کد خبر: ۸۴۴۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ 02 May 2020

جامعه ما در حال سالخورده شدن است/ آماده شیوع کروناها باشیم

تابناک/ یک دکترای جمعیت، با بیان اینکه جامعه ما در حال سالخورده شدن است، گفت: سالخوردگان با انواع و اقسام بیماری ها به عنوان علت مرگ و میر مواجه هستند.

دکتر محمدامین کنعانی در گفت وگو با ایسنا، شیوع بیماری کووید۱۹ از طریق کروناویروس را موجب ایجاد ترس و وحشت زیادی در بین مردم دانست و اظهار کرد: این ترس و وحشت به زمینه های بیماری های اپیدمی در گذشته برمی گردد. اپیدمی هایی مانند طاعون، وبا و مالاریا موجب شد جمعیت بسیاری از کشورها به دوسوم یا یک سوم تقلیل پیدا کند و اندک افزایشی که در جمعیت به واسطه فزونی موالید صورت می گرفت در اثر شیوع این بیماری ها کاهش می یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان تصریح کرد: ترس و وحشت مردم از اپیدمی ها در قرن ۱۶ میلادی با طرح نظریه سرایت حالت دوگانه به خود گرفت، یعنی ترس و وحشت موجب شد مردم از بیماران فرار و آنها را جداسازی کنند. همه ما جریان طرد جذامی ها در طول تاریخ را در کتاب ها مطالعه کرده ایم. در واقع این بیماران را تا زمان رسیدن مرگشان به حال خودشان رها می کردند و نه درمانی وجود داشت و نه اصول بهداشتی رعایت می شد.

وی اصل این جداسازی ها و خشونت ها را رعایت اصول بهداشتی از طرف مردم دانست و عنوان کرد: با توجه به آگاهی مردم نسبت به اصول بهداشتی از میزان شیوع اپیدمی ها کاسته شده است.

کنعانی، با بیان اینکه جامعه ما در حال سالخورده شدن است، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد جامعه ما دوران میانسالی خودشان را می گذرانند و به زودی به سالخوردگی می رسند. نسل قبل از دهه ۶۰ به دلایل فراوان خودشان در آینده نزدیک موجب می شوند جمعیت سالخورده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سالخوردگان با انواع و اقسام بیماری ها به عنوان علت مرگ و میر مواجه هستند، اضافه کرد: در حال حاضر بیماری کووید۱۹ به این بیماری ها اضافه شده و اثر قوی نسبت به سایر علت ها دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به درگیری بیشتر کروناویروس با سالخوردگان، گفت: چنانچه واکسنی برای این بیماری کشف نشود بسیاری از جمعیت ها دچار مرگ و میر در اثر بیماری کووید۱۹ خواهند شد. امروز در کشورهای سالخورده اروپایی شاهد هستیم که روز به روز بر دامنه فوت های ناشی از این اپیدمی افزوده می شود.

کنعانی، با بیان اینکه افزایش سالخوردگی در آینده مشکلاتی ایجاد خواهد کرد، متذکر شد: این وظیفه جامعه است که از سالخوردگان حمایت کند، زیرا دیگر نمی توانیم مانند گذشته آنان را تا زمان مرگشان رها کنیم. با توجه به سیر جمعیت به سمت سالخوردگی باید از هم اکنون آمادگی شیوع این نوع بیماری ها را داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی جمعیتی برای سال های آینده، اظهار کرد: پزشکان این احتمال را می دهند که حتی در صورت کشف واکسن و داروی کویید۱۹ نیز این بیماری دوباره گسترش پیدا خواهد کرد و عمدتا به سالخوردگان ضرر خواهد زد لذا باید بسترهای حمایتی لازم از سالخوردگان را فراهم کنیم و نظام پزشکی و بیمه ای را متحول سازیم؛ البته این امر نیازمند برنامه و بودجه خاص است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار