خرد و کلان باید به آن پرداخت و زمانی می‌توان به جریانی از رویدادهای هنر امیدوار بود که نهادمند شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه نهادمندی هنر در گرو پیوندهای مالی آن است، افزود: استقلال هنر و تداوم کار هنری نیاز به مدیریتی استراتژیک و برنامه‌ریزی راهبردی در زمینه اقتصاد هنر دارد.

مریدی با بیان اینکه هرچند مدیریت مقوله‌ای سیستماتیک است اما اقتضایی بودن مدیریت هنری ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: وجود چنین مدیریتی در جامعه ایران که رویدادها از مدیران و تصمیم‌های سازمانی پیشی می‌گیرند و مدیر باید به اقتضای موقعیت برای آن‌ها برنامه‌ریزی‌های راهگشا داشته باشد، ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بازار هنر نیز نوعی مدیریت اقتضایی است، تصریح کرد: رویدادهای فروش در حراجی‌های دبی از تصمیم‌های مدیریتی پیشی گرفته و سازمان‌های فرهنگی از رویدادهای اقتصاد هنر عقب مانده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه سیستماتیک کردن رویدادها به معنای کنترل آنها نیست بلکه به معنای نظم دادن به آنهاست، عنوان کرد: مدیریت هنری در روبه‌رو شدن با رویدادهای بازار هنر باید بتواند به تصمیم‌گیری سیستماتیک دست یابد و این درواقع حرکت از موقعیت‌ها و رویدادهای برون‌زا به موقعیت‌های درون‌زاست.

مریدی با اشاره به اینکه آنچه در بازار هنر ایران در دهه گذشته روی داد برون‌زا و در واکنش به رویدادهای حراجی و فروش آثار ایرانیان خارج از ایران بود، بیان کرد: مدیریت راهبردی در اقتصاد هنر باید بتواند از این موقعیت‌های برون‌زا به وضعیت‌های درون‌زا دست یابد.

وی با بیان اینکه مصداق دیگر حرکت از برون‌زایی به درون‌زایی حرکت از اقتصاد دولتی هنر به اقتصاد بخش خصوصی هنر است، اظهار داشت: رشد اقتصاد هنر در بخش خصوصی نوعی توسعه درون‌زاست.

حامیان فعالیت های هنری معافیت مالی دریافت کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه تخصیص معافیت‌های مالی حامیان هنری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی سبب می‌شود که منابع مالی هنر تأمین شده و پول مستقیماً در هنر سرمایه‌گذاری شود، گفت: باید پیش از آنکه این پول به دستگاه‌های دولتی و نظام اداری وارد شود بخش زیادی از آن به عنوان هزینه‌های سازمانی خرج شود.

محمدرضا مریدی، دبیر علمی نخستین همایش ملی اقتصاد هنر ایران، نیز در این آئین با بیان اینکه مبحث اقتصاد هنر همواره نگرانی از کالایی شدن هنر را در خود دارد، اظهار داشت: نظام بازار و مبادلات که همه چیز را به کالایی برای مبادله تبدیل کرده و ارزش‌های زیباشناختی را به ارزیابی قیمت کاهش می‌دهد هنر را نیز در خود می‌بلعد.

وی با اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه نخستین جلسه برای برگزاری این همایش تشکیل شد، افزود: پس از دعوت از شورای علمی و شورای سیاست‌گذاری و انجام برنامه‌ریزی‌های لازم، در پایان مهر ماه سایت همایش رونمایی و فراخوان همایش منتشر شد.

بیش از 190 مقاله به همایش ملی اقتصاد هنر ارسال شد

دبیر علمی نخستین همایش ملی اقتصاد هنر ایران با بیان اینکه در مدت زمان دو ماه 192 چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شده، خاطرنشان کرد: 136 چکیده مورد پذیرش شورای علمی همایش قرار گرفت و در مرحله بعد تعداد 89 اصل مقاله به دبیرخانه ارسال شد که در بخش پوستر و برای چاپ در مجموعه مقالات تأیید شد.

مریدی با ابراز امیدواری از اینکه مجموعه مقالات همایش در دو جلد تا مهر ماه منتشر شود، تصریح کرد: مطالعه و مرور علمی از عنوان و چکیده‌های ارسال شده به دبیرخانه همایش نشان می‌دهد بیشتر عنوان‌ها در پی تثبیت موجودیت بحث اقتصاد هنر در ایران ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه نویسندگان از شهرها و استان‌های مختلف در همایش مشارکت کردند، بیان کرد: بررسی این موضوع که نویسندگان از رشته‌های مختلف اقتصادی، هنری، مدیریتی و علوم اجتماعی به این موضوع پرداختند نشان می‌دهد که اقتصاد هنر دغدغه‌ای فراگیر و ملی است.

دبیر علمی نخستین همایش ملی اقتصاد هنر ایران با بیان اینکه برای برگزاری این همایش مجوزهای رسمی از سازمان مدیریت برنامه‌ریزی مبنی بر ملی بودن و آموزشی بودن دریافت شده است، عنوان کرد: بر اساس آن می‌توان گواهی آموزشی به شرکت‌کنندگان ارائه داد و همایش در پایگاه اسنادی جهان اسلام با رتبه ISC ثبت شده است.

مریدی با اشاره به اینکه در چند ماه برنامه‌ریزی همایش، دبیرخانه علمی در فرهنگستان هنر، تهران و دبیرخانه اجرایی در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس فعال بودند، اظهار داشت: دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در مشهد، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه شیراز و انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباط و انجمن انسان‌شناسی و فرهنگ و انجمن مجموعه‌داران ما را در برگزاری این همایش همراهی کردند.

وی با ابراز امیدواری برنامه نشست‌های تخصصی پس از روزهای همایش ادامه یابد و در قالب گروه پژوهشی اقتصاد هنر ایران نهادمند شود، گفت: آدرس اینترنتی همایش www.arteconornocs.ir به پایگاه دائمی اطلاع‌رسانی، رویدادها و گزارش‌های علمی اقتصاد هنر ایران تبدیل می‌شود تا پیوستگی مطالعات در این زمینه ادامه یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار