این روزها وضعیت محیط زیست گیاهی و جانوری در استان ایلام نان وضعیت غم انگیزی پیدا کرده است که هر روز باید منتظر حوادث و اتفاقات مختلف و البته ناگوار در این زمینه بود.
کد خبر: ۷۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 15 August 2015
به گزارش تابناک ایلام ،مدتی است از طریق خبرگزاریهای رسمی وسایتهای مختلف خبری ومتعاقبا درفضای مجازی اخبارهای متعددی از شکار وحوش در نقاط مختلف کشور مخابره می شود وتقریبا این موضوع به خبر روز این خبرگزاریها وسایتهای خبری بدل شده است.
استان ایلام نیز سهمی از این ماجرای تلخ را به خود اختصاص داده است ،پس ازانتشار تصویر پلنگ شکار شده در شهرستان ایوان در فضاهای مجازی که چند ماه پیش به شکل گسترده ای صورت گرفت و واکنشهای مختلفی را نیز به دنبال داشت، چند روز پیش نیز انتشار چند عکس از یک قوچ وحشی شکار شده با زخمهای متعدد در بدن که ناشی از اثابت گلوله واکنشهای متعددی را در فضای مجازی ومخاطبین سایتهای خبری درپی داشت.
این قوچ وحشی که گفته شده است در منطقه شکار ممنوع کولگ شهرستان مهران و در منطقه مرزی بین ایران و عراق کشته شده است و دیدن پیکره زخمی و خون آلود آن روح وروان هر انسانی  را به درد می آورد این درحالیست که گزارشهای خبری مخابره شده از اداره کل محیط زیست استان ایلام حکایت از درگیری محیط بانان این اداره کل با شکارچیان متخلفی دارد که گویا پس از کشتن قوچ بی پناه آن را رها نموده اند.
اما آنچه که در این تصاویر منتشر شده خبر ساز شده است نه عکس آن قوچ شکار شده بلکه عکس یادگاری کارکنان حفاظت محیط زیست استان ایلام بوده که در حالتهای گوناگون و در حال لبخند زدن با جنازه آن قوچ نگون بخت منتشر شده است.
دستگیری شکارچیان متخلف قوچ وحشی و تحویل به مراجع قضایی
تصویری که این عکسها به مخاطب عام القاء میکنند در برداشت اول اینگونه است که گویا این افراد که لباس محیط زیست هم بر تن دارند شکارچی این حیوان بیچاره بوده اند و از کشتن آن خوشحال هستند در حالیکه واقعیت چیز دیگری است.
این عکسها که مشخص نیست توسط چه کسانی انتشار یافته و هدف از ان چه بوده است در مدت زمان کمی در بسیاری از فضاهای مجازی استان ایلام و سطح کشور منتشر و دست به دست شده اند.
در این ارتباط معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام در توضیحات کوتاهی در باره این اتفاق گفت: این عکسها مربوط به شانزدهم مردادماهامسال  بوده و محل وقوع تخلف، منطقه حفاظت شده کولگ و زیستگاه ورچل است .
ابدالی افزود: افرادی که در عکس دیده میشوند محیط بانان زحمتکش صالح آباد ؛ مهران و شهرستان ایلام هستند که در پی وقوع تخلف شکار یک راس قوچ توسط 3 نفر شکارچی متخلف پس از تعقیب و گریز فراوان موفق به دستگیری آنها و تشکیل پرونده و تحویل به مراجع محترم قضایی شهرستان مهران شده اند .
چرایی افزایش حضور شکارچیان متخلف در کولگ مهران وافزایش درگیری با محیط بانان؟!
خبر درگیری محیط بانان محیط زیست ایلام با شکارچیان و دستگیری گاه به گاه تعدادی از آنان در حالی صورت می گیرد که خبرهای مربوط به شکارهای بی رویه در مناطق حفاظت شده ایلام که بیشتر آنها نیز به دور از چشم محیط بانان صورت گرفته و دستگیر هم نمی شوند هر زمانی به گوش میرسد.
یکی از مهمترین این مناطق که گویا از کنترل محیط بانان حفاظت محیط زیست ایلام خارج شده است منطقه شکار ممنوع کولگ در نقطه مرزی ایران و عراق در شهرستان مهران است.
خبرهای رسیده از وضعیت جولان شکارچیان در این منطقه به گونه ای است که در صورت استمرار این روند باید در زمانی نه چندان طولانی متأسفانه شاهد انتقراض گونه های باقی مانده از شکارهای این منطقه بود.
سوال بسیاری از طرفداران محیط زیست ایلام از مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست این استان این است که چرا واقعاً جولان شکارچیان در مناطق حفاظت شده استان و خصوصاً منطقه شکار ممنوع کولگ روز به روز بیشتر شده و راه مقابله با این شکارچیان و کنترل کامل این منطقه  که با برنامه ریزی و عزم جدی چندان هم دشوار نمی باشد تا این اندازه سخت شده است؟
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
یک سر به سایت های زیست محیطی بزن مانند دیده بان حیات وحش ایران دهها عکس شبیه این عکس می بینی نیاز به دروغ پردازی شما نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار