به گزارش خبرگزاری‌ها، شورای امنیت سازمان ملل شامگاه دوشنبه برای بررسی پیش‌نویس‌های 2 قطعنامه علیه یمن، تشکیل جلسه داد. پیش‌نویس قطعنامه اول به پیشنهاد انگلیس و با هدف اعمال فشار علیه ایران درپی ادعاهای ارسال سلاح برای انصارالله، بود که توسط روسیه وتو شد. پیش‌نویس قطعنامه دوم به پیشنهاد روسیه اما صرفا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی یمن تا فوریه 2019 بود که با 15 رای تصویب شد.

پیش‌نویس قطعنامه اول که انگلیس آن را ارائه داده بود،   که قصد داشت ضمن تمدید تحریم تسلیحاتی یمن برای یک سال دیگر، ایران را با ادعای واهی ناکامی در ممانعت از ارسال موشک به حوثی‌ها محکوم کند، در شورای امنیت به رای گذاشته شد. در این رای‌گیری ۱۱ کشور به پیش‌نویس مذکور رای موافق، دو کشور رای مخالف (روسیه و بولیوی) و دو کشور رای ممتنع (قزاقستان و چین) دادند که در نهایت این پیش‌نویس از سوی روسیه وتو شد.

در ابتدای این جلسه، جاناتان آلن، معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد خواستار تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورش شده بود. وی با متهم کردن ایران به ارسال تسلیحات به یمن، مدعی شد ایران برخی بندهای قطعنامه 2216 شورای امنیت را نقض کرده است.

بعد از انگلیس، نوبت به «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل رسید تا وضعیت در یمن را بسیار پیچیده‌تر از تصورات همه اعضای شورای امنیت توصیف کند. نبنزیا تاکید کرد که روسیه نمی‌تواند از این قطعنامه برای تحریم یمن که انگلیس پیش‌نویس آن را تهیه کرده، حمایت کند.

وی دلیل این عدم حمایت را اینگونه توضیح داد که رای‌گیری درباره قطعنامه‌ای که حمایت تمام اعضای شورای امنیت را ندارد، می‌تواند باعث شکاف در این شورا شود.پیش‌نویس پیشنهادی انگلیس خطرناک خواهد بود و به تشدید تنش‌های منطقه‌ای منجر خواهد شد. از همین رو، روسیه نمی‌تواند از این قطعنامه حمایت کند.

کلی کری معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل به عنوان سخنران بعدی به تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره ارسال سلاح از سوی ایران به یمن پرداخته و گفت که وتوی قطعنامه پیشنهادی انگلیس توسط روسیه فقط به نفع ایران است.

وی افزود: امروز روسیه اکثریت این شورا را متهم به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه از طریق پشتیبانی از متن انگلیس کرده است. این حقیقت دارد که در واقع، وتوی حقوقی روسیه تنها برای حفاظت از تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و گسترش نفوذ بدخواهانه آن است. ایران به بی‌ثبات کردن منطقه ادامه می‌دهد و روسیه نیز از آنها برای گسترش آشوب در منطقه حمایت می‌کند اما آمریکا هر دو را پاسخگوی اقداماتشان خواهد کرد.

نماینده آمریکا با بیان این که نتیجه رای‌گیری امروز در شورای امنیت عمیقاً مایوس‌کننده بود، ادامه داد: ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه انگلیس امروز تلاش‌های جمعی ما برای ترویج صلح در یمن را از بین برده است. همه کشورهای عضو مسئول این شکست جدی نیستند اما همه ما باید با عواقب آن مواجه شویم: ادامه درگیری و رنج در یمن و احتمال جنگ گسترده در منطقه.

وی ادعا کرد: گزارش‌های کارشناسان شورای امنیت در حوزه یمن در مورد جزئیات مجرمانه نشان می‌دهد که ایران تحریم تسلیحاتی یمن را که در سال ۲۰۱۵ در قطعنامه ۲۲۱۶ تصویب شده بود، نقض کرده است. موشک‌های بالستیک که توسط حوثی‌ها در نزدیکی مناطق غیرنظامی در عربستان سعودی استفاده شده بود، اصالتاً ایرانی از آب در آمده است. همانطور که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از مدت‌ها پیش می‌دانست، سلاح‌های ایران به دست شبه‌نظامیان یمن می رسد و این شبه‌نظامیان از آنها برای هدف قرار دادن پایتخت‌های همسایگان یمن استفاده می‌کنند. در واکنش، قطعنامه انگلیس مبتنی بر عقل سلیم بود.

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز با محکوم کردن تلاش ادعایی ایران برای ارسال سلاح به یمن، مدعی شد که ایران از تحریم‌های تسلیحاتی علیه یمن تحت قطعنامه 2216 تبعیت نمی‌کند.

به دنبال ناکامی پیش‌نویس پیشنهادی انگلیس پس از وتوی روسیه، مسکو پیش‌نویسی را که خود ارائه داده بود، به رای گذاشت و به اتفاق آرا به تصویب رساند. بر اساس این قطعنامه، تحریم‌ها علیه یمن تا فوریه ۲۰۱۹ تمدید شد. در این قطعنامه نامی از ایران آورده نشده است.