معاون دادستان قزوین:
معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در فضای مجازی با بیان اینکه نشر اکاذیب در رتبه نخست بیشترین جرم در فضای مجازی قرار دارد، گفت: در این جرم بین کسی که در ابتدا اقدام به نشر کذب کند و کسی که به نقل‌قول آن بپردازد، فرقی نیست.
کد خبر: ۵۱۹۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 04 November 2017
به گزارش تابناک از قزوین، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، ابراهیم احمدی‌گودینی معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در فضای مجازی با اشاره به بیشترین میزان جرم در فضای مجازی در استان قزوین اظهار داشت: نشر اکاذیب در رتبه نخست بیشترین جرم در فضای مجازی قرار دارد که طی آن مطالبی در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی انتشار می‌یابد که اساساً واقعیت ندارد.

وی با تأکید بر اینکه در این جرم بین کسی که در ابتدا اقدام به نشر کذب کند یا کسی با بیان نقل‌قول آن کذب را منتشر کند، فرقی نیست، افزود: این جرم در کشور نیز بیش از دیگر جرائم رایانه‌ای ثبت‌شده و بعد از آن هم کلاهبرداری رایانه‌ای و برداشت‌ها از حساب‌های افراد بدون اطلاع آن‌ها، انتشار تصاویر منافی عفت در فضای مجازی و استفاده سوء از آن بیشترین مورد تشکیل پرونده را در کشور و استان دارد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در فضای مجازی با بیان اینکه انتشار تصاویر خصوصی افراد بدون اطلاع آن‌ها و یا سوءاستفاده از آن همچنین انتشار اسرار دیگران جرم است، تصریح کرد: اگر محتوای انتشاریافته در فضای مجازی جرم باشد و یا عکسی که خلاف واقع را تداعی کند چه در سایت و چه در شبکه‌های مجازی منتشر دهنده و یا به نقل‌قول آن محتوای مجرمانه بپردازد، مرتکب جرم شده است.

احمدی‌گودینی ادامه داد: انتشار اخبار در فضای مجازی بسیار سریع است ازاین‌رو باید در انتشار اخبار دقت کرد چراکه کسی نمی‌تواند بدون اطمینان از صحت خبری نسبت به انتشار آن اقدام کند و در غیر این صورت عمل وی مجرمانه است.

این مسؤول اعلام کرد: کسانی که وارد عرصه تخلف در فضای مجازی می‌شوند دارای توانایی‌های مختلفی هستند لذا بسته به جرم زمان کشف آن متغیر است برای مثال در نشر اکاذیب ما توانایی کشف 100 درصد عاملین جرم را داریم و در کلاه‌برداری نیز 70 درصد کشف عاملین جرم را داشته‌ایم اما به‌طور میانگین کشفیات تخلفات در حوزه مجازی در سطح استان بالای 70 درصد است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در فضای مجازی مطرح کرد: میانگین سنی قربانیان و مجرمان بین 20 الی 35 سال است اما در کلاه‌برداری مجازی شاهد آن هستیم که سن افراد بیشتر می‌شود چراکه کلاهبرداران به دنبال افراد متمول هستند ازاین‌رو به دنبال افراد ساده در این وادی هستند.

وی با بیان اینکه ابزار و ادوات مورد استفاده توسط پلیس فتا در استان در وضعیت خوبی قرار دارد، گفت: کارشناسان حاضر در این بخش از سواد بالای فضای مجازی برخوردار بوده و تجهیزات لازم را در اختیار دارند با این حال اگر مواردی نیاز به ابزار خاصی باشد از طریق تهران مسئله مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در فضای مجازی میزان جرائم آگاهانه در این عرصه را چنین دانست: ممکن است افرادی که مرتکب خلاف شده‌اند ندانند که اقدام آن‌ها جرم است و یا سوءنیتی نداشته باشند اما بی‌شک آگاهانه و عامدانه نسبت به آن اقدام می‌کنند که همین جرم قابل تعویق است.

احمدی‌گودینی بیان کرد: در استان مورد جاسوسی رایانه‌ای از داده‌های تعریف‌شده و سری که می‌تواند موضوع جاسوسی رایانه‌ای قرار بگیرد رؤیت نشده است.

وی عنوان کرد: رسیدگی به جرائم بسته به نوع جرم و اقداماتی که برای کشف متهم صورت می‌گیرد، متفاوت است ولی پروسه آن طولانی نیست چراکه خوشبختانه جرائم سنگینی در این حوزه رخ نمی‌دهد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در فضای مجازی با بیان اینکه در بعضی مواقع شاهد عدم بازدارنده بودن مجازات‌ها در فضای مجازی هستیم، تصریح کرد: برخی جرائم دارای اثری بسیار است اما میزان مجازاتی که قانون‌گذار برای آن در نظر گرفته زیاد نیست با این حال در بازنگری قانون جرائم رایانه‌ای این موارد پیش‌بینی‌شده است.

احمدی‌گودینی اضافه کرد: کسانی که از فضای مجازی استفاده می‌کنند باید هشدارهای داده‌شده توسط صدا و سیما، پلیس فتا و مسئولان و کارشناسان این حوزه را برای روشنگری بسیار جدی گرفته و با مطالعه در این حوزه از بروز آسیب‌ها جلوگیری کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: می‌توان آگاهی لازم را از طریق آموزش‌ و پرورش و مفاد درسی به دانش‌آموزان آموزش داد تا آن‌ها بدانند در این فضا چگونه باید رفتار کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار