مدیرکل ارشاد اصفهان دست به قلم شد؛
تابناک: برگزاری کنسرت همایون شجریان که با حاشیه های خاص خود همراه شد، مدیرکل ارشاد اسلامی استان اصفهان را دست به قلم کرد تا در باب این اتفاق روی سخن خود را به معترضان شب گذشته متوجه سازد.
کد خبر: ۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴ 16 February 2015

به گزارش تابناک، شب گذشته عده از طلاب و مذهبیون اصفهان با تجمع برابر تالار نگین این شهر به برگزاری کنسرت چرا رفتنی در اصفهان معترض بودند و خواستار عزل مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شدند.

پس از وقوع این اعتراضات، حجت الاسلام محمد قطبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با نوشتن یادداشتی به این اعتراضات جنبه غیرقانونی داد و تأکید داشت که آنان که اعتراض دارند یا قانون را نمی شناسند یا خود را بالاتر از قانون می پندارند.

قسمتی از این یادداشت به شرح زیر است:

موسیقی سنتی، بومی و محلی ايران که، نه یک سر و گردن بلکه تمام قامت از موسیقی غربی بلندتر و راست قامت تر است با رفتارهای بچه گانه ی ما به حاشیه رفته و جوانان و نوجوانان ما که مورد هجوم بی وقفه آهنگ و موسیقی غرب و غربی واقع شده اند نه پناهگاه سنتیِ موسیقاییِ مناسبی دارند و نه طاقت پرهیز از موسیقی بیگانه.

امروز تنها راه مدیریت ذائقه موسیقاییِ نسل نوخاسته ، بهره گیری از موسیقی بومی و محلی است، همان که سالهای سال با آواز پیشکسوتان این مرز و بوم تا بلندای تاریخ ایران زمین قدکشیده. از لالایی مادران تا سنج و دهل عزاداران و از نی کسایی تا آواز تاج ، از ربنای شجریان تا ایران ایران رویگری، از ناقاره و کرنای حرم رضوی تا ترمپت و دمام تعزیه، همه و همه نشان از پشتوانه قوی و ساختاری استوار دارد.

نوای گلوی همایون شجریان یکی از قله های موسیقی سنتی معاصر به حساب می آید که با آن و نواهای مشابه آن می توان ذائقه نسل جوان و نوجوان را دوباره با سنت و گذشته خویش آشنا سازیم و سپر بلایمان باشد در مقابل آنچه از ناکجا آباد بر ما پرتاب میشود.

آنان که با اجرای موسیقی همایون شجریان موافق نیستند، یا سنت را نمی شناسند یا موج موسیقی مدرن را پ، و یا از قدرت موسیقی سنتی در برابر موسیقی بیگانه بی خبرند.

کاش این مدعیان در مقابل مداحی پاپِ ذاکر و ذاکرها صف می کشیدند و از اینکه ذائقه بچه مذهبی های عاشق امام حسین علیه السلام آلوده به موسیقی پاپ شود مانع می شدند. کاش اجازه نمی دادند ریتم شور عزاداری را به جای تک ضرب پنجه پور و سه ضرب حاج صادق بگذارند.

اجرای همایون شجریان که با حمایت صریح شخص آقای استاندار صورت گرفت نشانی بود از اقتدار آواز ایرانی و موسیقی محلی، اجرایی بود که با بندبند قوانین کشور مطابقت داشت و حریم ها و حرمت ها را رعایت کرده بود.

آنانکه اعتراض دارند یا قانون را نمی شناسند یا خود را بالاتر از قانون می پندارند.

ما معتقدیم قانون در نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران برخاسته از شرع و منطبق بر احکام شرعی است و حتی اگر جایی هم کسی تشخیص متفاوت داشته باشد نمی بایست در مقابل قانون بایستد و با اردوکشی و یارگیری و تحریک چند جوان ترم اولی روی نیمکت بایستد تا قدّش بلند شود.

نکته قابل توجه این است که بهره گیری از ظرفیت های مناسب استان اصفهان در زمینه موسیقی نه تنها یک امر مناسب بوده بلکه می تواند راه کاری برای جلوگیری از ترویج موسیقی مبتذل و بی محتوا غربی باشد اما مسئله مهم اینجاست که معترضان حاضر در کنسرت چرا رفتنی به برگزاری کنسرت و اجرای موسیقی اعتراض نداشتند و بسیاری از آن ها نیز معتقدند که راهکار ایستادن برابر موسیقی غربی بهره گیری از ظرفیت مناسب موسیقی سنتی است، اما آن ها هم خوانی و نوازندگی بانوان بر روی سن و پوشش نامناسب افراد حاضر را در کنسرت را از نشانه های موسیقی اصیل ایرانی نمی دانند.

اهمیت اقتدار آواز ایرانی و موسیقی محلی یکی از مباحث مهمی است که همواره بر آن تأکید می شود و بهره گیری از آن نیز می تواند در نبرد نرم موجود برابر موج موسیقی مدرن به ایستد اما نباید گذاشت به بهانه ترویج موسیقی اصیل ایرانی مفاهیمی که از قالب هنر جدا شده اند بر هنر غالب شوند.

موضوع دیگری که در این میان همواره و طی سالها مورد انتقاد بسیاری از منتقدان برگزاری کنسرت مطرح می شده است، مسئله حجاب بانوان حضور یافته در محل اجرای این چنین برنامه هاست. اصل "حجاب" یا "بی حجابی" به عنوان دو مسئله اجتماعی در لایه ها و بخش های مختلف اجتماع به چشم می خورد و صرف اینکه موضوع بی حجابی را ناشی از برگزاری کنسرت ها بدانیم، نتیجه گیری ای نادرستی از وضعیت موجود است.

افرادی که در اصطلاح با وضعیت نامناسب ظاهری در کنسرت ها حضور می یابند همان افراد کوچه و خیابان هستند، که حالا محل حضورشان تغییر یافته است و نمی توان به این دلیل از برگزاری کنسرت های موسیقی ممانعت به عمل آوریم.

در هر صورت اعتراض دیشب در محل اجرای کنسرت همایون شجریان نیز شاید به این موضوع بوده است که می توانست این مسئله در قالب تذکر به مدیران برگزاری برنامه شمایلی متفاوت از اعتراض با برهم زدن نظم اجرا به خود بگیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
از كرامات شيخ ما چه عجب!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار