رئیس شورای جهانی ژئوپارک های یونسکو در جلسه مشترک با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، گفت: ژئوپارک ارس پتانسیل زمین شناختی و بین المللی حایز اهمیتی دارد.
کد خبر: ۵۱۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰ 25 October 2017
به گزارش تابناک تبریز، گیمارتین مارتینی وجود تیم مدیریتی خوب در مسیر ثبت جهانی ژئوپارک ارس را یک مزیت بسیار مهم و تسهیل کننده برشمرد.

او گفت: ژئوپارک ارس با وجود ژئوسایت های مختلف پتانسیل بالا و بین المللی دارد و به احتمال زیاد با بررسی های میدانی بیشتر، ژئوسایت های دیگری نیز به این ژئوپارک اضافه شود.

مارتینی افزود: وجود دو منطقه حفاظت شده در این منطقه و در مسیر ژئوپارک ارس امری بسیار مهم و قابل توجه برای من بود.

وی با تاکید بر توجه یونسکو بر تنوع فرهنگی در ثبت جهانی آثار، گفت: وجود غنای خوب در بخش میراث فرهنگی ارس و گویش اصیل و حفظ آداب و رسوم مختص این منطقه، نقطه قوت برای ثبت جهانی آثار در یونسکو محسوب می شود.

رئیس شورای جهانی ژئوپارک های یونسکو با بیان اینکه ارس رشد و توسعه خوبی در بخش اقتصادی و صنعتی دارد، افزود: ژئوپارک ارس امکان حرکت به سمت توسعه پایدار را از طریق همسو کردن اقشار مختلف جامعه برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر فراهم خواهد کرد.

وی گفت: در ادامه بازدید از مناطق مختلف ایران برای شناسایی و معرفی ژئوپارک های ایران، حضور در ارس تجربه ای متفاوت و رضایت بخش بود.

در این سفر پروفسور مارتینی در جریان آخرین اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد ارس برای پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس قرار می گیرد.

ژئوپارک ارس یکی از سایت های منحصر به فرد جهان است و با وجود گونه های مختلف گیاهی و جانوری، از منظر طبیعی و فرهنگی حائز اهمیت است. پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس بعد از 2 سال پیگیری سازمان منطقه آزاد ارس، آماده ارسال به یونسکو جهت بررسی و ارزیابی مجدد است.

پرونده‌ی ژئوپارک ارس در سال 1389 به شبکه‌ی جهانی ژئوپارک‌ها فرستاده شد و پس از بازدید ارزیابان این شبکه از ارس در سال 1390، این منطقه واجد شرایط کافی برای معرفی به عنوان ژئوپارک جهانی تشخیص داده نشد و قرار شد پس از رفع نواقص و تکمیل موارد مشخص شده، دوباره درخواست جدیدی آماده و ارسال شود. در سال های اخیر با توجه ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و تلاش های معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری این سازمان، زیرساخت های مورد نیاز فراهم شد تا ارس بعد از ژئوپارک قشم بعنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه در یونسکو ثبت شود.

ژئوپارك ارس شامل بیش از بیست ژئوسايت از جمله كوه علي‌باشى، كوه كيامكى، كوه گئچى قالاسى، آبشار ماهاران و آبشار آسياب خرابه است كه هر كدام نمونه‌هاى زمين‌شناسى كم‌نظيرى دارند. یکی از مهمترین و بارزترین جاذبه‌های علمی منطقه ارس، مرز دوره‌های زمین‌شناسی «پرمین» و «تریاس» است که تنها در چند نقطه‌ی معدود در جهان قابل مشاهده است و از بین آن‌ها جلفا بهترین نقطه به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار