آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی
نماینده خبرگان رهبری گفت: خطر خالی شدن مساجد از جوان‌ها را نباید دست‌کم گرفت، چرا که دشمن از این فرصت استفاده خواهد کرد و به اهداف خود نزدیک شده و در منحرف کردن مسیر جوانان موفق خواهد شد.
کد خبر: ۷۸۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 18 August 2015

به گزارش خبرنگار ما ، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ستاد خبری روز جهانی مسجد با تأکید بر اهمیت بزرگداشت این روز اظهار داشت: «مسجد» بیت‌الله و از آنِ خداست و حفظ قداست آن از مهم‌ترین نکاتی است که باید رعایت شود.

وی ادامه داد: به لحاظ فقهی نیز اگر مسجدی آلوده شود، پاک کردن آن واجب فوری است و حتی دیوار بیرونِ مسجد نیز اگر ناپاکی بر آن عارض شود، بر هر مسلمانی واجب است که فورا به تطهیر آن اهتمام ورزد و این مسأله نشان از آن دارد که مسجد از جایگاه و ارزش والایی برخودار است که نمی توان از آن غافل شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: از سوی دیگر از نظر معنوی نیز مسجد باید پاک و مطهر باشد و افرادی که معذوریت شرعی دارند در آن توقف نداشته و وارد نشوند، بنابراین در کتب فقهی قداست این مکان حتی مهم‌تر از حرم مطهر ائمه اطهار(ع) برشمرده شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار داشت: در این راستا روز جهانی مسجد روزی است که ضمن بزرگداشت آن، باید نسبت به مسائل ذکر شده و تذکر آن به مردم اقدام کرد و افراد جامعه بدانند پاک و مطهر نگه داشتن مساجد چه از نظر ظاهری و چه معنوی و باطنی از اموری است که باید در رأس قرار گیرد و همان طور که مسیحی و یهودی به تمیزی و احترام به کلیسا و کنیسه توجه دارند، مسلمانان نیز به این مسأله اهمیت دهند.

آیت‌الله مجتهد شبستری با بیان اینکه امام خمینی(ره) فرمودند: «مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید»، گفت: برای تحقق این امر، مسجد نباید تنها به جایی برای اقامه نماز تبدیل شود، هر چند برپایی نماز امری مهم و در صدر است، اما دایر کردن کلاس‌های فرهنگی و اعتقادی برای مردم به ویژه جوانان به منظور فراگرفتن امور و احکام دینی و تقویت بنیه اعتقادی از جمله مسائل مهمی است که باید در نظر گرفت و از مسجد به عنوان پایگاهی برای نشر و ترویج آن استفاده کرد.

وی افزود: خطر خالی شدن مساجد از جوان‌ها را نباید دست‌کم گرفت، چرا که دشمن از این فرصت استفاده خواهد کرد و به اهداف خود نزدیک شده و در منحرف کردن مسیر جوانان موفق خواهد شد.

آیت‌الله مجتهد شبستری با تأکید بر اینکه مساجد باید کانون پیاده‌سازی برنامه‌های متنوع فرهنگی و اعتقادی برای جوان‌ها باشند تا این قشر از جامعه جذب خانه خدا شوند، خاطرنشان کرد: دشمن در پی آن است که مردم و جوانان را از مسجد متنفر کند و تا در این اماکن مقدس حضور پیدا نکرده و به تدریج نسبت به این مکان‌ها بدبین و دلزده شده و آرام آرام اعتقادات خود را از دست بدهند، بنابراین مسجدستیزی از اقدامات و برنامه‌های مهم استکبار جهانی و گروه تروریستی داعش است که تخریب این مکان‌ها محصول این هدف است و ما مشاهده می‌کنیم.

امام جمعه تبریز در ادامه با اشاره به ویژگی‌های یک مسجد موفق و پویا، تصریح کرد: مسجدی پویا و زنده است که مملو از جوان‌ها باشد و این حضور اعم است از حضور در صف‌های نماز جماعت و برنامه‌های متنوع دیگر؛ در این راستا نباید مسجد را مکانی منحصر به محلی برای برگزاری مراسم ختم و نماز کرد، بلکه می‌توان در این مکان‌های مقدس مراسم جشن و شادی و حتی عروسی با رعایت احترام و شئون آن برپا کرد.

آیت‌الله شبستری یادآور شد: باید به جایگاه مسجد در صدر اسلام بازگشت؛ همان طور که مسجد مکانی برای رجوع به مسائل مختلف و حتی قضاوت بود، امروز نیز به نقش و کارکردهای متنوع آن بازگردیم.

وی ادامه داد: رژیم اشغالگر قدس سردمدار دشمنان اسلام است و از سوی دیگر مسجد نیز در اسلام نماد و جایگاه مهمی برای عبادت به شمار رفته است، بنابراین آن‌ها خواستند قبله مسلمانان را از بین برده و خود به غده سرطانی در خاورمیانه برای مسلمانان تبدیل شوند و به آن‌ها آزار و اذیت برسانند.

امام جمعه تبریز ابراز داشت: همین مسأله موجب شد تا رژیم صهیونیستی بخواهد نهایت عداوت خود را با به آتش کشیدن مسجدالاقصی قبله اول مسلمین به آن‌ها نشان دهند و با این کار امت اسلامی را تحریک و روح آن‌ها را جریحه‌دار کنند، اما این رژیم نتوانست با این اقدام خود آن منطقه را به طور کامل به اشغال خود درآورد، بنابراین، هدف آن‌ها از به آتش کشیدن این مکان مقدس کاملاً واضح است.

آیت‌الله شبستری در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا مسلمانان باید به وظیفه خود در خصوص حفظ مسجدالاقصی اهتمام ورزند و احساس عداوت همیشگی رژیم صهیونیستی را با خود درک کرده و فراموش نکنند اسراییل چه جنایاتی را در حق مردم زجر کشیده فلسطین روا می‌کند.

گفتنی است، به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران روز به آتش کشیده‌شدن مسجد الاقصی از سوی صهیونیست‌ها (30 مرداد، 21 آگوست) به عنوان «روز جهانی مساجد» تصویب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار