پایگاه خبری و تحلیلی ساوالان خبر روز سه شنبه مطلبی با عنوان ' پس چرا ما مخالفیم ' درج کرده است.
کد خبر: ۵۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰ 23 June 2015
'لیلای 25 ساله که طبق معمول نصف بیشتر موهایش از روسری بیرون بود با عجله به آرایشگاه می رفت می گفت مدل جدید مو آمده او دایما در حال رفت و آمد به آرایشگاه بود از او پرسیدم آیا خسته نمی شوید اینقدر به آرایشگاه می روید با کمی مکث گفت وقتی ملاک برتری و انتخاب بانوان زیبایی باشد نباید خسته شد…این حرف به غیرتم برخورد خواستم جوابی بدهم اما کمی که فکر کردم دیدم شاید حق با او باشد ……. !

بچه که بودم مادرم داستانهای واقعی زیادی از زندگی زنان بزرگ اسلام برایمان تعریف می کرد مادرم می گفت حضرت خدیجه (س) بانوی تاجری بود که همه داراییش راصرف اسلام کرد یک روز از مادرم پرسیدم مگر آن زمان چند زن تاجر بود که حضرت خدیجه با آنها تجارت می کرد ؟ مادرم کمی سکوت کرد و بعد گفت نمی دانم شاید اصلا به غیر از ایشان هیچ زن تاجر دیگری نبوده است و من به فکر فرو رفتم و مادرم خوب می دانست من به چه چیزی فکر میکنم پس گفت تعجب نکن دخترم در عصری که آن را عصر جاهلیت می نامند و دختران را زنده به گور می کردند حضرت خدیجه که زنی با کمالات بود و در نجابت و پاکدامنی سرور همه زنان بود او با مردان و در کنار آنها تجارت می کرد و از مردان هم موفق تر و سرآمد تر بود کسی که اگر ایثارگریهای مادی و معنوی او نبود شاید الان اسلام در این نقطه از تاریخ قرار نداشت و من اگرچه بچه بودم اما خوب می دانستم مادرم چه می گوید.

و امروز من بزرگ شده ام و در خیابان خانمهایی را می بینم که دیدن آنها روحم را آزار می دهد آنها با پوششهای نادرست و آرایشهای غلیظ در کوچه و خیابان رفت و آمد می کنند دانشگاه می روند، محل کار می روند از نانوایی خرید می کنند در کوچه از سبزی فروش، میوه و سبزی می خرند و ما آنها را می بینیم اما از کنارشان بی تفاوت می گذریم کسی به آنها چپ چپ نگاه نمی کند انگار عادی است خیلی عادی … شاید هم اگر غیر این باشد باید تعجب کرد … شاید هم بعضی ها فکر می کنند زن باید چنین باشد..!!

و من امروز بزرگ شده ام و می بینم که در اخبار گزارشگر تلویزیون با شرمساری می گوید سه کشور عربستان ترکیه و ایران در ردیف اول مصرف کننده لوازم آرلیشی در جهان هستند .. این خبر جالب و شرم انگیز را می شنویم اما زیاد حساسیت نشان نمی دهیم و خون در رگ غیرتمان به جوش نمی آید ..! بی تفاوت می گذریم ..!

و امروز من بزرگ شده ام اما در جایی دیگر از میهن عزیزمان می بینم زن مسلمان ایرانی با چادر و حجاب کامل، بی آرایش و بی آلایش، زنی با فکر و اندیشه بالا که مشکلات شهر و کشورش را می بیند درک می کند و دلش برای کشورش برای محرومیت مردمش می سوزد پس خودش را در مقابل تواناییهای که خداوند به او ارزانی داشته مسئول می بیند می خواهد قدمی سازنده برای کشورش بردارد، می آید وارد اجتماع آقایان می شود اما گویا برخی ها خون در رگ غیرتشان به جوش می آید ..!! به او چپ نگاه می کنند انگار جرمی مرتکب شده است..!! مانده ام کدام درست است کدام غلط ؟؟ کدام غیرت است و کدام بی غیرتی؟؟ مانده ام اصلا غیرت چیست؟!

دو ماه پیش شنیدیم که استاندار محترم استان جناب آقای دکتر خدابخش قصد دارند سمت فرمانداری یکی از شهرستانها را به دست فردی از جامعه بانوان بسپارند این خبر، شور و شعف وصف ناپذیری را در قلب و روح بانوان استان ایجاد کرد. در استان ما که سالهاست برخی نگرشهای غلط و تعصبهای غیر منطقی، بر تواناییهای بانوان صاحب فکر و با درایت استان سایه افکنده است و اجازه داده نمی شود از اندیشه های چنین زنانی جهت توسعه و آبادانی هر چه بهتر و بیشتر کشور استفاده شود بی شک شنیدن چنین خبری چونان تولدی دوباره و دمیدن روحی تازه در جان ما بانوان استان بود . اما متاسفانه هنوز با گذشت نزدیک دو ماه از این خبر، این امر عملا تحقق نیافته است و اخیرا هم شنیدیم انگار برخی ها رگ غیرتشان به جوش آمده است و با دادن پستهای اجرایی به بانوان از جمله پست بخشداری و فرمانداری مخالفت کرده اند..!! دوباره این سوال از ذهنم خطور کرد واقعا غیرت چیست .. ؟!

چند روز پیش جلسه ای با زنان و دختران بسیجی شهرمان داشتم و در خصوص نقش سازنده بانوان در اجتماع صحبت می کردیم در این میان بسیجی نوجوان نرگس چهارده ساله پرسید چرا اسلام مخالف بخشدار یا فرماندار شدن خانمها است!؟ این سوال نرگس چهارده ساله چونان پتکی بود که بر سرم کوبیده شد و لحظاتی چشمانم همه چیز را تیره و تار دید … آیا فرزندان مسلمان نوجوان و جوان این مرز و بوم باید یک چنین برداشتی از اسلام داشته باشند آنهم در برهه ای از زمان که ذهن و افکار آنها در مقابل هجمه های انبوهی از تبلیغات ضد دینی دشمنان بیگانه قرارگرفته است ؟! می خواستم به نرگس چهارده ساله جوابی دهم اما نمی دانستم چطور و از کجا شروع کنم.. از حضرت خدیجه (س) بگویم که اسلام پیشرفت و گسترش خود را وام دار ایثارگریهای اوست .. از فاطمه الزهرا (س) بگویم که زبان گویای مرد عدالت بود زهرایی که به منبر سخنرانی می رفت و در زمانی که دشمنان کمر به نابودی اسلام گرفته بودند از مرد خدا و دین خدا دفاع می کرد .. از حضرت زینب (س) بگویم که پرچم سبز و سرخ اسلام را که به خون برادر آغشته شده بود به دست گرفت و دین خدا را به سر منزل مقصود رساند و یا از خطبه تاریخی و دشمن شکن این بانوی کربلا بگویم که نه تنها پایه های ظلم و استبداد را فرو ریخت بلکه تاریخ زنان دنیا را دگرگرگون ساخت.

نرگس باید می دانست اسلام با حضور زن در جامعه مخالف نیست این اسلام نیست که با بخشدار و فرماندار شدن بانوان مخالف است بلکه افکار و اندیشه های غلط و پوشالی برخی افراد است که اجازه نمی دهد زن از حقی که اسلام برایش قائل شده بهره مند گردد .

متاسفانه برخی از آقایان جامعه ما به خانمها نگاه صرفا جنسیتی دارند اما اسلام گفته است زن قبل از آن که زن باشد یک انسان است مخلوقی که خداوند او را به واسطه تدبیر، درایت و فکر و اندیشه اشرف مخلوقات قرار داده است پس به زن صرفا دیدگاه جنسیتی داشتن در تضاد با گفته خداوند است. بی شک وظیفه همسری و مادری وظیفه اصلی یک زن است اما یک زن بدون فکر و اندیشه هرگز نمی تواتند همسر و مادری شایسته باشد وقتی کل شخصیت زن در جنسیت او خلاصه شود یک چنین فردی که احساس سرخوردگی می کند چطور می تواند تربیت کننده مناسب فرزند باشد. وقتی افکار و اندیشه های زن نادیده گرفته شود چه بسا برخی از زنان برای خالی کردن این عقده های درونی خود به روشهای نامناسب و خودنمایی رو می آورند و نهایتا آسیب آن متوجه کل جامعه خواهد بود.

می خواهم از مادر شهیدی یاد کنم که من به پاس قدردانی بر دستانش بوسه زدم مادری که در زمان جنگ به جمع آقایان در مسجد رفت و آنچنان در مورد دفاع از حریم کشورش حرف زد که مردان حاضر در آن جمع بلافاصله عازم جبهه شدند وقتی از او پرسیدند آیا خجالت نکشیدی در جمع آقایان حرف زدی گفت دفاع از حریم کشور خجالت نمی شناسد غیرت است و براستی ما هنوز هم در جنگ هستیم و میز مسئولیت برای ما در حکم سنگری است برای دفاع از حریم مقدس مملکت و این آقا و خانم نمی شناسد.

حال نرگس می دانست اسلام هرگز حضور زن را بدون حجاب در جامعه قبول نمی کند اما در جایی ندیدیم یا نشنیدیم که اسلام گفته باشد بخشدار یا فرماندار شدن یک بانوی مومن، متعهد، شایسته و توانا خلاف شرع باشدالبته شاید بعضیها بگویند این خلاف عرف جامعه هست اما مگر این جامعه را مردم تشکیل نمی دهند مردمی که در انتخابات شورای اسلامی شهر و مجلس شورای اسلامی به بانوان رای می دهند که بی شک اگر انتخاب بخشداران و فرمانداران از طریق آرای مردم بود مردم زنان را همردیف مردان و چه بسا جلوتر از آنها در خط انتخابی خود قرار می دادند چون به توانایی بانوان ایمان دارند. و نرگس دوباره پرسید پس وقتی شرع و عرف مخالف این امر نیست پس چرا برخی مخالفند.. !؟

نرگس چهارده ساله و همه نرگسیان استان منتظر شنیدن پاسخ هستند'.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار