معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان:
معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با بیان اینکه رسانه‎های توسعه‌مدار، راه را همواره می‌سازند تا مردم با استفاده از آنها دربارۀ جهان پیرامون خویش آگاهی درستي پيدا كنند، گفت: نقد، جزو اصلی رسانه‌های توسعه‌مدار است و به همين دليل است كه قدرتمندان در جامعه همیشه از چنین رسانه‌هایی درنقد منافع آنها هراس دارند و تلاش مي‌كنند حیثیت رسانه را تخريب كنند.
کد خبر: ۶۲۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳ 25 June 2018

محمدامین صالحی‌نژاد در جلسه شورای اداری استان که امروز دوشنبه، چهارم تیرماه در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: رسانه، بازتاب دهنده افکار عمومی جامعه است و بايد بتواند در شرايط مختلف سياسي اجتماعي، به وظيفه خود عمل كند. رسانه‌ها‌، روابط عمومي مديران نيستند كه در مقام شرح و بسط سخنان مديران و تحسين و تمجيدشان برآيند. بلكه رسانه در عصر حاضر، حکم تیغ دو لبه‎ای را دارد که بر افكار عمومي نيز بسيار تاثيرگذار است. هم می‌تواند مخرب جامعه باشد و هم می‌تواند نقشي اساسی در توسعه همه جانبه داشته باشد.

وی افزود: توجه به نقش و اثر رسانه در سیاست‌گذاری ملی و منطقه‎ای از اهمیت اساسی برخوردار است. چرا که در فرآیند توسعه، نقشي اساسی دارد. مدیریت کلان کشور نیز بايد ضمن شناخت انواع رسانه و قدرت نفوذ هر کدام در میان مخاطبان، زمینه سرمایه‌گذاری جهت پیشبرد برنامه‌ها و تبلیغات لازم در آن حوزه را در دستور کار خویش قرار دهد.

جانشین خبرگزاری ایسنا منطقه خوزستان بیان کرد: رسانه ها، حکم آینه را ندارند؛ بلکه نقش «نورافکن» را بازی می‌کنند و تاثير معناداری در شکل‌گیری ادراک و افکار جامعه دارند. در وضعیت کنونی، کشور عزیز ما ایران و استان خوزستان، تنها در حوزه اقتصادی دچار مشکل نيست، بلکه در همه امور، هم از بعد فرهنگی، هم از لحاظ اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم که نیازمند برنامه‎ریزی ویژه رسانه‎ای برای طرح مشکلات و كاهش آن، با الگوهای رسانه ای است تا بتوان از طریق این واسطه، به چاره‌جویی جمعی پرداخت.

وی گفت: رسانه‌های موثر را می‎توان به چند دسته دیداری ـ شنیداری (رادیو و تلویزیون و مشتقات آن)، الکترونیک (سایت ها و اینترنت)، مکتوب (روزنامه ها، هفته نامه ها و مجلات) و سایر (موبایل و سایر) تقسیم بندی کرد و امروز قدرت سایر رسانه ها نیز کمتر از رسانه های الکترونیک و حتی دیداری و شنیداری نیست؛ اين در حالي است كه تحلیل محتوای مناسبی برای ادامه رشد و توسعه روند در رسانه صورت نگرفته و یا سازمان های دولتی - حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - توانایی بررسی نقش رسانه در فرایند توسعه را نداشته است.

صالحی نژاد خاطر نشان کرد: رسانه‎های توسعه‌مدار، راه را همواره می‌سازند تا مردم با استفاده از آنها دربارۀ جهان پیرامون خویش آگاهی درستي پيدا كنند. در حالی که رسانه های مخرب و محافظه کار راه را پیچیده می‌كنند و با کاهش امید مردم در فرایند توسعه، از شادابی آنها کاسته و افکار عمومی را کلاف سردرگمی می‎سازند که نیل به پیشرفت را در مخیلۀ مردم از بین می برند. ولي بدانيم كه نقد، جزو اصلی رسانه‌های توسعه‌مدار است و به همين دليل است كه قدرتمندان در جامعه همیشه از چنین رسانه‌هایی درنقد منافع آنها هراس دارند و تلاش مي‌كنند حیثیت رسانه را تخريب كنند. برای نقد، باید ظرفیت و تحمل نقد وجود داشته باشد و اگر ظرفیتی برای نقد نباشد و تحملی برای شنیدن نقایص وجود نداشته باشد، پیشبرد امور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

وی افزود: امروزه روند توسعه کشور نیز دچار مشکل شده است و نیازمند رسانه‌های توسعه‌مدار برای پیشبرد امور هستيم. در چند سال گذشته، روزمره گی، تفکر غیراستراتژیک، نداشتن تصویر درست از آینده و پیروی از فشارهای اجرایی، ویژگی برنامه های توسعه کشور بود و لازم است با کمک رسانه های توسعه مدار، از این مدار باطل خارج شويم.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان گفت: رسانه‌ها برای جلوگیری از ناامیدی یا امیدوار کردن مردم، طبیعی و بدیهی است که باید خبرها، رویدادها و گزارش‌هایی که خبر امیدوارکننده و آینده قابل اعتماد را ارائه می‌دهند، منتشر کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که این نوع رویدادها در جامعه، پیش‌روی ما قرار بگیرد، اما اگر اتفاقاتی که پیش می‌آید موجب نگرانی شود، طبیعتا رسانه‌ها نمی‌توانند کاری انجام دهند، به دلیل اینکه باید گزارشگر واقعیت‌هایی باشند که پیش‌روی ماست.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها بازتابی از رویدادها را انتقال می‌دهند و اگر مشکلی در سطح جامعه باشد، رسانه‌ها مجبورند که واقعیت آن را بازتاب دهند اما اگر مشکلی در جامعه مطرح می‌شود، باید سعی شود که در کنار آن راه‌هایی برای رفع آن مشکل در رسانه‌ها بيان شود و راه‌حل‌هايي كه از سوي مخاطبان ارائه مي‌شود، به مديران انتقال يابد.

صالحی نژاد عنوان کرد: در يك دهه گذشته، مسايل و مشكلات استان خوزستان، از گرد و غبار گرفته تا موضوع آب و موارد متعدد ديگر، افزايش داشته و مشكلات اقتصادي نيز روز به روز فشار بيشتري بر مردم وارد كرده است. بخشي از اين مشكلات ناشي از فشارهاي بيروني و بخش عمده‌اي ناشي از سوء مديريت‌هاي گذشته بوده است. به هر صورت، خوزستان امروز با مشكلات بسياري مواجه است و ميزان تمايل مردم از زيستن در اين استان كاهش يافته است. در چنين شرايطي، نمي‌توان از رسانه‌هاي استان انتظار داشت خبرهاي غيرواقعي منتشر كنند و اگر رسانه‌اي در يك روز غبارآلود، عكس‌هايي از آلودگي هوا منتشر كرد، آن رسانه را به سياه‌نمايي متهم كنيم! بلكه بايد به فكر راه چاره براي حل مشكلات بود. بنده نيز به نمايندگي از فعالان رسانه‌اي استان مي‌پذيرم كه رسانه‌ها بايد ظرفيت‌هاي استان را نيز بازگو كنند و تنها به بيان مشكلات نپردازند؛ ولي اگر نمودار مشكلات استان سير صعودي داشته باشد، قبول كنيم كه رسانه ديگر نمي‌تواند اميد واهي به جامعه تزريق كند.

وی گفت: در آخر، داستان تكراري مشكلات رسانه‌ها و خبرنگاران را بازگو مي‌كنم. همانطور كه بارها بيان شده است، خبرنگاران از شرايط معيشتي دشواري برخوردارند و امروزه مديريت رسانه بسيار دشوار شده است. رسانه‌اي كه بخواهد استقلال خبري خود را حفظ كند، ناچار است استقلال مالي داشته باشد و در شرايط اقتصادي امروز كشور، چنين كاري بسيار دشوار است. در حال حاضر بسياري از رسانه‌ها با مشكلات عديده‌اي در تامين ملزومات كاري خود، مانند كاغذ، دوربين و حتي اجاره محل استقرار مواجه هستند و منابع درآمدي مشخصي، به‌جز آگهي نيز ندارند؛ در چنين شرايطي، ممكن است رسانه دچار تزلزل شود و فساد خبري از همين‌جا آغاز مي‌شود.

صالحی نژاد تصریح کرد: خوزستان از جمله استان‌هاي پيشرو در حوزه رسانه است و از مديران محترم استان نيز انتظار مي‌رود براي حفظ شان رسانه‌هاي آبرومند استان، تلاش و راهكارهايي براي حمايت از اين نهادهاي فرهنگي اتخاذ كنند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار