این گزارش می افزاید نخستین بار نیست که دولت آمریکا با هدف کاهش بهای جهانی نفت خام، از عربستان سعودی چنین درخواستی می کند. برای مثال، جرج دابلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا اوایل سال 2008 میلادی، درست پیش از افزایش تاریخی بهای طلای سیاه درخواست مشابهی را از ریاض مطرح کرده بود. این مطالبه دولت بوش با واکنش منفی مقامات سعودی مواجه شد. چند ماه پس از آن بود که مشکل بالا بودن بهای نفت، به سبب به وجود آمدن بحران مالی برطرف شد.

همچنین در سال 2012 میلادی، پس از وضع تحریم های بین المللی علیه ایران که سطح صادرات نفتی این کشور را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش داد، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، از عربستان سعودی خواست میزان عرضه خود را افزایش دهد.

این گزارش می افزاید اکنون دولت آمریکا خود را در وضعیتی مشابه شش سال قبل می بیند. بهای جهانی نفت در سال جاری میلادی به بالاترین سطح در چند سال اخیر رسیده است. چشم انداز وضع مجدد تحریم‌های ایران (توسط آمریکا) باعث شده که این روزها بهای نفت همچنان سیر صعودی داشته باشد. اگر چه باید گفت نکته غیرمعمول درخصوص درخواست دولت کنونی آمریکا (در مقایسه با درخواست های دولت های پیشین این کشور) این است که طبق گزارش بلومبرگ، دولت ترامپ یک رقم خاص مدنظر دارند: اینکه عربستان و دیگر اعضای اوپک باید سطح تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند. اگر چه، گزارش خبرگزاری رویترز چنین چیزی را تایید نمی کند. نگارنده مطلب در ادامه می افزاید: به نظر می رسد اعضای اوپک این بار تمایل بیشتری برای برآورده کردن درخواست آمریکا مبنی بر افزایش سطح تولید خود دارند. دبیر کل اوپک چند هفته پیش اعلام کرد توییت ماه آوریل ترامپ بر محاسبات آنها تاثیر داشته است و اعضای اوپک ضرورت جلوگیری از افزایش بیش از اندازه بهای نفت را درک می کنند.

از سوی دیگر، از اظهارات ماه مه استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، می توان اینطور برداشت کرد که واشنگتن و ریاض درخصوص چنین احتمالی پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران، گفتگو کرده اند.

مقامات اوپک چند روز پیش در کویت گرد هم آمدند تا پیش از نشست بیست و دوم ژوئن به راهبردی درخصوص آنچه متعادل نگاه داشتن سطح عرضه نفت با تقاضای روزافزون برای این ماده (در صورت کاهش عرضه در بخش هایی از جهان) عنوان شده است، گفتگو کنند.

نگارنده مطلب در پایان چنین نتیجه گیری می کند که تکرار چنین اظهاراتی می تواند بیانگر آن باشد که اعضای اوپک قصد دارند سطح تولید خود را در سال جاری میلادی و پیش از موعد مقرر، افزایش دهند.


//باشگاه خبرنگاران جوان