سوال تابناک از مصاحبه اخیر مدیرعامل جامعه هتل‌داران گیلان؛
هزینه های بالای اقامت و عدم تطابق آن با واقعیت های اقتصادی جامعه و نقاط ضعف متعدد هتل ها و هتل داران در ارائه خدمات، متناسب با قیمت ها و نبود حمایت جدی دولت از این بخش خصوصی از جمله مواردی است که می توان عدم استقبال مسافران را با خود همراه سازد.
کد خبر: ۷۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 12 August 2015
بدون شک هتل داری را باید ستون فقرات صنعت پردرآمد گردشگری عنوان کنیم. صنعتی که امروز به بزرگترین صنعت خدماتی در جهان تبدیل شده است و حتی بخشی از درآمدهای اصلی کشورهای توسعه یافته را تأمین می‌کند.

به گزارش تابناک گیلان، امروزه صحبت های زیادی در خصوص توسعه فعالیت بخش خصوصی و پشتیبانی دولت از آن دیده می شود،حال این حمایت ها انجام بشود یا خیر بحث جداگانه ای است اما با توجه به مصاحبه اخیر مدیرعامل جامعه هتل‌داران گیلان که اظهار کرد: 60 درصد ظرفیت هتل های استان خالی است،جا دارد که از ایشان پرسیده شود چگونه و با توجه به کدام داشته ها 40 درصد ظرفیت هتل های گیلان را پر کرده اید!؟

هزینه های بالای اقامت و عدم تطابق آن با واقعیت های اقتصادی جامعه و نقاط ضعف متعدد هتل ها و هتل داران در ارائه خدمات، متناسب با قیمت ها و نبود حمایت جدی دولت از این بخش خصوصی از جمله مواردی است که می توان عدم استقبال مسافران داخلی و خارجی را با خود همراه سازد.

با کدام داشته ها 40 درصد ظرفیت هتل های گیلان را پر کرده اید!؟

تقریبا اکثر کارشناسان گردشگری بر این باورند بسیاری از مسافرانی که به گیلان می‌آیند از وضعیت خدمات هتل‌ها ناراضی هستند. تا جایی که اغلب مسافران ترجیح می‌دهند شب‌ها را در فضای باز بوستان‌ها مستقر شوند. از سوی دیگر کارتون‌دست‌ها هم وارد عمل شده‌اند و در رقابت با هتل‌ها توانسته‌اند موفقیت داشته باشند. این سوئیت‌ها شاید از نظر کیفیت چندان مطلوب نباشند اما از نظر قیمت به شدت با هتل های گیلان قابلیت رقابت را دارند.

باید به این مسئله توجه داشته باشیم خدمات ارائه شده در صنعت هتل داری یک خدمت لوکس به حساب می‌آید که مخاطب آن در شرایط فعلی همه مردم ایران نیستند. در چندساله اخیر وضعیت اقتصادی مردم بر اساس آمار و ارقام رسمی ضعیف‌تر شده است و کاهش پس اندازها باعث شده تا خرید خدمات سفر از سبد خرید خانواده‌ها بیرون بماند. شاید بتوان گفت نخستین راهکار برای بهبود اوضاع صنعت هتل داری بهبود وضعیت معیشتی مردم است. امری که تحقق آن در دست فعالان این حوزه نیست.

با کدام داشته ها 40 درصد ظرفیت هتل های گیلان را پر کرده اید!؟

اما مؤلفه دوم را باید بهبود وضعیت زیرساخت‌های مسافرتی و هتلینگ عنوان کرد. امروز هتلداری یک رشته تخصصی در تحصیلات تکمیلی به حساب می‌آید و این مسئله خود نشان می‌دهد جلب رضایت مشتریان هتل‌ها نیازمند دانش، فناوری و اطلاع از اقتضائات روز است. اما متأسفانه صنعت هتلداری ایران به جز چند برند مطرح همچنان در وضعیت سنتی باقی مانده‌اند و نتوانسته‌اند در مسیر افزایش کیفیت خدمات گام بردارند.

از سوی دیگر دولت باید در توسعه سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه گردشگری تسهیلات بهتری فراهم آورد. وقتی پای درددل فعالان حوزه گردشگری می‌نشینیم اغلب آنها از شرایط سخت دریافت مجوزهای لازم گلایه می‌کنند و اذعان دارند این سخت گیری‌های بیجا مانع از آن می‌شود که سرمایه‌گذاران تمایلی برای حمایت از فعالان این عرصه داشته باشند.

با توجه به توافق هسته ای اخیر و باز شدن درهای کشور،صنعت گردشگری کشورمان با افزایش سفر گردشگران خارجی در حالی وارد مرحله تازه‌ای از دوران شکوفایی و توسعه خود می شود که این صنعت پردرآمد غیرنفتی وضعیت چندان مطلوبی ندارد.

به گزارش تابناک گیلان، با همه موارد ذکر شده اما مدیرعامل جامعه هتل‌داران گیلان از خالی ماندن ظرفیت 60 درصدی هتل های استان گله می کند،درحالی که با توجه به واقعیت های امروز گیلان،جای تعجب دارد که چگونه 40 درصد ظرفیت ها تکمیل شده است!؟

با کدام داشته ها 40 درصد ظرفیت هتل های گیلان را پر کرده اید!؟

در پایان مصاحبه جواد عباسی مدیرعامل جامعه هتل‌داران گیلان را با هم مرور می کنیم.

مدیرعامل جامعه هتل‌داران گیلان از وجود 10 هزار تخت در تاسیسات اقامتی استان خبر داد و گفت: 60 درصد از ظرفیت هتل‌های گیلان در فصل گردشگری خالی است.

جواد عباسی در جلسه بررسی وضعیت هتل‌ها و تالارهای شرق گیلان اظهار کرد: تعداد 110 هتل با 6 هزار اتاق و 10 هزار تخت در استان وجود دارد.

وی بر ساماندهی پذیرش مسافران توسط هتلداران در گیلان تاکید کرد و افزود: امسال در فصل گردشگری 40 درصد از ظرفیت هتل‌های استان پر است و 60 درصد ظرفیت خالی داریم.

وی گیلان را جزء چهار استان برتر از نظر ظرفیت پذیرش گردشگران در کشور خواند و اظهار کرد: ظرفیت هتل‌های دو و سه ستاره در پذیرش گردشگران در گیلان تاثیرگذار است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار