پنجمین جلسه شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با دستور بررسی موضوعات مختلف از جمله راهکارهای مقابله با شیوع کرونا ویروس و ارائه گزارش در خصوص اقدامات صورت گرفته در این باره در استانداری گیلان برگزار گردید.
کد خبر: ۸۲۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶ 06 February 2020

پنجمین جلسه شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با دستور بررسی موضوعات مختلف از جمله راهکارهای مقابله با شیوع کرونا ویروس و ارائه گزارش در خصوص اقدامات صورت گرفته در این باره در استانداری گیلان برگزار گردید.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این موضوع که کرونا ویروسی قدیمی میباشد که تا سال ۲۰۰۲ مشکل چندانی برای انسان ایجاد نکرده بود لیکن در این سال با تغییر ژنتیکی در این ویروس و ایجاد ویروس سارس که قابلیت انتقال به انسان را داشت شاهد شیوع و ابتلای گسترده انسان به این بیماری بودیم.

 

دکتر سالاری افزود: در سال ۲۰۱۲ در عربستان شاهد شیوع شکل دیگری از این ویروس بودیم که از طریق خفاش به شتر و از گوشت شتر به انسان انتقال یافت.

در سال ۲۰۱۹ نیز این ویروس از چین در قالب بیماری مشترک بین انسان و دام شیوع یافته است و امروز با اپیدمی در برخی از کشورهای جهان، تبدیل به یک تهدید بین المللی گردیده است و بهداشت جهانی جهت مقابله با آن شرایط فوق العاده اعلام کرده است.

 

وی ادامه داد: ۶۵ درصد از مبتلایان علائم خفیف و ۲۰ درصد درگیر تب و لرز شدید، سرفه و دردهای عضلانی و تنگی نفس می باشند.

این بیماری بیش از سایرین برای بیماران در سنین بالا و افرادی که بیماری های زمینه ای مثل درگیری های قلبی و ریه دارند خطرناک میباشد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این مطلب که کشورهای چین، تایلند، مالزی و ژاپن در صدر آمار مبتلایان قرار دارند امارات متحده عربی را نزدیکترین کشور تایید شده وجود ویروس به ایران معرفی کرد و افزود: دوره کمون این بیماری ۳ تا ۱۴ روز می باشد و احتمال اینکه در این بازه زمانی علائم بیماری در فرد بروز داده نشود وجود دارد و این امر با توجه به فقدان واکسن برای این ویروس، مقابله با شیوع این بیماری را دشوار کرده است.

 

دکتر ارسلان سالاری با بیان این موضوع که در داخل کشور تاکنون ۶ مورد مشکوک به ابتلا داشتیم که پس از انجام آزمایشات تخصصی نتیجه همه آنها منفی اعلام شد به نقش رسانه ها در انتقال و انتشار اخبار صحیح و موثق در این حوزه تاکید کرده و از مردم خواستار کسب اطلاعات صحیح از سایت دانشگاه علوم پزشکی شد و ادامه داد مهمترین راهکار مقابله از شیوع این ویروس را پیشگیری از طریق رعایت اصول اولیه بهداشتی همچون شستن مکرر دست ها دانست و از آماده باش و ایجاد اتاق های ایزوله تخصصی در بیمارستانهای چند شهر استان گیلان از جمله بیمارستان رازی رشت و بیمارستان آستارا خبر داد.

 

وی با اشاره به:

-هماهنگی های بین بخشی

-تهیه بروشورهای آموزشی

-اجرای برنامه مراقبتی و بهداشتی در منطقه آزاد انزلی

-هماهنگی با پایگاههای مرزی

-ایجاد شیفت ۲۴ ساعته پرسنل علوم پزشکی در مرزهای استان

-برگزاری کلاس آموزشی در فرودگاه و مرزها برای پرسنل

-هماهنگی های لازم با کلیه مراکز خدمات علوم پزشکی

-تشدید مراقبت و بازرسی از مرزهای استان

به عنوان اقدامات دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در راستای ایجاد آمادگی برای مقابله با هر تهدیدی خواستار بکارگیری ظرفیت سایر دستگاهها از جمله آموزش و پرورش، صدا و سیما و تریبون های ائمه جمعه جهت اطلاع رسانی به مردم شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار