رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری یزد:
رییس سازمان حمل و نقل شهرداری یزد با اشاره به عدم استقبال شهروندان یزدی از بلیط نیم بهای اتوبوس های شهری در روز حمل و نقل، اظهار داشت: خدمات دهی اتوبوس های شهری به بهترین نحو ممکن صورت می گیرد و علت این عدم استقبال شایسته از ناوگان حمل و نقل عمومی فرسودگی این ناوگان است.
کد خبر: ۶۹۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 25 December 2018

به گزارش تابناک یزد؛ اهمیت حمل و نقل و لزوم پرداختن به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری سبب شد تا شورای اسلامی شهر یزد در نشست بیست و چهارم آذرماه خود طی مصوبه ای بلیط اتوبوس های درون شهری را در روز حمل و نقل نیم بها اعلام کند تا شاید به مناسبت روز حمل و نقل و به بهانه نیم بها شدن هزینه بلیط های اتوبوس شهری، مردم با این ناوگان مجددا آشتی کنند که متاسفانه این روز هم مانند دیگر ایام سال به پایان رسید و استقبال چندانی از اتوبوس های شهری صورت نگرفت.

محمد رضا شفیعی رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری یزد در گفت و گو با تابناک یزد با تایید اینکه استقبال از وسایل حمل و نقل عمومی کم شده است، اظهار داشت: در سال های گذشته، روزانه بیش از ۹۰۰ نفر از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کردند اما در حال حاضر این تعداد به ۲۷۵ نفر رسیده است.

شفیعی با اشاره به اقدامات سازمان حمل و نقل شهرداری یزد در راستای افزایش استقبال از ناوگان حمل و نقل عمومی، تشریح کرد: ما باید برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برنامه ریزی و تصمیماتی را اتخاذ کنیم که در این راستا می توان به نیم بها شدن بلیط در روز حمل و نقل عمومی اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: برنامه دیگر ما مبحث سه شنبه های بدون خودرو می باشد که تصمیم داریم در آن روز نیز بلیط وسایل حمل و نقل عمومی نیم بها گردد که برنامه ریزی این مهم را به شورای اسلامی شهر یزد جهت تصمیم گیری فرستاده ایم.

شفیعی عدم استقبال شهروندان یزدی از طرح نیم بها شدن بلیط های اتوبوس شهری را ضعف در اطلاع رسانی این مهم عنوان و بیان کرد: با همکاران رسانه ای در رابطه با اطلاع رسانی بلیط نیم بهای اتوبوس های شهری در روز حمل و نقل صحبت کردیم اما با توجه به تصمیم گیری سریع درباره این موضوع، اطلاع رسانی به نحو شایسته ای صورت نگرفت؛ این مهم باید حداقل از یک هفته قبل اطلاع رسانی می شد.

وی در پاسخ به این انتقاد که شرایط نامطلوب ناوگان حمل و نقل عمومی بخش عظیمی از چرایی عدم استقبال شهروندان یزدی را شامل می شود؛ تاکید کرد: خدمات دهی اتوبوس های شهری به بهترین نحو ممکن صورت می گیرد و نسبت به این مهم دقت و جدیت ویژه ای در دستور کار قرار داده ایم.

شفیعی در این باره تشریح کرد: به طور مثال بر روی نظافت اتوبوس و لباس رانندگان تاکید جدی داریم و قطعا اتوبوس کثیفی در سطح شهر نیست. هیچ یک از رانندگان حق کشیدن سیگار در اتوبوس را ندارند و همچنین بر داشتن اخلاق خوب با مسافران تاکید جدی صورت گرفته است که البته رعایت مضاعف رانندگان را می طلبد.

رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری یزد علت عدم استقبال شایسته از ناوگان حمل و نقل عمومی را فرسودگی این ناوگان اعلام و بیان کرد: جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق شورای اسلامی شهر و شهرداری در حال پیگیری هستیم. بودجه امسال برای خرید وسایل نقلیه این ناوگان 9 میلیارد تومان بوده که ما تاکنون 11 میلیارد هزینه خرید اتوبوس و مینی بوس پرداخته ایم به نحوی که هم اکنون از 12 دستگاه اتوبوس و 15 دستگاه مینی بوس در پایانه مسافربری میدان امام علی(ع) رونمایی شد. برای سال آینده نیز تصمیم گرفتیم تا 13 میلیارد تومان در جهت نوسازی اتوبوس های شهری هزینه کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال های گذشته برای خرید اتوبوس به طور تقریبی 5/82 درصد از هزینه را دولت عهده دار بود و تنها 5/17 درصد از مجموع هزینه را شهرداری پرداخت می کرد اما در این وهله تمامی هزینه های مرتبط با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را شهرداری یزد پرداخت کرده و هیچ حمایتی از سوی دولت در این باره صورت نگرفته است.

رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری یزد در انتقاد به مسیر حمل و نقل شهری نیز با بیان اینکه یزد تنها شهری است که خیابان یک طرفه ندارد، اظهار داشت: طرح محدودیت ترافیک در شهر نیز از دیگر اقدامات در دستور کار می باشد. در اکثر شهر های ایران طرح محدودیت ترافیک وجود دارد ولی شهر یزد در بین شهرهای ایران تنها شهری است که خیابان یک طرفه ندارد. اگر محدودیت های ترافیکی وجود داشت مردم استقبال بیشتری از وسایل حمل و نقل عمومی می کردند.

طرح نیم بها شدن بلیط های اتوبوس های شهری و دیگر اقدامات صورت گرفته هرچند تاکنون ناموفق بوده اند اما لااقل نشان داد که نگرانی، اراده و دغدغه ای در پشت پرده این عدم حضور شهروندان، نهفته است.

بی شک دود این قهر پیش آمده شهروندان یزدی با ناوگان حمل و نقل عمومی شهر در چشم همگان فرو خواهد رفت که نیازمند پیگیری جدی و مضاعف مسئولان جهت افزایش استقبال از این ناوگان و نجات آینده ترافیکی و زیست محیطی این شهر می باشد.

حال که خدمات دهی اتوبوس های شهری از نظر مدیران و متولیان امر شایسته و بدون نقص است باید منتظر ماند تا اتوبوس های جدید خریداری شده نیز به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شوند و بررسی نمود که نوسازی این ناوگان چه تاثیری در میزان استقبال شهروندان از اتوبوس های شهری خواهد داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار