مدیر کل موزه‌های کشور خبر داد؛
مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول و تاریخی کشور با اشاره به رشد 15 درصدی بازدیدكنندگان موزه‌های کشور، اظهار كرد: لازمه پیشرفت بیشتر صنعت موزه‌داری در كشورمان بکارگیری دانش، تجربه و تکنولوژی کشورهای موفق در اين زمينه است كه ساخت موزه بزرگ یزد با مشارکت آلمانی‌ها نيز در همين راستا دنبال مي‌شود.
کد خبر: ۶۱۲۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹ 28 May 2018

دكتر «محمدرضا کارگر» با اشاره به فعاليت 60 موزه در کشورمان كه در سال گذشته پذيراي 22.5 میلیون بازديدكننده داخلي و خارجي بوده‌اند،‌ گفت: به طور میانگین 15 درصد افزایش بازدید از موزه‌ها را در سال گذشه شاهد بودیم ولي این آمار با نسبتي غیریکسان در موزه‌ها توزیع و به ایجاد درآمد منجر شده است. 

وي با اشاره به بازديد بيش از 100 ميليون بازديد‌كننده از موزه‌هاي كشور فرانسه به عنوان یکی از کشوهای پیشتاز صنعت موزه‌داری، عنوان كرد: از مجموع اين تعداد بازديد‌كننده، رقم بسیار ناچیزی از آنها را مردم خود فرانسه شامل مي‌شوند ولي خوشبختانه در كشور ايران، استقبال خوبي از سوي خود مردم كشورمان از موزه‌ها مي‌شود.

كارگر افزود: البته با اين وجود موزه‌های ایران از ظرفیت‌هاي بیشتری برخوردار هستند و بايد تلاش كنيم تا هر ايراني حداقل سالي يك مرتبه از موزه‌هاي كشور بازديد كنند كه در اين صورت آمار بازدیدکنندگان موزه‌ها با جمعیت كشورمان برابري خواهد كرد.

وی يكي از شاخص‌هاي مهم در ارزيابي عملكرد موزه‌ها را تعداد بازدیدکنندگان فعال آنها برشمرد و افزود: موزه باید بتواند در جامعه خود تاثیر بگذارد، بازدیدکننده فعال ایجاد کند و آموزش و انتقال مفاهیم داشته باشد. 

اين مسئول ادامه داد: از طرفی بازدیدکننده فعال نيز فردي است که بی‌تفاوت و مانند یک ویزیتور از موزه نگذرد بلكه در حين بازديد، کنکاش، تفکر، تعمق و تبلیغ کند تا از این راه موزه‌ها مرزی میان بازدیدکننده‌هاي فعال و غیر‌فعال شوند. 

وي لازمه افزایش بازدید از موزه‌ها را منوط به ایجاد اتفاقاتي جدید در حوزه موزه‌داری دانست و افزود: موزه‌های كشورمان بايد از اين عنصر براي جذب بازديدكنندگان بهره‌مند شوند كه نمونه بارز آن را مي‌تواند نمایشگاه موزه لوور در تهران نام برد.

كارگر در مورد علل بروز نبودن نسبی صنعت موزه‌داري در كشورمان نيز اظهار کرد: در واقع موزه‌داری علمی متشکل از سه بخش تجربه، علم و بکارگیری تکنولوژی است لذا در کشورهایی که پیشینه‌ي موزه‌داری بیشتري نسبت به كشورمان دارند، قطعاً تجربه بیشتر و پیشرفت و موفقیت بیشتری نیز وجود دارد هر چند كه ايران نيز در حوزه موزه‌داری نسبت به سابقه 80 ساله خود، جایگاه خوبی را داراست.

وی لازمه پیشرفت بیشتر در زمینه بروز شدن علم موزه‌داری را بکارگیری دانش، تجربه و تکنولوژی کشورهای موفق در اين حوزه خواند و بیان کرد: موزه بزرگ یزد كه با مشارکت سرمایه‌گذاران آلمانی در حال ساخت است نيز دقيقاً در همين مسير دنبال مي‌شود.

این مسئول برگزاري برنامه‌هاي مشترك با موزه‌هاي ديگر كشورها را نيز نوعي تعامل و تبادل علم و سرمایه در اين حوزه برشمرد و گفت: برنامه‌هاي مشترك تهران با موزه لوور فرانسه در كشورمان منجر به بازدید 13 هزار گردشگر داخلی و خارجی شد. 

وی با بيان اين كه تغییرات زیاد در حوزه موزه‌داري نيازمند سرمايه‌گذاري فراواني است، گفت: با اين وجود موزه‌های ایجاد شده در كشورمان از بالاترین استانداردهای موجود برخوردار هستند و موزه‌های قدیمی که با کیفیت پایین‌تری ایجاد شده‌اند نيز با ايجاد تحولاتي در بخش محتوايي آنها در حال به‌روز‌سازی هستند.

مدیر کل موزه‌های کشور كه در حاشيه بازديد از اولین موزه خودروهای کلاسیک کشور در یزد به عنوان موزه برتر امسال کشور با ايسنا گفت‌وگو مي‌كرد، اظهار كرد: موزه خودروهای کلاسیک یزد نیز می‌تواند با آوردن اشیا و امکانات جدید مانند خودرو برخی افراد شاخص براي نمايش در اين موزه، تحولی در اين موزه ایجاد كند و حتی باعث جذب بازدیدکنندگان قبلی نیز شود. 

وي حفظ میراث معنوی و ناملموس در كشورمان را ضروري خواند و گفت: قطعاً ایجاد فضاهایی با نشاط و مطلوب باعث جذب گردشگران مي‌شود و يزد به عنوان یکی از اهداف و مقاصد گردشگران ایران و جهان نيازمند چنين فضاهايي است.

كارگر در پايان با اشاره به اين كه یزد، شهری شناخته شده در جهان با جاذبه‌های مختلف است، ارتقاي زيرساخت‌هاي اقامتي استاندارد، ایجاد فرهنگ توریست‌پذیری با همکاری و مشاركت همه نهاد‌ها، اهتمام به محیط زیست و بافت تاریخی شهر را از عوامل موثر در افزایش جذب گردشگران بيشتر به اين شهر خواند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار