کد خبر: ۵۴۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸ 23 December 2017
ایران را باید دید چهار سوی ایران زیبا را باید دید . کویرهایش ، کوه هایش ، جنگل های زیبا و سرسبزش و حتی سواحل دورافتاده مکران که هر کدام در نوع خود بی نظیر و دیدنی هستند . علاوه بر این حضور در بین اقوام مختلف ایران جذابیت خاص خود را دارد.

مرزنیوز؛ در محاوره و گفتگو وقتی که می خواهیم از ویژگی ایران عزیز سخن به میان بیاوریم تفاوت های فرهنگی و قومیتی که در آن وجود دارد از جمله مسائلی است که به آن اشاره می کنیم . در واقع این نکته ای است که به سادگی نباید از کنار آن گذشت . تفاوت فرهنگی و قومیتی که در ایران اسلامی وجود دارد می تواند یکی از سکوهای پرتاب کشور به سوی صنعت گردشگری باشد . متاسفانه عوامل متعددی از جمله فقدان زیرساخت های ابتدایی کشورمان نتوانسته جایگاه خود را در زمینه گردشگری به دست آورد. کمتر کشوری موقعیت تنوع قومیتی ایران را دارد و اگر این ویژگی مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد چه بسا اقتصاد مقاومتی به سرعت جایگاه خود را پیدا کند و کشور در مسیر توسعه قرار گیرد . از میان استان های رنگارنگ ایران شاید استان سیستان و بلوچستان موقعیت و ویژگی خاصی داشته باشد. مجاورت این استان با دریای مکران و اقیانوس هند در واقع این استان را نزدیکترین استان ما به آبهای آزاد قرار داده است . متاسفانه دوری این بخش از کشورمان از شهرهای بزرگ ایران یکی از عوامل مهم عدم استقبال گردشگران از این مناطق شده از سوی دیگر عدم اطلاع رسانی و عدم شناخت شهروندان سایر استان ها از این مناطق باعث شده که مناطق بکر و دیدنی سرزمین باستانی بلوچستان از انظار پنهان بماند که این نقصان چندی است به برکت تورهای ایرانگردی در حال برطرف شدن است با این حال در مقایسه با گردشگرانی که خارج از کشور را به گردش در داخل ترجیح می دهند آمار گردشگران در این مناطق قابل توجه نیست.

در وصف زیبایی ها منطقه سیستان و بلوچستان کافی است اندکی در فضای مجازی چرخی بزنید تا پی ببرید در این استان جنگل های زیبای حرا به تنهایی می تواند چشم هر بیننده ای را به خود جذب نماید و هر گردشگری را به سوی خود بکشاند. به غیر از آن جذابیت های فرهنگی که در میان هم وطنان بلوچ خودنمایی می کند دلیل دیگری برای سفر به این نقطه از کشور می تواند باشد . زماني كه دانش آموز بودم و می خواستند تاثيرات فرهنگي متاثر از موقعيت هاي جغرافيایی آموزش دهند براي تفهيم بهتر مطالب مثال هايي از سرزمين بلوچستان براي مان مي زدند و مي گفتند به دليل نزديكي آنجا به كشور پاكستان و به طور كلي شبه قاره هند و تبادلات فرهنگي كه صورت گرفته در امور مختلف هم وطنان بلوچ ما از فرهنگ شبه قاره هند تاثير پذيرفته اند . به عنوان مثال در منطقه آزاد چابهار در يكي از مراكز فروش با صاحب آنجا كه وارد گفتگو شدم متوجه شدم كه سفر آنها بيشتر به هند است و حتي زبان هندي و اردو را مي توانند به راحتي صحبت نمايد . حتي در نحوه پوشش نيز بين هموطنان بلوچ و پاكستاني و هندي شباهت هايي وجود دارد . تمام اين مطالب را گفتم تا به اين برسم كه تاثيرات فرهنگي همسايگان شرقي حتي بر نحوه ساخت مساجد نيز تاثير گذاشته و در گشت و گذارهايي كه به مناطق مختلف چابهار داشتيم سبك ساخت مساجد در نوع خود جالب بود .به عنوان مثال در شهر كنارك كه در نزديكي چابهار مي باشد و مردماني بس مهربان و مهمان نواز دارد مسجد منحصر به فردي دارد كه توجهمان را جلب كرد .

شهر كنارك در نزديكي چابهار قرار دارد . شهر كوچكي با مردمانی بزرگ   مردم اين خطه از كشورمان به مانند ديگر هم وطنان بلوچستاني سني مذهب هستند ولي با اين تفاوت خود را جدا از ساير قوميت ها و مذاهب نمي دانند و به همان اندازه كه در تهران و كرج با شور و حرارت در مورد مسائل ملي از قبيل تيم ملي ، برنامه نود ، علي دايي و عادل فردوسي پور اظهار نظر مي شود در آنجا نيز با همان شور و حرارت صحبت و اظهار نظر مي شود.

نكته جالب و قابل توجه کنارک مسجد جامع این شهر است  كه عظمت و شكوه خاصي دارد و موقع برگزاری نماز  خيل نمازگزاران با لباس های محلی جلوه زيبايي به مسجد داده بود.

سبك ساخت مسجد اين شهر خيلي زيبا بود همچنين در روستاي تيس چابهار و مسير چابهار به گواتر نيز مساجدي بودند که هر مسافری می تواند لختی در آ« بیاساید

اگر مي شد مسافت و دوري اين قسمت از كشور عزيزمان را به گونه اي كه صرفه اقتصادي داشته باشد كم نماييم مقصد خيلي خوبي براي گردش و ايرانگردي است.

زمانی که از چابهار به سمت گواتر حركت مي نماييد در طول چندين كيلومتر از این مسیر سمت چپ شاهد منظره درياي بي كران هستيد در حالیکه سمت راست شاهد منظره هاي متفاوت ديگري از قبيل كوه هاي مريخي و زيبايي هاي ديگري خواهيد بود.

زیبایی های کشورمان را دست کم نگیریم.

داوود دهقانی محمود آباد


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار